Apropos blueray: Er der nogen der ved, om blueray-udgivelsen af 'Taken' er god m.h.t. lyd- og billedkvalitet? .... Jeg spørger, fordi jeg har anbefalet den til min bror, som er gået over til KUN at købe blueray-film. (Selve filmen tør jeg godt anbefale ham, efter selv at have nydt den på alm. dvd.)
Mange tak for en velskreven anmeldelse. Det er sjældent jeg fordyber i mig den tekniske del af en anmeldelse, men i dette tilfælde var det nødvendigt. Jeg kan tydeligvis godt fastholde min anbefaling af blu-ray-udgivelsen. :-)
Jeg har lagt mærke til, at Eastwoods "De nådesløse" har fået en del røg herinde, så jeg benyttede mig lige af lejligheden til at gense den, da den blev vist i tv i går. Efter min mening er det stadigvæk en fantastisk film, men det er også en film, der kræver, at tilskueren kan sætte historien ind i den rette sammenhæng. For "De nådesløse" er en meta-western, en western om westerns, altså en film, der mere finder sin rigtige mening som kommentar til hele genren, fremfor i det forholdsvis simple plot. "The Unforgiven" skal ses som Eastwoods usentimentale opgør med sin egen fortid, med den amerikanske våbendyrkelse og med mytologiseringen af den klassiske ener. Her er der ingen æstetisk lækre drab eller sort hat-hvid hat cowboymoral. Det er beskidt og smertefuldt at slå et andet menneske ihjel, og der ingen ære i det, uanset hvem der har fingeren på aftrækkeren.
5/5
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
Jeg har lagt mærke til, at Eastwoods "De nådesløse" har fået en del røg herinde
Har den dét? Det synes jeg ikke, jeg har observeret, men det er jo muligt, at jeg bare har overset det. Jeg er enig med dig i, at det er en fantastisk film. Efter min mening er den blandt de 10 bedste westerns der nogensinde er lavet.
De andre på min top 10 er (i tilfældig rækkefølge):
Dances With Wolves (Director's Cut) The Last of the Mohicans Wyatt Earp (Director's Cut) Rio Bravo Open Range The Wild Bunch Once Upon a Time in the West The Good, the Bad and the Ugly Lonesome Dove
#1451 mr gaijin 15 år siden
#1452 filmz-Bruce 15 år siden
#1453 BN 15 år siden
#1454 filmz-Bruce 15 år siden
http://www.cinefil.dk/blu-ray-anmeldelse/taken.htm...
#1455 BN 15 år siden
Mange tak for en velskreven anmeldelse. Det er sjældent jeg fordyber i mig den tekniske del af en anmeldelse, men i dette tilfælde var det nødvendigt. Jeg kan tydeligvis godt fastholde min anbefaling af blu-ray-udgivelsen. :-)
#1456 elwood 15 år siden
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#1457 filmz-Utyske 15 år siden
Er det i øvrigt ikke Lauren Bacall I benytter på jeres banner? :)
#1458 filmz-Bruce 15 år siden
#1457 Jo. En dejlig dame :)
#1459 Thomsen 15 år siden
Jeg har lagt mærke til, at Eastwoods "De nådesløse" har fået en del røg herinde, så jeg benyttede mig lige af lejligheden til at gense den, da den blev vist i tv i går. Efter min mening er det stadigvæk en fantastisk film, men det er også en film, der kræver, at tilskueren kan sætte historien ind i den rette sammenhæng. For "De nådesløse" er en meta-western, en western om westerns, altså en film, der mere finder sin rigtige mening som kommentar til hele genren, fremfor i det forholdsvis simple plot. "The Unforgiven" skal ses som Eastwoods usentimentale opgør med sin egen fortid, med den amerikanske våbendyrkelse og med mytologiseringen af den klassiske ener. Her er der ingen æstetisk lækre drab eller sort hat-hvid hat cowboymoral. Det er beskidt og smertefuldt at slå et andet menneske ihjel, og der ingen ære i det, uanset hvem der har fingeren på aftrækkeren.
5/5
#1460 BN 15 år siden
Har den dét? Det synes jeg ikke, jeg har observeret, men det er jo muligt, at jeg bare har overset det. Jeg er enig med dig i, at det er en fantastisk film. Efter min mening er den blandt de 10 bedste westerns der nogensinde er lavet.
De andre på min top 10 er (i tilfældig rækkefølge):
Dances With Wolves (Director's Cut)
The Last of the Mohicans
Wyatt Earp (Director's Cut)
Rio Bravo
Open Range
The Wild Bunch
Once Upon a Time in the West
The Good, the Bad and the Ugly
Lonesome Dove