Gravatar

#1831 Lord Beef Jerky 15 år siden

Jeg mangler også at få set The Sting.... hmm, to klassikere jeg bør skrive i min bog nu.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#1832 filmz-jonasgr 15 år siden

71 Fragmente einer Chronologie des Zufalls (71 Fragments of a Chronology of Chance)

Ja man kan ikke ligefrem sige at det er den mest mundrette titel, men der er angiveligt 71 scener i filmen og det er en film om flere personers historie og viser brudstykker af nyhedsindslag som til sidst bliver flettet sammen til det store klimax.Jeg må indrømme at dette er en ret svær film at berette om, men vil prøve mit bedste. Den tager udgangspunkt i at en ung studerende på 19 år den 23. december 1993 vælger at dræbe tre mennesker i en bank og derpå skyder sig selv. Før vi når dertil får vi forhistorien til denne tragiske hændelse. Filmen er som sagt sammensat af 71 scener hvor vi følger en rumænsk dreng som smugler sig selv ind i Østrig, en bankassistent som ikke vil lade sin far se sit barnebarn, en fosterfamilie som optager en pige som naturligt nok er meget sky, en studerende som er træt af sine medstuderende og deres evindelige bettingspil for lige at nævne de vigtigste. Deres historier bliver fortalt i den sædvanlige Haneke stil, omend jeg må indrømme at det er en noget mere afdæmpet Haneke. Man kan ligefrem sidde og slappe lidt af :)

Det er et meget statisk kamera med varierende kliplængde, nogle i et par sekunder og nogle i minutter. I denne forbindelse skal især nævnes en scene hvor den unge studerende står og træner bordtennis. Dvs. en såkaldt boldmaskine slår boldene til ham og han skyder dem imod os ind i et net, i den samme bevægelse i 2 minutter ! Det vil helt sikkert fremprovokere forskellige følelser. Jeg begyndte at smågrine, da det er ret grotesk med sådan en scene. En anden scene hvor faren snakker med sin datter over telefonen og får lov til at snakke lidt med barnebarnet er egentlig til tider ganske sjovt. Og udstiller også at faren i virkeligheden blot ønsker at opleve lidt social kontakt, som han siger : ”når man ingenting har at snakke om, begynder man at snakke om alle mulige åndsvage ting”. Det hele kan virke en anelse rodet, men der er højst sandsynlig mening med galskaben. Han viser brudstykker af disse personers historier, nogle af dem væsentlige for historien andre ganske banale. Det samme med nyhedsindslagene, der i øvrigt aldrig bliver færdigspillet. Den stopper med andre ord midt i nyheden. Og sådan er det med livet, vi oplever ofte kun brudstykker og får aldrig hele historien.

I det hele taget er det en film som kan fortolkes på mange måder, alt efter hvor meget man vægter de enkelte scener. Men de giver i hvert fald en fornemmelse af tilfældighed, kaos, ensformighed og i det hele taget at det er svært at tolke folks handlinger. F.eks kan det godt røbes her, uden at på nogle måder har nogle indflydelse på oplevelsen af filmen, at Haneke ikke kommer med et svar/tolkning på hvorfor den studerende går ind og skyder 3 personer og sig selv. Men hvor ofte får man også et svar på dette i den virkelige verden. Som Haneke selv har nævnt i forbindelse med Caché at hvis man forventer et svar på hvorfor han gjorde det, så har man ikke forstået filmen. Jeg kan dog mærke at det er en film som lige skal sive ind før jeg rigtigt kan analysere videre på den. Jeg er dog ikke umiddelbart ligeså begejstret for den som hans to første spillefilm, men dette kan også ligge i at de er mere hårde i deres tone og måden budskabet bliver leveret på. Men der er alligevel noget underfundigt over filmen, som gør at filmen efter rulleteksterne stadigvæk rumsterer i baghovedet.

Og så har han noget med hans åbningsscener som jeg er ret begejstret for og ønsker man vide mere om dette bør man se den :)

7/10 (i hvert fald indtil videre)
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"
Gravatar

#1833 wimmie 15 år siden

Nu bliver jeg også Haneke-nysgerrig... :/
Jeg har kun set Funny Games (US) men så at de havde Caché til 20 kr i Tiger, så hvis nogen siger god for det, så må jeg vel hellere få den købt.
Har generelt ikke råd til film lige nu så resten må vente...
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#1834 Kruse 15 år siden

Hvor er jeg dog irriteret over at alle andre Tiger end den i Esbjerg åbenbart har Caché til 20 kr.!
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#1835 wimmie 15 år siden

Hehe...jeg har i hvert fald set den i Fredericia :)
Men de har godt nok også et stort filmudvalg...der er faktisk mange gode imellem.
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#1836 El vez 15 år siden

wimmie (1833) skrev:
Nu bliver jeg også Haneke-nysgerrig... :/
Jeg har kun set Funny Games (US) men så at de havde Caché til 20 kr i Tiger, så hvis nogen siger god for det, så må jeg vel hellere få den købt.
Har generelt ikke råd til film lige nu så resten må vente...

God!
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#1837 McPeter 15 år siden

#1834 - ville gerne tilbyde at købe den (har selv lige købt den), men med transport når du alligevel op på de 35kr som den koster i Fona.
Mit film site: http://www.filmtips.dk/
Gravatar

#1838 Kruse 15 år siden

#1837: Fona i Esbjerg har heller ikke et stort udvalg, så det kan godt være at jeg vil tage imod dit tilbud, men jeg vil da lige tjekke Fona engang i næste uge :)
Gravatar

#1839 McPeter 15 år siden

Måske ville det være billigere bare at flytte? ;-)
Mit film site: http://www.filmtips.dk/
Gravatar

#1840 Kruse 15 år siden

Hehe, du har en pointe ;)

Jeg regner også med at efter jeg har holdt noget sabbatår, og fået tjent nogle penge ind, at jeg så vil flytte til Århus og studere(hvad jeg skal studere ved jeg ikke). Det må være lidt federe med en by hvor der rent faktisk sker noget i :)

Skriv ny kommentar: