Gravatar

#14261 Twister 13 år siden

Prometheus

"Prometheus" tager mange tilløb til at blive en rigtig spændende film, men det er tilløb som aldrig forløser sig på en ordenlig måde. Alt for mange karakterer og handlinger der ikke giver meget mening. Den "operation/mission" som holdet, med alle vores hovedpersoner, begiver sig ud på er simpelthen så amatør agtig udført at jeg tog sig selv til hovedet flere gange (her tænker jeg særligt på de forskellige karakterers gebærden som i flere tilfælde er så tumpet at jeg virkelig blev frustreret over manuskriptet). Rimelig utroværdigt. Filmen er flot og i første halvdel meget atmosfærisk og man keder sig ihvertfald ikke, men filmen er og bliver en rodet oplevelse og ultimativt en skuffelse ift. det mesterværk som filmen skal lede op til (Alien). Der er desuden tale om at filmen giver flere spørgsmål end svar hvad angår Alien-universet og hvis filmen er ment som en direkte "leden op" til Alien filmen er der en del plothuller.

Jeg anbefaler man ser filmen i 2D hvis man skulle være interesseret

3/6
“I should say that I was a visual person. I experience with my eyes and never, or rarely, with my ears...to my constant regret.” - Fritz Lang
Gravatar

#14262 Richard Burton 13 år siden

#14260 Fedt at høre. Det er ganske cool, at der nu igen kommer en tro/darwinisme film, som kan give delte meninger. Det giver en masse god efterfølgende debat.
Glad for, at Ridley viste os "ingeniørerne i arbejde" visuelt og ikke qua forklaringer fra dem selv. Det holdt dem på afstand og drænede dem ikke for det dersens mytisk guddommelige, som deres look gav dem.

Jeg har nu svært ved at finde på spørgsmål, ledende op til Alien universet, som ikke allerede er besvaret. Væsenets ophav er forklaret og det kan ikke være så svært at regne ud, hvad der vil ske frem til Alien filmens start mht. æggenes videre færd. Men nu har Ridley jo også gjort meget ud af i 6 måneder at styre forventningerne, at Prometheus IKKE er en film, som skal fungere som et Alien kapitlet, men som en selvstændig film, med en ny dagsorden. Alien forbindelserne er ren flødeskum på toppen.

Men nu vil jeg gense den et par gange og se, om jeg kan gå lidt mere ned i detaljerne.
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!
Gravatar

#14263 Babo84 13 år siden

Prometheus 3D

Fuuuck en skuffelse mand. Folk skal altså sætte forventningerne ned. Åh det er noget forbandet lort og jeg har lyst til at skrige. Skal nok skrive flere ting, når jeg er blevet god venner med mig selv igen.
Gravatar

#14264 Twister 13 år siden

SIR Ridley Scott (14262) skrev:
#14260 Fedt at høre. Det er ganske cool, at der nu igen kommer en tro/darwinisme film, som kan give delte meninger. Det giver en masse god efterfølgende debat.
Glad for, at Ridley viste os "ingeniørerne i arbejde" visuelt og ikke qua forklaringer fra dem selv. Det holdt dem på afstand og drænede dem ikke for det dersens mytisk guddommelige, som deres look gav dem.

Jeg har nu svært ved at finde på spørgsmål, ledende op til Alien universet, som ikke allerede er besvaret. Væsenets ophav er forklaret og det kan ikke være så svært at regne ud, hvad der vil ske frem til Alien filmens start mht. æggenes videre færd. Men nu har Ridley jo også gjort meget ud af i 6 måneder at styre forventningerne, at Prometheus IKKE er en film, som skal fungere som et Alien kapitlet, men som en selvstændig film, med en ny dagsorden. Alien forbindelserne er ren flødeskum på toppen.

Men nu vil jeg gense den et par gange og se, om jeg kan gå lidt mere ned i detaljerne.

1. Filmen lægger meget op til at det rumvæsen der til sidst vil flyve rumskibet væk fra planeten er det rumskib som hovedpersonerne i "Alien" finder, men der finder de jo rumvæsenet siddende i "cockpittet", men i filmen forlader den jo den futuristiske stol for at dræbe Elisabeth. Hvad er det så for et rumvæssen de i Alien finder?. 2. Hvad er alle de små væsener som de finder rundt omkring på skibet, og hvorfor er de ikke tilstede i "Alien" filmen, hvad er der sket med dem? 3. Filmen lægger også op til at det er Elisabeth der sender den advarsel ud som holdet i "Alien-filmen" opsnapper, i den fejlagtige tro at det er et råb om hjælp, og får dem til at opsøge planenen. Hvorfor kan de ikke forstå budskabet når det kommer fra et menneske, og hvis det virkelig ikke er Elisabeth der udsender det signal, så synes jeg filmens afsluttende monolog fra Elisabeth er ret ligegyldig
“I should say that I was a visual person. I experience with my eyes and never, or rarely, with my ears...to my constant regret.” - Fritz Lang
Gravatar

