Gravatar

#13051 wiseguy 14 år siden

Lige kort om det sete her på de sidste:
Due Date
Anstrengende og skuffende film fra Todd Phillips
2/6

The Hangover - Part II
Tod Phillips igen og igen skuffende. Ku' på ingen måde leve op til den geniale forgænger. Men den havde da trods alt sine øjeblikke.
3/6

Animal Kingdom
En lille perle fra Australien. Velfungerende og utrolig velspillet.
5/6

Fracture
Gedigen thriller med Anthony Hopkins og Ryan Gosling. Underholdende men sikkert også hurtig glemt.
4/6

Cars 2
Det er ikke en dårlig film - men alligevel første gang, jeg har prøvet at være en anelse skuffet over en Pixar film! Den kan heller ikke leve op til sin forgænger.
4/6

X-Men: First Class
(gensyn) Stadig den bedste X-Men film til dato
4/6

Senna
Denne dokumentar blæste benene væk under mig. Jeg har da set Formel 1 en gang imellem og jeg husker da også, da Senna forulykkede, men generelt er det ikke noget jeg går synderligt op i.
Jeg blev dog i den grad opslugt af dramaet og cirkusset omkring den unge fandenivoldske racerkører fra Brasilien. Asif Kapadia har skabt et smukt, spændende og rørende portræt af Ayrton Senna - man glemmer næsten, at det er en dokumentarfilm
5/6 (meget tæt på 6/6)

Just because the fucker's got a library card doesn't make him Yoda!
Gravatar

#13052 Muldgraver 14 år siden

Så Dekalog 1-3 den anden dag. Især nummer tre mindede mig meget om Kafka. Absurdiserer Kieslowski, eller er det mig der ikke kender sproget?
"Mørk ånde i det grønne krat." G. Trakl
Gravatar

#13053 Åkepool 14 år siden

Lord Beef Jerky (13045) skrev:
#13044 Og Killer Crocodile!

Og ikke mindst "Crocodile Dundee".
So, at last we meet for the first time for the last time.
Gravatar

#13054 misuma 14 år siden

A Lonely Place To Die

5 bjergbestigere tager til det skotske højland, på turen opdager de et 'breathing tube' som de kalder det. Nede i jorden sidder en skræmt serbisk pige. Nu får de travlt for i hælene på dem, er to tavse jægere og disse er ikke helt uerfarne med rifler.

Igennem ekstramaterialet får vi indblik i instruktøren Julien Gilbey og alt hans forarbejde i bjerge og det har virkelig givet pote for filmen er smukt skudt, aktionscenerne fremstår ekstremt realistiske og er derved neglebidende intense.

Desuden er det ganske forfriskende at vores protagonister ikke er stereotypisk portrætteret. Mændene har ikke alle svarene og kvinderne sidder ikke og flæber på en klippeside :P

5/6

Sean Harris (Creep, Isolation og Harry Brown) fortjener et skulderklap. Han siger ikke så meget i filmen, men damn han fylder skærmen godt ud.
Redrum Redrum Red...Rum Red...what?
Gravatar

#13055 Batsy 14 år siden

Michael Clayton

En rigtig god film, som er opbygget godt og har et fremragende manus, alle de små historie er godt skrevet ind i hovedplottet. Alle gør det fremragende især Wilkinson er jo mageløs, musikken er fremragende. Jeg følte mig godt suget ind under den her film, og kan sagtens finde på at eje den engang(så den på tv 2 film).

Har egentlig ikke set forfærdelig mange Clooney film, men det her er en af hans bedste præstationer jeg har set ham i, især end credits gør han det rigtig godt. Han har en gave bare med hans ansigts kan man se, det er en helt anden person. Min første film med Wilkinson er Batman begins, og der var han fremragende men her er han bare fantastisk, og vandt han ikke en oscar eller noget lignede for hans rolle?

Men ellers en rigtig god film, som jeg har haft i kikkerten længe men aldrig fået sat mig ind i at se den.

8-9/10, hælder nok mest på de 8, men den er mellem 8 og 9.
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".

Gravatar

#13056 TheEnd 14 år siden

Real Steel
Filmen handler om far og søns eventyr med en bokserobot. Den er meget ortodox i sin stuktur, od dermed forudsigelig. Kampscenerne er gode, men ikke imponerende.
I visse scener er det lidt tåkrummende dialog mellem knægten og faren, lidt for meget råd fra den lille til den store. Forholdet ville måske være mere troværdig hvis knægten var et par år ældre.
Der var en del product placement, som jeg egentlig ikke har noget imod, men jeg var nærmest overvældet af det. Legit, men meget meget forglemmelig underholdning.

6/10
A bottle! Don't bother.
Gravatar

#13057 Riqon 14 år siden

A Dangerous Method

David Cronenberg er en god historiefortæller, og historien om Freud og Jungs venskab er bestemt også interessant ... på papiret. Som film bliver den aldrig særlig dramatisk til trods for udmærket skuespil (hvis man kan se igennem fingre med Keira Knightleys latterlige accent). Michael Fassbender, som jeg ikke har noget særligt kendskab til udover at jeg så ham i X-Men fornylig, fastholder til gengæld ens interesse, mens Viggo Mortensens portræt af Freud er som kold og arrogant. Filmens største problem er efter min mening, at den forsøger at kommunikere, hvor dramatisk venskabet er mellem Jung og Freud, men aldrig bliver det særlig opkogt eller dramatisk, særligt ikke da det meste af deres interaktion er i breve. På det punkt kunne det måske ligefrem have gavnet filmen, om den havde taget sig lidt mere digterisk frihed... Det primære fokus meget af tiden er dog på Jung og Spielrein (Knightley) og fungerer relativt godt. Filmen virker lidt som en skolefilm, sådan som dialogen er skrevet for at sætte sit publikum ind i generelle temaer hos Freud og Jung, men til tider føler man sig lidt talt ned til af samme grund. "Sådan havde de jo ikke diskuteret det i virkeligheden," hører man sig selv mumle i vantro. Det er nok i sidste ende bare en svær historie at omsætte til film. Kudos til Cronenberg for et godt forsøg. 4/6.
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#13058 TheEnd 14 år siden

The Night of the Hunter
Jeg fik filmen anbefalet af en kammerat og jeg var ærlig talt meget overrakset over den. På den gode måde that is! Filmens omdrejningspunkt er 10000 stjålne dollars. Familiefaren Ben Harper har stjålet og gemt dem på husets grund. Kun hans mindreårige børn ved hvor pengene er. Faren bliver sat i fængsel og familien Harper får en mand på besøg som er efter pengene.
Præmissen er først og fremmest meget spændende og historien tager et par uventede drejninger et par gange, som hiver intensiteten en tak opad. Tempoet er langsom men man er fanget af historien nonstop. Der er ikke tale om noget ekstraordinær skuespil ej heller noget mindeværdig billedside (filmen er sort/hvis ffs), men det er en film som imo bæres frem af historien alene. Og sikke en historie!

9/10
A bottle! Don't bother.
Gravatar

#13059 Tenebrae 14 år siden

#13058: Helt enig - fantastisk film med en blændende Robert Mitchum i en af hans bedste skurkeroller. Sørgeligt, at det blev Charles Laughtons eneste forsøg som instruktør - han havde et stort talent.

David Gordon Greens Undertow (2004) med Jamie Bell i hovedrollen er i øvrigt et ganske fermt forsøg på at indfange samme atmosfære, som der var i The Night of the Hunter. Coen-brødrene refererede også til The Night of the Hunter i deres The Man Who Wasn't There.
De Gnavne Filmnørder www.dgfn.dk / TheHorrorQuiz www.thehorrorquiz.com
Gravatar

#13060 TheEnd 14 år siden

Læste at grunden til at Mitchum ikke vendte tilbage til instruktørstolen var at han fik meget kritik for filmen i sin tid...

Har nu tilføjet både Undertow og The Man Who Wasn't There til min watchlist :)
A bottle! Don't bother.

Skriv ny kommentar: