Gravatar

#111 NightHawk 19 år siden

Very Bad Things : Peter Bergs grotesk sorte komedie, der hele vejen til rulleteksterne aldrig går på kompromis med sin absurde humor. Det er sgu svært, at vælge den/de bedste scene/scener ud, da der er op til flere højdepunkter. Men det blir de to her, som lige umidelbart nok er de mest groteske/sjoveste.

Da Jeremy Piven, ved et uheld dræber en stripper på hotelværelset/badeværelset, hvor Jon Favrau's polteraben blir holdt. Det eskalerer så ud i at de 6 gutter anført af en Christian Slater i topform, dræber en hotelvagt med en proptrækker. Efterfølgende total panik. "They have cameras in the seiling" blir råbt i bar desperation. Og så holder Christian Slater ellers en tale for gruppen, hvor det lykkedes ham fuldstændig at fjerne al etik og moral fra hvad de har gjordt.

Ikke haha morsom scene. Men så langt ude i hampen, at den på den måde blir sjov.

Scene 2 :
Begravelsen af de to parterede lig i ødemarken/ørkenområdet. Her kommer der både en diskution igang om asiater kan være jøder, (stripperen er asiat) og vdr. den rette måde at begrave ligene på. Dvs. de parterede dele skal placeres i rigtig anatomisk orden. Igen er Christian Slater på banen med en brandtale af den anden verden.

Igen er det ligsom med før, at det hele er så absurd og derfor kan man kun grine ad det. Jeg har ikke set en amerikansk film før "Very Bad Things", der på den måde har turdet gå planken ud. Modigt og godt gået af Peter Berg.

Glengarry Glenn Ross:

Her er nok en af de mest dynamiske scener jeg har set. Og scenen jeg snakker om er selvfølgelig den til filmen speciel skrevne 10 min. overfusning fra Alec Baldwin, som supersælgeren, der af firmaet lige har fået besked om at kigge forbi og gi' de skrantende sælgere Ed Harris, Adam Arkin og stakkels Jack Lemmon, en "moralsk" opsang.

Elsker repliken fra Alec Baldwin til Jack Lemmon, der står ved kaffemaskinen. "Put that coffey down". Lemmon vender sig og peger febrilsk på sig selv, hvorpå Baldwin arrogant svarer : "Yes you"!..."Coffey is for closers only".

De blir jordet noget så grusom på de 10 min. så man er glad for, at man ikke var i deres sko. Fantastisk spillet af Baldwin.

Laver lige en kort best of scene liste i forskellige kategorier :

Fedeste SFX scene - Starship Troopers: Der hvor Casper van Dien og co. blir angrebet ved den forladte base, af en horde af insekter.

Action Scene - Bullitt: Biljagten. Den er så fedt klippet og koeograferet at den stadig i dag gør, at jeg rykker rundt i sofaen, når Steve McQueen, skærer hjørnerne. The Matrix: Lobbyscenen hvor Carrie Ann-Moss og Keanu Revees sønderskyder alt og alle. Suveræn gennemført på alle fronter.

De scener jeg er blevest mest rørt af er nok - Platoon :
Hvor soldaterne når en lille landsby og opfører sig for de flestes tilfælde, som modbydelige svin over for de stakkels landsbyboere. Kevin dillon der smadrer en retaderet dreng og efterfølgende hans bedstemor, med sin geværkolbe, samt øjeblikket hvor Tom Berenger skyder en mor i hovedet lige foran hendes lille datter, er scener jeg får både kvalme i halsen over samt tårer i øjnene af at se.

Scener der har rørt mig på den smukke og drømmeagtige facon må være - Edward Scissorhands hvor Winona Ryder danser til tonerne af Danny Elfmans vidunderlige musik, alt imens sneen/iskrystallerne daler ned over hende fra den isskulptur Johnny Depp er igang med at skabe. Og så er der Thomas Vinterbergs - It's All About love
Den afsluttende scene i snevejret, hvor Joaquin Phoenix og Clare Daines indser at håbet er ude fysisk set, men ikke metafysisk fordi de sammen har besejret alt for at opnå deres kærlighed. Den kærlighed/energi der skal skabes igen, for at verden blir et bedre sted at leve.

Sådan tolker jeg scenen, men ret mig endelig hvis jeg er på totalt vildspor.

Bedste komiske scene/scener, på den ordinære måde. Der er mange at ta' af men det må nok være alt fra Stir Crazy og Silver Streak med Gene Wilder og Ricard Pryor. Er flad af grin over de to film.
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#112 filmz-saku 19 år siden

Surfscenen i slutningen af carpenters darkstar.
Gravatar

#113 Benway 19 år siden

Det perfekte ikoniske øjeblik i starten af "Yojimbo": Sunjuro ankommer til byen og går ned af den tomme gade, med hændende foldet inde i hans kimono. Det første han ser er en hund der går den modsatte vej med en afhugget hånd i munden!
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#114 filt 19 år siden

#113, du giver mig helt lyst til at smide min Criterion-udgivelse i afspilleren igen. ;)
"Let the universe howl in despair, for I have returned..." - Lord Darkseid
Gravatar

#115 Benway 19 år siden

"Yojimbo" er nu også en af min yndlingsfilm. Desværre har jeg kun en mere beskeden udgave. :)
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#116 El vez 19 år siden

Det lader til den australske udgivelse er numero uno,
http://axelmusic.dk/productDetails/9322225021778
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#117 aza 19 år siden

Måske jeg har overset det under de mange indlæg.

Men scenen i The Rock hvor de bryder ind på fordtet, bare baggrundsmusikken er nok til at få hårende til at rejse sig. Generelt for den film er Main Theme helt unikt, det bedste der er komponeret til dags dato.

Også scenen i The Gladiator hvor Commodus får Maximus sande idensitet at vide. Et fantastisk øjeblik!

Og mange andre scener der allerede er nævnt :)

#118 enfilmnørd 19 år siden

Bliver nok nød til at lave en top 4-top 6 liste:
Jeg advarer mod spoilerer, selvom jeg har prøvet at holde listen fri fra disse.
Action/effektscene:
1 Star Wars(eps. 4): Da dødsstjernen sprænger.
2 Ringenes herre; Kongen vender tilbage: Det sidste slag
3 Superman Returns: Startsekvensen i den nye Superman
4 Matrix reloaded: biljagten
Føelsesladet/ikke action:
1 Forrest Gump ved Jennys grav.
2 Star Wars: Darth Vaters dødsscene(den hvor han snakker med Luke).
2 Døde poeters klub: Da eleverne rejser sig op i slutningen af filmen, for at vise respekt for deres gamle lærer.
4 Legends of the Falls: Tristans hjemkomst.
5 Star wars: Vader og lukes sidste kamp(skyldes især musikken)
6 Løvernes Konge: Da Simba taler med sin døde far.
"Guuump! Whats your sole purpose in this army?"
"To do whatever you tell me drill sergeant!"
"God dammit, Gump! You a god damn genius.
Gravatar

#119 filmz-incubus 19 år siden

Kan det virkelig passe at hverken slutscenen i Planet of the Apes (1968) eller "A Beautiful Mind", hvor
John Nash bliver "fanget" af "russerne", og man finder ud af, at han er skizo?
ikke er nævnt endnu?

Synes nu bestemt også at de scener er ret vilde.

Enig, de to bombardementer i afsnit 7 i BoB er også rimelig vilde!!!
"I'm gonna say the same thing any man with two penises says when his tailor asks him if he dresses to the right or left."
Gravatar

#120 filmz-jackjazz 19 år siden

#119:
Du har helt ret. Slutningen i "Planet of the Apes (1968)" burde have været nævnt. Jeg har lige genset filmen, og selvom man ved, hvad der skal ske, så er det stadig en fantastisk scene.

//JackJazz
Let me tell you something my friend. Hope is a dangerous thing. Hope can drive a man insane.

Skriv ny kommentar: