Distant Voices, Still Lives, Terence Davies, 1988 Om hukommelsen og nostalgi. Om de barske vilkår i middelklassens Liverpool. Om ikke at kunne komme videre. Distant Voices Still Lives rummer på sine blot 80 min. mere end mange film kan på flere timer. Handlingen er på ingen måde kronologisk, og er bygget op omkring flashbacks til den voldelige far. Familien består af Far, Mor, døtrene Maisie og Eileen, samt broderen Tony. De har deres forskellige opfattelser af Far, men det er kun Eileens, der er nogenlunde positive. Den geniale titel referer til filmens to afdelinger: Distant Voices hvor der er minderne om deres opvækst, og Still Lives, hvor døtrenes kærester minder om deres egen far. Deres undertrykte middelklasse liv bliver bedre gennem deres sang. Fællesskabets sang er centralt, og fylder en stor del af filmen. Ligeledes gør det smukke og nostalgiske soundtrack. Pete Postlethwaite har aldrig været bedre som Far, og film har sjældent været så interessant.
En nogen rodet anmeldelse, men filmen er hjerteskærende, interessant, velspillet osv. osv.
Jeg synes det fungerer fint i den scene, men i scenerne i TDK hvor han diskuterer med Gordon osv, virker det helt malplaceret.
Synes du? ... "Malplaceret" kan det ikke være, for Gordon skal jo heller ikke kunne genkende Bruce Wayne. Men du mener vel, at han overdriver den brølende, dybe stemme?
Men ja det er en skidt film, charmen og glimtet fra 1'eren (kan stadigvæk godt finde på og se 1'eren i ny og næ, hvis man tager det for det som det er en lille munter eventyr film) er pist væk.. det var den også i 2'eren, men 2'erens problem var bare at den var over the top.
3'eren har indtil flere problemer, nu ved jeg ike om det er valget af tøjet, men da man så Brendan Fraser og vedhæng med jakkesæt og Hat, ja det er lidt weird og sige i en films verden, men jeg så det kun som et kostume og ikke som en del af deres tøj de brugte i filmen.
Det er lidt svær og forklare, men det var som om hattene især var Kostume, de var ikke en del af karakteren men noget man blot havde givet dem på.
Det første gang i en film, hvor jeg fandt det malplaceret, men måske det blot mig der opfattede det på den måde ?
J. J: "This is one of my Favorite shots." Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Synes du? ... "Malplaceret" kan det ikke være, for Gordon skal jo heller ikke kunne genkende Bruce Wayne. Men du mener vel, at han overdriver den brølende, dybe stemme?
Det synes jeg slet ikke.
Det må du selvfølgelig om, men det kan sagtens gøres uden at brøle som en løve.. jeg supplerede også med baggrunden for mit argument, som jeg tror du missede i forbifarten:
"Tjek Kevin Conroys stemmeskift ud, i Batman Animated, det er langt mere subtitlt men samtidig ganske effektivt."
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
#381 filmz-Narniabæver 15 år siden
Filmen der fik mig til at glemme alt om gaverne.
Et rensdyr tager ud for at finde sin far med et flyveegern og en væsel.
Den bedste julefilm indtil nu, og der blev givet et lille bifald under forpremieren.
9/10
#382 davenport 15 år siden
Gin: Look here, get him outta here and I'll go smooth things over with Chipeska, Tell him it was food poisoning or something.
Marcus: What do you mean, get him outta here?
Gin: Take him to the car.
Marcus: In case you didn't notice I'm a motherfucking dwarf, so unless you got a forklift handy, maybe you should lend a hand hmm?
Gin: That figures. You want all kind of set-asides. Special treatment 'cause you're handicapped. You're all the same.
Marcus: Special treatment? I'm 3-foot-fucking-tall you asshole! It's a matter of physics. Draw me a sketch of how I get him to the car, huh?
Gin: Bitch, Bitch, Bitch!
Marcus: Sketch it up, you fucking moron. Fucking Leonardo da Vinci.
Gin: What'd you call me thigh-high?
Marcus: I called you a fucking guinea homo from the 15th-fucking-century, you dickhead!
Gin: I could stick you up my ass, small fry.
Marcus: Yeah? You sure it ain't too sore from last night?
Gin: You got some lip on you midget.
Marcus: yeah? Well these lips were on your wife's pussy last night. Why don't you dust that thing off once in a while? Asshole!
Fantastisk dialog :D
#383 Skeloboy 15 år siden
Om hukommelsen og nostalgi. Om de barske vilkår i middelklassens Liverpool. Om ikke at kunne komme videre.
Distant Voices Still Lives rummer på sine blot 80 min. mere end mange film kan på flere timer. Handlingen er på ingen måde kronologisk, og er bygget op omkring flashbacks til den voldelige far. Familien består af Far, Mor, døtrene Maisie og Eileen, samt broderen Tony. De har deres forskellige opfattelser af Far, men det er kun Eileens, der er nogenlunde positive.
Den geniale titel referer til filmens to afdelinger: Distant Voices hvor der er minderne om deres opvækst, og Still Lives, hvor døtrenes kærester minder om deres egen far.
Deres undertrykte middelklasse liv bliver bedre gennem deres sang. Fællesskabets sang er centralt, og fylder en stor del af filmen. Ligeledes gør det smukke og nostalgiske soundtrack.
Pete Postlethwaite har aldrig været bedre som Far, og film har sjældent været så interessant.
En nogen rodet anmeldelse, men filmen er hjerteskærende, interessant, velspillet osv. osv.
5/6
IMDB
#384 El vez 15 år siden
Jeg synes det fungerer fint i den scene, men i scenerne i TDK hvor han diskuterer med Gordon osv, virker det helt malplaceret.
Tjek Kevin Conroys stemmeskift ud, i Batman Animated, det er langt mere subtitlt men samtidig ganske effektivt.
#385 BN 15 år siden
Det synes jeg slet ikke.
#386 filmz-Narniabæver 15 år siden
Jagten går på en undsluppen elefant i Norge's vildmark i denne groteske animations komedie.
Ikke egnet for børn!
8/10
#387 filmz-Bruce 15 år siden
#388 elwood 15 år siden
But it was to late damm.
Men ja det er en skidt film, charmen og glimtet fra 1'eren (kan stadigvæk godt finde på og se 1'eren i ny og næ, hvis man tager det for det som det er en lille munter eventyr film) er pist væk.. det var den også i 2'eren, men 2'erens problem var bare at den var over the top.
3'eren har indtil flere problemer, nu ved jeg ike om det er valget af tøjet, men da man så Brendan Fraser og vedhæng med jakkesæt og Hat, ja det er lidt weird og sige i en films verden, men jeg så det kun som et kostume og ikke som en del af deres tøj de brugte i filmen.
Det er lidt svær og forklare, men det var som om hattene især var Kostume, de var ikke en del af karakteren men noget man blot havde givet dem på.
Det første gang i en film, hvor jeg fandt det malplaceret, men måske det blot mig der opfattede det på den måde ?
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#389 filmz-Narniabæver 15 år siden
Asterix og hans venner er tilbage i stærk stil, hvor de må kæmpe imod barske vikinger.
8/10
#390 El vez 15 år siden
Det må du selvfølgelig om, men det kan sagtens gøres uden at brøle som en løve.. jeg supplerede også med baggrunden for mit argument, som jeg tror du missede i forbifarten:
"Tjek Kevin Conroys stemmeskift ud, i Batman Animated, det er langt mere subtitlt men samtidig ganske effektivt."