Jeg har ikke læst hele bogen, men blot kigget i den, og jeg var ikke begejstret. Den forholder sig konkret til det at udgive en bog, fortælleteknik og basisk grammatik. Hvis du gerne vil have en let "guide" til at skrive og udgive skønlitteratur, er den fin, men den kommer ikke ind på dybere kreative processer og litterære teknikker.
Kender du til Maisels "Fearless Creating"? Ellers er der blandt andet udgivelserne fra Writers Digest Books, hvor de fleste er interessante.
Tak for svar :)
Nej kender ikke dem du nævner, men kan være man skal tjekke dem ud. Thanks for help !
Er der nogen der har læst "as I lay dyning..." af Faulkner og er det noget man skal kaste sig ud i? Der er en fed side der hedder Shelfari, på denne side http://www.shelfari.com/ Den kan virkelig anbefales til alle dem der både læser og skriver...
Hvis du ikke har noget imod stream of consciousness, mange fortællere (15, hvis jeg husker korrekt) og meget varierede kapitler, vil jeg helt klart anbefale den.
En spøjs sammenlign, men har du læst "Ulysses" af James Joyce?
Ja jeg har læst "Ulysses". Den er genial, men det er dog ikke alt jeg har forstået. Den er virkelig et mesterværk. Det tog dog lidt tid for mig at begynde, men efter de første 100 sider have jeg vænnet mig til stilen og blev suget af energien. Et mesterværk er det!
#99: Den såkalde sjæl ejer jeg, og den er fantastisk. Jeg kan også anbefale Rastløshedens bog (Forfatteren står nok til at være Bernardo Soares, da det er et af hans pseudonymer.) Jeg mener også have haft lånt de flygtige roser, som vist også var god.
Så har jeg fået læst en smule Pessoa, men ikke meget. Den anarkistiske bankier var ret morsom, en sjov vinkel på den anarkistiske ånd og hele tanken om at et individs sind kan bevæge sig i retninger som ikke umiddelbart lader sig ane, fordi man uanset hvor i samfundet man befinder sig, almindeligvis bliver sat i en socialt umiddelbar genkendelse. Ikke en bog jeg som sådan jubler over, men bestemt en dejlig bog.
Jeg fik desværre ikke læst Den såkaldte sjæl.
De flygtige roser fik jeg dog læst noget af, vel en tyve digte eller så og den er jeg meget imponeret over. Hans evne til at bruge den græske mytologis univers til at udtrykke sit memento mori og den både ungdommelige vitalitet uden denne bliver plat, tillige med en troværdig ældres tilbageskuen over den vidunderlige passion på trods af "gudernes misundelse" og menneskets begrænsninger ad forgændeligheden. Faktisk synes jeg de bedste afsnit kom i nærheden af Bibelens Prædikerens Bog, som vel ellers er noget af det ypperste inden for memento mori-"genren".
#155: Godt at hører at min anbefaling bar frugt :) Du har dog snydt dig selv ved ikke også at kigge på "Rastløshedens Bog", som nok er min personlige favorit. Jeg vil gerne være ærlig sige at jeg ikke kendte til memento mori udtrykket, men har slået det op, og det giver meget god mening at kategoriserer Pessoa herunder. I hvert fald noget af hans arbejde.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
#156 Det gjorde din anbefaling bestemt, tak for den.
Ja, jeg er god til at snyde mig selv. Men det kan jo være jeg skulle søge på biblioteket, hvis jeg engang er færdig med den række af bøger jeg nu er i gang med. Det går ikke altid så hurtigt...
I De flygtige roser er temaet i hvert fald helt tydeligt. Det er en flok digte som alle hylder menneskets evne til at leve sig ind i/passionere sig en idé, navnligt kærlighedens, og som sådan er det eneste som er i stand til at give livet en egentlig substans. Uanset hvor flygtig menneskets evne til at holde sig til ideen er, er det at kunne have et øjebliks passion al forgængeligheden værd. Og det er da smukt :)
uhhh spændende... har selv gået med en lille drøm om at blive forfatter (den er der stadig) :)
Der er da et par fordele for mig :D
1. Man kan bestemme sin egen arbejdes dag og ikke behøver stå stå tideligt op! (er nemlig en der hader at stå tideligt op)
2. Jeg har en god fantasi.
3. Jeg er elsker at skrive.
Jeg er igang med at læse bogen; Den femte dag af Frank Schätzing. Bog er på 941... ja det er rigtig mange sider, men indtil nu er bogen rigtig god (læs de først 50 sider). Starten fangede mig meget og det er noget jeg kan lide. For hvis bogen ikke fanger mig på de først 50 (ca.) sider, så gider jeg ikke læse bogen.
#151 knipsknips 14 år siden
Tak for svar :)
Nej kender ikke dem du nævner, men kan være man skal tjekke dem ud.
Thanks for help !
#152 Stilund 14 år siden
Der er en fed side der hedder Shelfari, på denne side http://www.shelfari.com/ Den kan virkelig anbefales til alle dem der både læser og skriver...
#153 Antlion 14 år siden
Ja, det er en enestående roman!
Hvis du ikke har noget imod stream of consciousness, mange fortællere (15, hvis jeg husker korrekt) og meget varierede kapitler, vil jeg helt klart anbefale den.
En spøjs sammenlign, men har du læst "Ulysses" af James Joyce?
#154 Stilund 14 år siden
Ja jeg har læst "Ulysses". Den er genial, men det er dog ikke alt jeg har forstået. Den er virkelig et mesterværk. Det tog dog lidt tid for mig at begynde, men efter de første 100 sider have jeg vænnet mig til stilen og blev suget af energien. Et mesterværk er det!
#155 Muldgraver 14 år siden
Så har jeg fået læst en smule Pessoa, men ikke meget. Den anarkistiske bankier var ret morsom, en sjov vinkel på den anarkistiske ånd og hele tanken om at et individs sind kan bevæge sig i retninger som ikke umiddelbart lader sig ane, fordi man uanset hvor i samfundet man befinder sig, almindeligvis bliver sat i en socialt umiddelbar genkendelse. Ikke en bog jeg som sådan jubler over, men bestemt en dejlig bog.
Jeg fik desværre ikke læst Den såkaldte sjæl.
De flygtige roser fik jeg dog læst noget af, vel en tyve digte eller så og den er jeg meget imponeret over. Hans evne til at bruge den græske mytologis univers til at udtrykke sit memento mori og den både ungdommelige vitalitet uden denne bliver plat, tillige med en troværdig ældres tilbageskuen over den vidunderlige passion på trods af "gudernes misundelse" og menneskets begrænsninger ad forgændeligheden. Faktisk synes jeg de bedste afsnit kom i nærheden af Bibelens Prædikerens Bog, som vel ellers er noget af det ypperste inden for memento mori-"genren".
#156 Collateral 14 år siden
Jeg vil gerne være ærlig sige at jeg ikke kendte til memento mori udtrykket, men har slået det op, og det giver meget god mening at kategoriserer Pessoa herunder. I hvert fald noget af hans arbejde.
#157 Muldgraver 14 år siden
Det gjorde din anbefaling bestemt, tak for den.
Ja, jeg er god til at snyde mig selv. Men det kan jo være jeg skulle søge på biblioteket, hvis jeg engang er færdig med den række af bøger jeg nu er i gang med. Det går ikke altid så hurtigt...
I De flygtige roser er temaet i hvert fald helt tydeligt. Det er en flok digte som alle hylder menneskets evne til at leve sig ind i/passionere sig en idé, navnligt kærlighedens, og som sådan er det eneste som er i stand til at give livet en egentlig substans. Uanset hvor flygtig menneskets evne til at holde sig til ideen er, er det at kunne have et øjebliks passion al forgængeligheden værd. Og det er da smukt :)
#158 Collateral 14 år siden
#159 Muldgraver 14 år siden
#160 Kopper 14 år siden
Der er da et par fordele for mig :D
1. Man kan bestemme sin egen arbejdes dag og ikke behøver stå stå tideligt op! (er nemlig en der hader at stå tideligt op)
2. Jeg har en god fantasi.
3. Jeg er elsker at skrive.
Jeg er igang med at læse bogen; Den femte dag af Frank Schätzing. Bog er på 941... ja det er rigtig mange sider, men indtil nu er bogen rigtig god (læs de først 50 sider). Starten fangede mig meget og det er noget jeg kan lide. For hvis bogen ikke fanger mig på de først 50 (ca.) sider, så gider jeg ikke læse bogen.