@ elwood/tiany Det er korrekt, hvad elwood skriver. I bakspejlet tror jeg dog, den (let ændrede) slutning var et godt valg til filmen.
Sprutten havde krævet en ekstra sidehandling med forskere, kunstnere, den hemmelige ø etc. som setup, hvilket ville betyde, at Snyder var nødt til at ofre noget andre steder, da filmen i forvejen blev klippet ned til biografen. Biografversionen var bestemt god, men noget komprimeret, og det var en mærkbar forbedring, at filmen fik den ekstra luft, som Director's Cut gav den.
Jeg kan forestille mig, at det publikum, der ikke havde læst tegneserien, ville have for svært ved at sluge sprutten. Jeg tror, den gør sig bedre i tegneseriemediet, men selv da var den ret langt ude i forhold til resten af historien, og selv om jeg godt kan lide den enorme practical joke, den er - ikke bare i historiens virkelighed, men også plotmæssigt - har jeg en fornemmelse af, at den ikke ville klæde filmen. Jeg har også flere steder læst/hørt udtalelser fra fans af tegneserien, der dog mener, at det er dér, den måske lige kammer over og bliver lidt for "tegneserieagtig". At man vælger at udelade den får dog Bubastis (den genetisk manipulerede los) til mest af alt at virke som fanservice, da der ikke gås videre ind i genetik-tingen andet end en hurtig bemærkning.
Filmens slutning giver Doctor Manhattan mere funktion i historien, og jeg synes, der er en god ironi i, at det er supermennesket, der var verdens sidste værn imod krig, der tilsyneladende får nok og straffer folk. Og trods ændringen er slutningens idé og kompromisløshed bevaret, hvilket jeg er utrolig glad for, ikke mindst i betragtning af, at jeg har luret et par tidligere manuskripter med noget fesne konklusioner. F.eks. Rorschach, Nite Owl II og Silk Spectre II, der går ud mod solnedgangen, mens Rorschach lader en eller anden kæk bemærkning falde. Eller Nite Owl II, der slår Ozymandias ihjel ved at fjernstyre sit Owl Ship til at komme flyvende ind i hovedet på ham. :)
@ davenport Imdb-brugerne har godt nok været hårde ved Severed, så det blev på din anbefaling jeg så den, og det var skam ganske passabel underholdning med udmærkede karakterer og skuespillerpræstationer (hvilket imponerede relativt, fordi filmen har et lidt billigt feel over sig), en spændende, lidt anderledes location for genren og flere ret underholdende scener. Især var det dejligt ironisk med
aktivisterne, der havde lænket sig til træerne for at beskytte dem mod fældning og derfor ikke kunne slippe væk, da epidemien var løs, og skovhuggerzombierne kom efter dem. Klasse! :D Den gik lidt ned ad 28 Days Later-stien undervejs (finten med at søge tilflugt hos nogle mennesker, der er en lige så stor trussel som zombierne), og blev lidt lang i spyttet med for lidt zombiesjov, og slutningen virkede desværre forhastet og uforløst.
Alt i alt dog ganske underholdende og et kig værd for folk med hang til genren. Jeg regner med at smide en mere dybdegående udredning i min zombietråd ved lejlighed. :)
@ MOVIE1000 The Thing er virkelig flot på BD og en fantastisk film - KØB! :)
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"
Original, lille gyserkomedie om ung pige, der prædiker seksuel afholdenhed, men gemmer på en bister hemmelighed mellem skankerne - og det får diverse ungersvende bogstaveligt talt at føle. Skuespillet svinger en del, og historien er måske ikke helt tænkt igennem, men alt i alt en meget positiv oplevelse. Jeg skal se den igen.
4/6
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
Riget: Episode 1 (Den hvide flok) Lars von Triers indledende episode til den fremragende miniserie Riget, er en rigtig god omgang spøjst (men visuelt flot) gys. afsnittet lider lidt af, at det er det første i serien, og seerne dermed lige skal have introduktion til de forskellige karakterer og deres motiver. Dette sænker måske tempoet en smule, og får dele af plottet til at virke lidt ligegyldigt. Udover det er afsnittet rigtig godt. Hovedkaraktererne er meget interessante og Von Triers instruktion er fejlfri (på hans egen mærkværdige måde).
Plottet er generelt meget mærkeligt, men holder mig alligevel altid fanget og interesseret. Elsker den visuelle side, hvor hele rigshospitalet er svøbt ind i en slags rustbrune farver samt de mange kælkede linjer og intense nærbilleder. Samtidig fungerer "dogme kameraføringen" (det håndholdte kamera) rigtig godt, og giver en fed følelse af autencitet over de mærkværdige ting der finder sted på hospitalet. Ideen med de to mongoler som en slags græsk kor er genial. Alt i alt et godt første afsnit til en rigtig god serie.
4/6 (fire store stjerner, vel og mærke)
“I should say that I was a visual person. I experience with my eyes and never, or rarely, with my ears...to my constant regret.” - Fritz Lang
Tak til elwood og evermind for de fine forklaringer omkring Watchmen - det i tegneserien lyder lidt for underligt for mig. Så jeg er egentlig glad nok for at jeg ikke har læst tegneserien og at jeg så directors cut.
#3181 filmz-Bruce 14 år siden
Genså lidt Sons of Anarchy og må sige at slutningen på episode 10 sæson 2, er noget af det bedste TV jeg har set.
#3182 MOVIE1000 14 år siden
#3183 Kiksmann 14 år siden
#3184 evermind 14 år siden
Det er korrekt, hvad elwood skriver. I bakspejlet tror jeg dog, den (let ændrede) slutning var et godt valg til filmen.
Jeg kan forestille mig, at det publikum, der ikke havde læst tegneserien, ville have for svært ved at sluge sprutten. Jeg tror, den gør sig bedre i tegneseriemediet, men selv da var den ret langt ude i forhold til resten af historien, og selv om jeg godt kan lide den enorme practical joke, den er - ikke bare i historiens virkelighed, men også plotmæssigt - har jeg en fornemmelse af, at den ikke ville klæde filmen. Jeg har også flere steder læst/hørt udtalelser fra fans af tegneserien, der dog mener, at det er dér, den måske lige kammer over og bliver lidt for "tegneserieagtig". At man vælger at udelade den får dog Bubastis (den genetisk manipulerede los) til mest af alt at virke som fanservice, da der ikke gås videre ind i genetik-tingen andet end en hurtig bemærkning.
Filmens slutning giver Doctor Manhattan mere funktion i historien, og jeg synes, der er en god ironi i, at det er supermennesket, der var verdens sidste værn imod krig, der tilsyneladende får nok og straffer folk. Og trods ændringen er slutningens idé og kompromisløshed bevaret, hvilket jeg er utrolig glad for, ikke mindst i betragtning af, at jeg har luret et par tidligere manuskripter med noget fesne konklusioner. F.eks. Rorschach, Nite Owl II og Silk Spectre II, der går ud mod solnedgangen, mens Rorschach lader en eller anden kæk bemærkning falde. Eller Nite Owl II, der slår Ozymandias ihjel ved at fjernstyre sit Owl Ship til at komme flyvende ind i hovedet på ham. :)
@ davenport
Imdb-brugerne har godt nok været hårde ved Severed, så det blev på din anbefaling jeg så den, og det var skam ganske passabel underholdning med udmærkede karakterer og skuespillerpræstationer (hvilket imponerede relativt, fordi filmen har et lidt billigt feel over sig), en spændende, lidt anderledes location for genren og flere ret underholdende scener. Især var det dejligt ironisk med
Alt i alt dog ganske underholdende og et kig værd for folk med hang til genren. Jeg regner med at smide en mere dybdegående udredning i min zombietråd ved lejlighed. :)
@ MOVIE1000
The Thing er virkelig flot på BD og en fantastisk film - KØB! :)
#3185 Thomsen 14 år siden
Original, lille gyserkomedie om ung pige, der prædiker seksuel afholdenhed, men gemmer på en bister hemmelighed mellem skankerne - og det får diverse ungersvende bogstaveligt talt at føle. Skuespillet svinger en del, og historien er måske ikke helt tænkt igennem, men alt i alt en meget positiv oplevelse. Jeg skal se den igen.
4/6
#3186 Twister 14 år siden
Lars von Triers indledende episode til den fremragende miniserie Riget, er en rigtig god omgang spøjst (men visuelt flot) gys. afsnittet lider lidt af, at det er det første i serien, og seerne dermed lige skal have introduktion til de forskellige karakterer og deres motiver. Dette sænker måske tempoet en smule, og får dele af plottet til at virke lidt ligegyldigt. Udover det er afsnittet rigtig godt. Hovedkaraktererne er meget interessante og Von Triers instruktion er fejlfri (på hans egen mærkværdige måde).
Plottet er generelt meget mærkeligt, men holder mig alligevel altid fanget og interesseret. Elsker den visuelle side, hvor hele rigshospitalet er svøbt ind i en slags rustbrune farver samt de mange kælkede linjer og intense nærbilleder. Samtidig fungerer "dogme kameraføringen" (det håndholdte kamera) rigtig godt, og giver en fed følelse af autencitet over de mærkværdige ting der finder sted på hospitalet. Ideen med de to mongoler som en slags græsk kor er genial.
Alt i alt et godt første afsnit til en rigtig god serie.
4/6 (fire store stjerner, vel og mærke)
#3187 Bony 14 år siden
#3188 evermind 14 år siden
#3189 tiany 14 år siden
#3190 elwood 14 år siden
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"