Gravatar

#9771 IK 14 år siden

The Next Three Days

Solid thriller med fremragende præstationer og fine spændingsmomenter, men jeg sad efter filmen med lidt af en følelse at have overværet en veleksekveret kliche. Jeg forventede ikke ligefrem noget banebrydende, men synes ikke at den er meget mere end en spændingsfilm. Jeg havde medfølelse med karaktererne og fandt historien ganske tankevækkende, men jeg var heller aldrig i tvivl om hvordan den ville ende. Derudover havde filmen en fed stemning med sin kølige fotografering og atmosfæriske filmmusik.

7/10
Gravatar

#9772 Bruce 14 år siden

BN (9769) skrev:
Ja, amerikanernes hvidvaskning af deres nations historie ifm. "indianerproblemet" og deres langsomhed m.h.t. at erkende dette mørke kapitel, tjener dem ikke til ære. At de sorte desuden stadig i 1960'erne, ja, 100 år (!) efter slaveriets afskaffelse, måtte kæmpe for deres rettigheder og imod diskriminerende forhold á la dem jøderne blev udsat for i 1930'ernes Nazi-Tyskland, er næsten ufatteligt.

Nej absolut tjener det dem ikke til ære. Det tjener heller ikke Danmark ære, hvorledes vi behandlede grønlændere helt op i 60'erne. Holland molukkerne. Russerne kosakkerne. Frankrig algiererne. Det er absolut ikke nogen enestående begivenhed, at der verden over blev diskrimineret mindretal helt op i 60'erne og 70'erne, også i USA og ja, stadig her i 10'erne. Og sydstaternes behandling af de sorte er så absolut en skamplet.

Men stereotypernes indtog i en befolknings bevidsthed er stort set altid en afspejling af et ensidigt og manipulativt informationsflow, igangsat allerede ved barnsben. I den henseende er der tale om samme metodik som nazismen og kommunismen profiterede af. Spørgsmålet man må stille sig selv er, hvorledes man tror sig selv fortsat værende oplyst i et uoplyst samfund og på "den rigtige side", med "de rigtige meninger", når man kun bliver indpodet med begrænset information og ikke har Google lige ved hånden?

Men heldigvis bliver historien i et demokratisk frit samfund med tiden oprullet af historikkerne og der kan gøres op med fortiden. Og i dag er USA jo det mest integrationsrige samfund i verden og det endda bedømt som også værende det mest succesfulde mht. integrationen af dem, som skal integreres.

Men amerikanerne har aldrig været én stor, enig masse, så der har heldigvis altid været folk "over there", der forsvarede og kæmpede for menneskerettigheder, samt ytrings-, forsamlings- og religionsfrihed. Også indenfor filmbranchen. Og dét er da en opmuntrende tanke.

Så absolut. Derfor nyder jeg til fulde og til stadighed en god gammeldags western med John Wayne fyldt til randen med stereotyper ... og det endda med god samvittighed.
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#9773 BN 14 år siden

Bruce (9772) skrev:
Og i dag er USA jo det mest integrationsrige samfund i verden og det endda bedømt som også værende det mest succesfulde mht. integrationen af dem, som skal integreres.

Hitchcock sagde en meget rigtig ting i den sammenhæng:

"There are no Americans. America is full of foreigners."

Ja, USA er på mange måder et spejlbillede på resten af verden, med al sin mangfoldighed. Det er ikke et fejlfrit samfund, men når det gælder menneskers evne til at udvise tolerance, uden skelen til race, nationalitet og religion m.m., så er de idag nået meget langt - i nogle henseender endda længere end man er i andre oplyste, pluralistiske samfund, hvor tolerancen måske er rodfæstet i landets vedtagne love, men ikke nødvendigvis i borgernes hjerte.

Bruce (9772) skrev:
Derfor nyder jeg til fulde og til stadighed en god gammeldags western med John Wayne fyldt til randen med stereotyper ... og det endda med god samvittighed.

Også jeg. Men mest dem, hvor indianerne ikke minder om dåser i et skydetelt i tivoli. ;-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#9774 Bruce 14 år siden

BN (9773) skrev:
Også jeg. Men mest dem, hvor indianerne ikke minder om dåser i et skydetelt i tivoli. ;-)

Jamen det vil jeg da også gerne give dig ret i :) Men du må sgu da indrømme det her er underholdende :D

SPOILERS FOREKOMMER KRAFTIGT

Gravatar

#9775 BN 14 år siden

Bruce (9774) skrev:
Jamen det vil jeg da også gerne give dig ret i :) Men du må sgu da indrømme det her er underholdende :D

SPOILERS FOREKOMMER KRAFTIGT

Hahaha ... Tak for et af dagens bedste grin! ;-D

Jeg morede mig også over følgende kommentar fra en af Youtube-brugerne:

"Tips for Indians:

1. Never attack at night when the whites might not be expecting you.

2. Insist on making your presence known by giving the coyote cry, thus revealing your position. If a whites give the coyote cry, raise your head immediately to offer them an easy target.

3. Attack by circling the wagons. Don't stop circling when the good guys arrive. Wait for the cavalry without riding out to confront it, then scatter at the first impact in total disorder to allow individual pursuit."
Gravatar

#9776 Bruce 14 år siden

#9775 Hehe ja det er en mærkværdig taktik der bruges i den film :D Der var en endnu mere hysterisk indianer duel, hvor to krydser hinanden samtidig og hamres ned med et skud og en knægt som skyder med en Davy Crockett bøsse ud af vinduet og tre indianere falder. Skydetelt, absolut :)
Gravatar

#9777 BN 14 år siden

#9976 - Bruce:

Det sjoveste øjeblik i den Youtube-video, du linkede til, er 00:50-00:54. Det er veltimet synkron-fald, det dér! Og da der klippes tilbage til de tre skydende helte, får jeg rent deja-vû til 'Airplane', 'Top Secret' etc. ;-D
Gravatar

#9778 Bruce 14 år siden

#9777 Helt sikkert. Det er totalt "over the top" :)

Fandt dette i en anmeldelse:

I've never seen a western deal with the Indian issue in this manner, treating them as drunks, incapable of fighting, interested only in partying. Normally I would pan this treatment as the worst kind of stereotyping, equal to the "Breakfast at Tiffany's" treatment of Asians. However, to see it used as a plot point I believe justifies its existence, regardless of how vulgar it may appear. Using the image of the Indian to create fear and respect is a part of North American culture, from the Washington Redskins to the Indian nickel.
Gravatar

#9779 Babo Rises 14 år siden

IK

Kan sagtens følge dig. Der er som sådan intet nyt under solen, men når det hele virker og jeg er godt underholdt, ja så får den en 8'er herfra. Slutningen kunne måske have været mindre forudsigelig.
Gravatar

#9780 Hr. Nielsen 14 år siden

Babo Rises (9779) skrev:
Der er som sådan intet nyt under solen, men når det hele virker og jeg er godt underholdt,
Det lyder som det argument Bruce brugte om Unstoppable og som du dengang (for få uger siden!!!) undsagde (altså argumentet)?????
I have my principles - And if you don't like them, I have others

Skriv ny kommentar: