Gravatar

#81 nakalay 19 år siden

#78 Enhver med lidt sindsligevægt har jo sin egen rationalitet og tager beslutninger ud fra dem. Om du eller andre finder beslutningerne moralsk uansvarlige eller måske endda afskyelige, det er på ingen måde interessant i mine øjne. Vi har domstole til at straffe de mennesker, der bryder loven - det er kun fair. Jeg synes dog, det er noget sludder at blande etik ind i sagen (som jeg synes, du måske lægger op til i nogle af dine indlæg); det skal og vil altid være en personlig sag.

#79 Det er jo ikke tyveri, såfremt det er lovligt. ;)
We've got chicken tonight. Strangest damn things. They're man made.
Gravatar

#82 filmz-JuuL 19 år siden

Ja, det var endnu bedre. Men jeg tror ikke de tør at indføre den idé, da der nok vil være MANGE der fravælger dr :)
Gravatar

#83 Hive 19 år siden

Licens er jo fuldstændigt absurd. DR-kanalerne sender sjældent noget der er værd at glo på, og jeg ville ønske jeg kunne fravælge dem. Men nej nej, folk skal tvinges til at hælde 2k ud hvert år på ingenting. Hvorfor fanden skal jeg, en fattig studerende, betale en så høj pris for tv-kanaler jeg stort set aldrig ser? Hvorfor skal jeg betale DR for at se deres konkurrenters produkter? Det vil sgu da svare til at man skal købe en Pepsi hver gang man køber en Coca Cola, selvom man ikke kan lide Pepsi. Komplet latterligt, og direkte tyveri. Hvordan denne lov kan bestå i nutidens samfund fatter jeg simpelthen ikke.

Indfør dog brugerbetaling! Men nej, det sker nok ikke - for så vil DR jo gå nedenom... med mindre de mod forventning begynder at sende andet end ligegyldige quizzer, livsstilprogrammer og dårlige tv-film.
Gravatar

#84 filmz-Bruce 19 år siden

#81 det skal og vil altid være en personlig sag.

Ja selvklart, at det er op til hver enkelt at handle ud for egen overbevisning. Men uanset bevæggrunde, overtrædes loven, så overtrædes loven og så er det op til den enkelte at stå til ansvar herfor.

Etik? Jeg synes jeg er rimelig klar i min ovebevisning. Lov er lov og er til for at overholdes og gør man ikke det og knaldes, må man tage sin straf, uanset om man har brugt sin egen rationalitet eller overbevisning i situationen til at retfærdiggøre sin handling. Har jeg givet udtryk for noget andet, så vil jeg godt undskylde for flimmer i mine udsagn :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#85 mr gaijin 19 år siden

Jeg vil altid saette samfund og menneske over systemer og magt, men en tilsidesaettelse og underkendelse af systemer kan ofte medfoere problemer i samfundet saa som mindre tillid mennesker imellem. Jeg er enig med Bruce i, at problemet med licens (og ja, det er et problem) skal loeses demokratisk, men jeg er ikke enig i, at magten og systemet automatisk har ret. modstandsbevaegelsen er et godt eksempel paa dette.
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#86 Patriarch 19 år siden

Lov er lov - og så er vi tilbage til det udemæret spørgsmål fra tidligere. Ville du overholde en lov om at oral sex var forbudt at dyrke? Du sagde du ville være fucked ligemeget hvad du svarede - enig. Spørgsmålet er fuldtsændig legitimt. Teoretisk set kunne der godt komme en demokratisk vedtaget lov som var absurd, og spørgsmålet er så om du ville overholde den.

Her er der en Dansk lov fra dumblaws.com (ved ikke om den passer eller stadig gælder)

"Before starting your car you are required to check lights, brakes, steering and honk your horn."

“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#87 filmz-Bruce 19 år siden

...modstandsbevaegelsen er et godt eksempel paa dette.

Man ser så sjældent modstandsbevægelser i lande, hvor styreformen er demokratisk :)
Gravatar

#88 Patriarch 19 år siden

IRA, ETA, PKP
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#89 filmz-Bruce 19 år siden

Du får mig ikke til at svare på hypotetiske spørgsmål, som ingen hold har i realiteterne, det samfund vi lever i. Der er en grund til, at jeg er tilhænger af demokrati i den danske form og ikke den amerikanske, netop at Danmark IKKE vedtager den slags love, som du hentyder til. Det er imod den tradition og kultur, vi er opvokset med her i landet. Der er IKKE kun én slags demokrati, der er mange slags, mange fortolkninger.

Ja, der kan sagtens komme en dum absurd lov her i Danmark. Men isåfald skal vi have et demokratisk valgt flertal til at vedtage den, valgt ind af et flertal af imbecile borgere. Når den dag kommer, så er det min klare opfattelse, at landet er fucked religiøst up beyond belief og så er jeg skredet til et andet sted, hvor idiotien stadig ikke har holdt sit indtog.
Gravatar

#90 filmz-Bruce 19 år siden

#88 Korrekt! Om man så er enig i deres metoder, om det er legitimt eller ej at bruge vold, eller man vil kalde dem terrorister istedet, er en anden sag. Deres problemer er så afstedkommet af religiøse eller nationalistiske omstændigheder, hvilket jeg mener er lidt udover, hvad vi debatterer omkring absurd lovgivning.

Men jeg er også villig til at diskutere dette, hvis det er opfordringen :)

Skriv ny kommentar: