Jeg fik en del besøg af JV mens jeg boede i Ishøj, da de åbenbart havde sat sig for at konvertere alle muslimer i området og da det blev nok, fik jeg et bloddoner-klistermærke fra en kollega og satte på min dør, hvilket satte en effektiv stopper for det.
Jeg har aldrig kendt nogen blandt JV, der går videre til næste dør, bare fordi de støder på et bloddonor-klistermærke. Tværtimod betragter vi det som et udmærket udgangspunkt for en samtale, og man kan ikke andet end rose folk, der ønsker at hjælpe andre, hvilket jo er motivet for at donere blod.
Bare tanken om, at nogle tror, sådan et klistermærke skræmmer os væk! haha. Så skulle vi jo også gå videre ved alle andre besøg, for folk har jo som oftest mindst en eller to interesser, som vi selv afholder os fra at praktisere. :-)
Jeg ved ikke, hvorfor du ikke får besøg af JV. Det kan der være flere grunde til. Da jeg for mange år siden boede alene til leje i en lejlighed, fik jeg heller aldrig besøg, måske fordi JV ikke vidste, at jeg boede til leje på 1. sal hos en ældre dame, der ejede huset, og som selv boede i stueetagen. Selvom mit navn stod ved postkassen/brevsprækken, kunne JV jo ikke vide, at der var tale om en lejer, og ikke en samlever eller et andet familiemedlem til damen. Udlejeren og jeg havde til gengæld et par forargede samtaler om, hvor meget forkert på den vi mente, at JV var.
Jeg tror personligt det er min by, der nok ikke er den ideelle til at stemme dørklokker i for JV.
Patriarch (108) skrev:
Det rejser så spørgsmålet om ikke det er fint nok at den slags mennesker finder sig et hjem hvor de passer ind... det vil jeg ikke afvise.
Du rejser et spørgsmål, som er et af de mest interessante og vigtigste i denne diskusion. Os, der taler herinde i dag, er mennesker, der har taget stilling, stillet spørgsmål ved verdens konstruktion og draget en konklusion baseret på vores erfaringer og fornuft. Mange religiøse mennesker tager ikke stilling. De er enten født ind i troen, arver troen gennem tradition eller bliver troende af andre personlige grunde, men meget sjælendt fordi de iagtager verden og baserer deres konklusion på fornuft og logik.
Det er forskellen. Mange folk er ikke så kloge som os, uafhængige som os, fornuftige som os og har de samme muligheder for at vælge hvad vi vil tro på som os. Mange folk får ikke anledning til at stille spørgsmål ved dét de faktisk mener de tror på. Hvilket jo også kommer til udtryk, når BN trækker sig ud af en diskusion, fordi han mangler svar på de kritiske spørgsmål.
Og skal disse mennesker, med ringere muligheder og egenskaber ikke have lov til at leve et liv i fred i deres tro, uden at blive tvunget til at tage stilling til spørgsmål, som de måske ikke er i stand til at svare på eller ikke har egenskaber til at stille sig selv. Disse spekulationer står altid i mit baghoved når jeg arbejder for at udbrede ateismen. For mit job er ikke at sprede had overfor religion, men snarere at give folk muligheden for at se tingene i perspektiv og fornuft. Men mange mennesker er ikke i stand til dette og vil ikke dette, fordi de er tilfredse med deres liv, hvor småt det end måtte være.
som Patriarch pointerer i sætningen "du vil blive revet rundt", så er JVs målgruppe højest sandsynligt folk, der ikke stiller alt for mange spørgsmål, ikke tager alt for meget stilling; folk der i for vejen lever et liv i "sofa-protestantisme". Folk, der er lette at gå i kødet på og give dem noget at tro på.
Hvis dét var målgruppen, så ville JV jo nok ikke regelmæssigt besøge alle husstande i Danmark, men nøjes med at komme igen dér hvor "soda-protestanterne" bor. Så nej, virkeligheden er en ganske anden end den Patriarch søger at konstruere.
Ak ja, det er den samme sørgelige sang om og om igen. :(
Jeg sad naivt og håbede på at Out Games ku' få lov til at være i fred, men ikke overraskende dukker der så et par stupide ignoranter op, som absolut skal ud og bevise deres mandighed ved at slå folk ned.
Tror ikke det har noget som helst med religion at gøre. Det er bare en eller flere tåber, der tror de for mere street credit på kontoen ved at overfalde homoseksuelle. Suk!
Håber sgu snart de får lavet et register for hatecrimes. Jo før jo bedre. Egentlig ufatteligt at vi ikke allerede havde sådan et i forvejen.
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Netop den slags usande og ekstremt generaliserende udtalelser er en af grundene til, at jeg ikke gider at diskutere med dig. Du dømmer og konkluderer jo på forhånd.
Nu kom den retorik på banen efter du havde meldt dig ud. Du fik chancen for at indgå i en saglig, videnskabelig debat, men afslog.
Du aner jo ikke en pind om Jehovas Vidner.
Jeg ved en god del mere om JV (og religion), end du gør evolution. Men det stopper jo ikke dig. Desuden tilføjede jeg til den sætning (inden du postede) "gætter jeg på". Og det gætter jeg stadig på... Altså min påstand er at størstedelen er født eller gift ind i det. Har du noget data der siger jeg tager fejl? I så fald skal jeg være den første til at indrømme det.
Du skulle have prøvet at gå rundt blandt de 15.000 der var tilstede ved JV's stævne i Brøndby i weekenden. Her var der masser af mennesker, som er kommet med i trossamfundet indenfor de sidste 10-15 år, foruden en del, som er ny-interesserede og p.t. er ved at undersøge troen. ... At stemple alle disse som "psykisk syge mennesker" er den mest blinde, arrogante form for generalisering jeg overhovedet kan forestille mig.
Det var så et flabet retorisk trick du der lavet. Du fik vendt min udtalelse til, at jeg hævdede at alle der var kommet ind i troen de sidste 15 år var psykisk syge. Det var ikke det jeg sagde, og betsemt ikke det jeg mente.
Hvis dét var målgruppen, så ville JV jo nok ikke regelmæssigt besøge alle husstande i Danmark, men nøjes med at komme igen dér hvor "soda-protestanterne" bor. Så nej, virkeligheden er en ganske anden end den Patriarch søger at konstruere.
Jamen vi er alle målgruppen. Min pointe var, og det er minimalt hvad der omvendes gennem dør til dør omvending hos ellers velfungerende mennesker. Jeg gad virkelig godt se en profil af den type mennesker som i omvender flest af. Jeg tror jeg har et godt bud. Har i noget data på det som er offentligt?
Det har intet med religion at gøre. Det er nogle fjolser der har et problem med homoseksuelle. Det har jeg nu osse, men derfor går jeg ikke ud og udøver vold mod dem.
Jeg respekterer dem som mennesker, men deres livsstil kan jeg ikke forliges med.
Hvis dét var målgruppen, så ville JV jo nok ikke regelmæssigt besøge alle husstande i Danmark, men nøjes med at komme igen dér hvor "soda-protestanterne" bor
Men problemet er jo, at JV ikke regelmæssig besøger alle husstande i Danmark. Så ville jeg jo selvsagt har haft dem på besøg. Sofa-protestantisme er et udtryk for mennesker, som holder jul, men ikke for at hylde Jesus. Folk som bliver gift i kirken, men ikke nødvendigvis tror på Gud. Folk som kalder sig kristne, men ikke har været i kirke i laang tid. Altså den gennemsnitlige protestantistiske dansker.
JV søger, tror jeg, mennesker, der er let foranderlige. I områder af Danmark, hvor de ved folk ikke står fast. Jeg har fx svært ved at tro på, at JV regelmæssigt stemmer dørklokker på Strandvejen i Humlebæk, eller i Slotsgade i Fredensborg, hvor jeg bor (og hvor der som sagt, ikke har været nogle JVer).
Ser man konkurrencemæssigt på den realistiske målgruppe for JV, giver det jo heller ikke mening at spilde tid på områder og husstande, hvor folk ikke er foranderlige.
Jeg har aldrig kendt nogen blandt JV, der går videre til næste dør, bare fordi de støder på et bloddonor-klistermærke.
Ikke desto mindre kan jeg konkludere at det var tilfældet, eftersom mine naboer, underboer og kammerater i samme bebyggelse stadig fik besøg, men ikke jeg.
De har ikke opfundet mange skarpe knive.. i skuffen og så er de jo ikke særlig stærke. De er skæve og vinde.. af fuld.
Men problemet er jo, at JV ikke regelmæssig besøger alle husstande i Danmark. Så ville jeg jo selvsagt har haft dem på besøg. Sofa-protestantisme er et udtryk for mennesker, som holder jul, men ikke for at hylde Jesus. Folk som bliver gift i kirken, men ikke nødvendigvis tror på Gud. Folk som kalder sig kristne, men ikke har været i kirke i laang tid. Altså den gennemsnitlige protestantistiske dansker.
JV søger, tror jeg, mennesker, der er let foranderlige. I områder af Danmark, hvor de ved folk ikke står fast. Jeg har fx svært ved at tro på, at JV regelmæssigt stemmer dørklokker på Strandvejen i Humlebæk, eller i Slotsgade i Fredensborg, hvor jeg bor (og hvor der som sagt, ikke har været nogle JVer).
Ser man konkurrencemæssigt på den realistiske målgruppe for JV, giver det jo heller ikke mening at spilde tid på områder og husstande, hvor folk ikke er foranderlige.
Jeg ved godt, hvad du mente med "sofa-protestanter".
JV besøger regelmæssigt folk overalt i Danmark. Nogle steder går 6 måneder imellem en distriktgennemgang, andre steder 12 måneder og andre steder igen går der endnu længere tid. Hyppigheden af vores distriktsgennemgange afhænger ikke i nogen henseende af folks modtagelighed eller interesse. Vi har ingen "spild af tid"-målestok, som vi går efter, når det gælder distrikter.
Der kan som sagt være SÅ mange grunde til, at nogle ikke har fået besøg af JV. Enten er de simpelthen bare ikke hjemme, når JV kommer (måske pga. deres arbejdstider), eller osse bor de i et hus, hvor den tidligere ejer/lejer på egen anmodning var skrevet op til at blive sprunget over hver gang. Der findes også områder, hvor der er så mange distrikter indenfor få kvadratkilometer, at det måske er svært for at de lokale/nærmerste JV at være ligeså grundige som vi er i alle andre distrikter. ... Men hvad ved jeg om dit lokalområde. Det kan aldrig blive andet end gætterier. ..... Har du spurgt folk længere henne ad gaden, om DE heller aldrig har fået besøg af JV?
Til det andet du nævner: Nej, JV søger ikke mennesker, der er let foranderlige, men mennesker, der ønsker at lære livets sande mening at kende vha. Bibelen.
Nu er mennesker jo vidt forskellige, og det er JV selvfølgelig også. Men vi kan jo bare tage mit eget eksempel. Alle de holdninger, jeg havde FØR jeg blev et af JV, tog jeg med mig ind i trossamfundet, og havde JV f.eks. været moralsk skvattede og bortforklarende i forhold til homoseksualitet, så havde de fået en nedadvendt tommelfinger. For på en lang række punkter (læs: principielle holdninger) lader jeg mig ikke forandre. .... Så jeg er blot én ud af mange, der falder udenfor den misvisende kategori "let foranderlige" mennesker.
#111 BN 16 år siden
Jeg har aldrig kendt nogen blandt JV, der går videre til næste dør, bare fordi de støder på et bloddonor-klistermærke. Tværtimod betragter vi det som et udmærket udgangspunkt for en samtale, og man kan ikke andet end rose folk, der ønsker at hjælpe andre, hvilket jo er motivet for at donere blod.
Bare tanken om, at nogle tror, sådan et klistermærke skræmmer os væk! haha. Så skulle vi jo også gå videre ved alle andre besøg, for folk har jo som oftest mindst en eller to interesser, som vi selv afholder os fra at praktisere. :-)
#112 tranberg 16 år siden
Jeg tror personligt det er min by, der nok ikke er den ideelle til at stemme dørklokker i for JV.
Du rejser et spørgsmål, som er et af de mest interessante og vigtigste i denne diskusion. Os, der taler herinde i dag, er mennesker, der har taget stilling, stillet spørgsmål ved verdens konstruktion og draget en konklusion baseret på vores erfaringer og fornuft.
Mange religiøse mennesker tager ikke stilling. De er enten født ind i troen, arver troen gennem tradition eller bliver troende af andre personlige grunde, men meget sjælendt fordi de iagtager verden og baserer deres konklusion på fornuft og logik.
Det er forskellen. Mange folk er ikke så kloge som os, uafhængige som os, fornuftige som os og har de samme muligheder for at vælge hvad vi vil tro på som os. Mange folk får ikke anledning til at stille spørgsmål ved dét de faktisk mener de tror på.
Hvilket jo også kommer til udtryk, når BN trækker sig ud af en diskusion, fordi han mangler svar på de kritiske spørgsmål.
Og skal disse mennesker, med ringere muligheder og egenskaber ikke have lov til at leve et liv i fred i deres tro, uden at blive tvunget til at tage stilling til spørgsmål, som de måske ikke er i stand til at svare på eller ikke har egenskaber til at stille sig selv.
Disse spekulationer står altid i mit baghoved når jeg arbejder for at udbrede ateismen. For mit job er ikke at sprede had overfor religion, men snarere at give folk muligheden for at se tingene i perspektiv og fornuft. Men mange mennesker er ikke i stand til dette og vil ikke dette, fordi de er tilfredse med deres liv, hvor småt det end måtte være.
#113 BN 16 år siden
#114 NightHawk 16 år siden
Ak ja, det er den samme sørgelige sang om og om igen. :(
Jeg sad naivt og håbede på at Out Games ku' få lov til at være i fred, men ikke overraskende dukker der så et par stupide ignoranter op, som absolut skal ud og bevise deres mandighed ved at slå folk ned.
Tror ikke det har noget som helst med religion at gøre. Det er bare en eller flere tåber, der tror de for mere street credit på kontoen ved at overfalde homoseksuelle. Suk!
Håber sgu snart de får lavet et register for hatecrimes. Jo før jo bedre. Egentlig ufatteligt at vi ikke allerede havde sådan et i forvejen.
#115 Patriarch 16 år siden
Nu kom den retorik på banen efter du havde meldt dig ud. Du fik chancen for at indgå i en saglig, videnskabelig debat, men afslog.
Jeg ved en god del mere om JV (og religion), end du gør evolution. Men det stopper jo ikke dig. Desuden tilføjede jeg til den sætning (inden du postede) "gætter jeg på". Og det gætter jeg stadig på... Altså min påstand er at størstedelen er født eller gift ind i det. Har du noget data der siger jeg tager fejl? I så fald skal jeg være den første til at indrømme det.
Det var så et flabet retorisk trick du der lavet. Du fik vendt min udtalelse til, at jeg hævdede at alle der var kommet ind i troen de sidste 15 år var psykisk syge. Det var ikke det jeg sagde, og betsemt ikke det jeg mente.
Jamen vi er alle målgruppen. Min pointe var, og det er minimalt hvad der omvendes gennem dør til dør omvending hos ellers velfungerende mennesker. Jeg gad virkelig godt se en profil af den type mennesker som i omvender flest af. Jeg tror jeg har et godt bud. Har i noget data på det som er offentligt?
#116 filmz-RJ 16 år siden
Jeg respekterer dem som mennesker, men deres livsstil kan jeg ikke forliges med.
#117 tranberg 16 år siden
Men problemet er jo, at JV ikke regelmæssig besøger alle husstande i Danmark. Så ville jeg jo selvsagt har haft dem på besøg.
Sofa-protestantisme er et udtryk for mennesker, som holder jul, men ikke for at hylde Jesus. Folk som bliver gift i kirken, men ikke nødvendigvis tror på Gud. Folk som kalder sig kristne, men ikke har været i kirke i laang tid.
Altså den gennemsnitlige protestantistiske dansker.
#118 Patriarch 16 år siden
Exactly.
#119 filmz-Utyske 16 år siden
Ikke desto mindre kan jeg konkludere at det var tilfældet, eftersom mine naboer, underboer og kammerater i samme bebyggelse stadig fik besøg, men ikke jeg.
#120 BN 16 år siden
Jeg ved godt, hvad du mente med "sofa-protestanter".
JV besøger regelmæssigt folk overalt i Danmark. Nogle steder går 6 måneder imellem en distriktgennemgang, andre steder 12 måneder og andre steder igen går der endnu længere tid. Hyppigheden af vores distriktsgennemgange afhænger ikke i nogen henseende af folks modtagelighed eller interesse. Vi har ingen "spild af tid"-målestok, som vi går efter, når det gælder distrikter.
Der kan som sagt være SÅ mange grunde til, at nogle ikke har fået besøg af JV. Enten er de simpelthen bare ikke hjemme, når JV kommer (måske pga. deres arbejdstider), eller osse bor de i et hus, hvor den tidligere ejer/lejer på egen anmodning var skrevet op til at blive sprunget over hver gang. Der findes også områder, hvor der er så mange distrikter indenfor få kvadratkilometer, at det måske er svært for at de lokale/nærmerste JV at være ligeså grundige som vi er i alle andre distrikter. ... Men hvad ved jeg om dit lokalområde. Det kan aldrig blive andet end gætterier. ..... Har du spurgt folk længere henne ad gaden, om DE heller aldrig har fået besøg af JV?
Til det andet du nævner: Nej, JV søger ikke mennesker, der er let foranderlige, men mennesker, der ønsker at lære livets sande mening at kende vha. Bibelen.
Nu er mennesker jo vidt forskellige, og det er JV selvfølgelig også. Men vi kan jo bare tage mit eget eksempel. Alle de holdninger, jeg havde FØR jeg blev et af JV, tog jeg med mig ind i trossamfundet, og havde JV f.eks. været moralsk skvattede og bortforklarende i forhold til homoseksualitet, så havde de fået en nedadvendt tommelfinger. For på en lang række punkter (læs: principielle holdninger) lader jeg mig ikke forandre. .... Så jeg er blot én ud af mange, der falder udenfor den misvisende kategori "let foranderlige" mennesker.