#14265 Babo84 13 år siden

Prometheus 3D

Jeg er for så vidt enig med Twisters udmeldning længere oppe. Det lykkedes slet slet ikke for Scott og co. at etablere historien ordentligt, som på papiret virkelig lød spændende. Tværtimod har man eksekveret historien utrolig klodset og fået skuespillerne til at opføre sig tåbeligt fremfor naturligt og troværdigt, som netop gjorde Alien til en indlevende og medrivende oplevelse. Og den her "søgen efter svar" som på papiret lød fedt, er grinagtigt eksekveret og har ingen kant. Man blander sågar også humor ind her, som var det Avengers. Persongalleriet er ligegyldigt - man har ingen interesse i dem, udover måske Repace, som gør det fint, men resten er helt ærligt ikke værd at nævne. Musikken er (igen igen) helt fraværende af den anonyme og kedelige Marc Streitenfeld. Èn intens sekvens er der at finde i filmen, resten af virkelig ikke hverken uhyggeligt eller nervepirrende. Dens R-rating er grinagtig, og der kunne også kun blive til ét fuck, og en enkelt farlig sekvens, men af en moderne horror film at være, så er der squ intet chokerende her..

De gode ting:

Visuelt virkelig vidunderlig. Skibet ser HELT fantastisk ud når den flyver og enhver omgivelse er "real". Noget af makeuppen er ikke god. Ellers er den pænt underholdende i 3 akt, men også temmelig kedelig i den første, modsat Alien. Også utilfredsstillende slutning, big time.

Form over indhold... som jeg desværre havde på fornemmelsen, men troede alligevel på at Scott kunne gøre det... Hans dage, tror jeg desværre er talte. Måske ser jeg den igen i biffen, men jeg føler virkelig den skuffede mig.

3D.... virkede ikke som gimmick ihvertfald, men jeg var squ ligeglad.. kan ikke se det store forskelle.

3/6
Gravatar

#14266 Richard Burton 13 år siden

1. Planeten hedder LV-223. I Alien hedder den LV-426. Hvem siger, at historien stopper her og starter i Alien? Hvem siger at Prometheus 2 ikke slutter på LV-426?

2. Hvis vi går ud fra informationen der er til rådighed, så er der tale om kemisk krigsførelse iscenesat af ingeniørerne for at udrydde jorden. De små væsener er altså biologisk konstrueret materiale, som tiltusker sig dele af den DNA streng, som de vælger at være parasitter på. De er ingeniørernes originalt konstruerede virus, INDEN de skifter form.

3. Hvis der er tale om LV-426 i Alien, så ved vi jo endnu ikke, hvad der vil ske, før måske Prometheus 2? Den advarsel er altså slet ikke fyret af endnu.
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!
Gravatar

#14267 misuma 13 år siden

Babo -Jeg er enig med dig langt hen af vejen, men humor som i Avengers?
Redrum Redrum Red...Rum Red...what?
Gravatar

#14268 MMB 13 år siden

skittlez (14253) skrev:
Prometheus
5/6
...Bedste brug af 3D i live action film endnu.

Hvilke 3D film har i set?
Gravatar

#14269 chronaden 13 år siden

Prometheus, Avatar og Tron er de eneste tre film jeg har kunne acceptere i 3D indtil videre. - Så helt enig i at 3D'en var udnyttet til fulde, og på den rigtige måde.
http://www.lebowski.dk/film.html
Gravatar

#14270 skittlez 13 år siden

Foeller (14268) skrev:
skittlez (14253) skrev:
Prometheus
5/6
...Bedste brug af 3D i live action film endnu.

Hvilke 3D film har i set?

Der var ikke en scene i filmen, der ikke fik noget ud af den ekstra dimension. Alt fik en ekstra dybde, og effekten blev dermed brugt præcis som jeg kan lide det. Ingen gimmicks, der konstant vælter ud mod én, men et fremragende dybdeperspektiv hele filmen igennem.

Selv små dialogscener var lige filmet fra en vinkel der gjorde 3D-effekten berettiget, og der var ingen actionscener, hvor det gik så hurtigt at øjet ikke kunne følge med.

Jeg er slet ikke nervøs når Scott siger, at han ikke vil filme i 2D igen, for han har da helt styr på hvordan sådan en 3D-fætter skal skæres. Yderst behageligt at se på hele vejen igennem.
http://www.facebook.com/DampMusik

Skriv ny kommentar: