Denne weekend bød på udover "American Gangster" og "The Lost Room" et gensyn med "Juno" og "Ratatouille".
Juno
For dem som ikke kender den, så handler den om den 16 årige Juno der går i gymnasiet og lever et ganske almindeligt liv med sin far, stedmor og lillesøster. En dag få hun får et chok, da hun opdager at nærkontakten med hendes bedste ven Paulie har resulteret i en graviditet. Juno vil ikke have en abort. Da hun heller ikke vil være mor, så er der kun en udvej tilbage, nemlig bortadoption. Valget falder på et velhavende forstadspar, der brændende ønsker sig et barn. Selvom alt passer perfekt, er det hele alligevel ikke helt så nemt for Juno og ikke mindst det unge par, som pludselig får meget at tænke på, som ikke nødvendigvis har med barnet at gøre.
Det er en utrolig sød og varm film, som heldigvis holder sig fra de typiske løftede fingre og moralske opstød man ellers har set så tit. Den er velskrevet og bidsk uden at være grov og så er den rigtig godt håndværk, som viser at man sagtens kan lave en nærværende film uden de store effekter.
Ellen Page er velfortjent nomineret til en lille Oscar for sin rolle, men filmen er også nomineret til bedste film, men det er i mine øje lige højt sat i et år med langt stærkere film som fx "Zodiac" og "American Gangster" og virker mere politisk korrekt, men måske også en skjult hilsen til og de store studiers anderkendelse af de de små indie film.
Filmen er naturligvis en film for unge, men bestemt også en de kan se sammen med deres forældre uden at blive flove.
Jeg kan ikke bedømme ekstra materialet for der var ikke noget på den disk jeg havde fået, men filmen giver jeg:
Film: 7/10 Video: 5/10 Lyd: 5/10
"Ratatouille"
Hvad kan jeg sige andet end den er fremragende underholdning. Denne omgang så jeg den med de danske stemmer, som faktisk var gode men imo langt fra originalen.
Når man ser den flere går det op for en hvor mange små ting og elementer der er kælet for, men også at dialogen er skrevet så den taler til os uanset hvad alder vi har. Jeg ved jeg har bedømt den tidligere, men jeg gør det gerne igen med en lille justering:
Jeg begynder seriøst at tvivle på din æstetiske smagssans :P
Men trods det får jeg mere og mere lyst til at se filmen. Historien interesserede mig ikke umiddelbart, men jeg hører flere og flere gode ting om det filmtekniske.
Vel nok en af de bedste franske film, jeg har set. Det er historien om fransk modstandsgruppe under WW2. Dette er ikke en krigsfilm, faktisk er der ingen krigscener i filmen. Derimod handler den om de involveredes personers sammenhold og tanker. Nogle af scenerne er direkte smukke, og på mesterlig vis kan Melville fortælle mere uden ord. Man føler med figurerne, og de er ikke karikerede, men tvært i mod er de hele og individuelle personer. Det er den eneste Melville film jeg har set(L'Enfant Terribles er bestilt), så kan ikke sammenligne den med andre. Og et spørgsmål: er der nogen af hans film, man ikke skal købe?
#133 Ja, du skal have Le Cercle Rouge og Le Samourai. Det er klassikere. Har du mod på det, så er Bob Le Flambeur og Le Deuxième souffle også meget seværdige.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Ja, han er en af de rigtig spændende franske instruktører fra den periode.
Dog skal du passe på med hvilken udgave du får fat i af Le Cercle Rouge, da der er er stor forskel på farverne i de forskellige udgave, som du kan læse mere om her: http://www.dvdbeaver.com/film/DVDCompare2/cerclero...
Hvis historien i Le Samourai virke bekendt er det fordi John Woo var meget inspirret af den da han lavede "The Killer".
Han er virkelig en instruktør som får de bedste ud af sine skuespillere, både de kendte som fx Alain Delon og Lino Ventura, men også de ukendte og kombinerer det med fremragende klipning og kameraarbejde. Glæd dig til at se flere film fra hans side.
Et romantisk drama af den klassiske slags og så alligevel ikke ?
Joe Wright er en ganske ung instruktør, men har allerede et par film på bagagen. Mest kendt er helt sikkert "Pride and Prejudice", som også inkluderede Keira Kneightly. Hvor der i "Pride and Prejudice" til tider blev overspillet og hvor historien blev overdramatiseret er det en mere afdæmpet historie man får i "Atonement". Scenen er sat i 1930'ernes England, som hvis man kender sin historie var en tid med stor depression i store dele af Europa og USA. Noget man skal lægge meget mærke til er kostumerne som er helt fantastiske og rammer tiden perfekt. Dertil kan man tilsætte et fantastisk soundtrack og en fantastisk ide med en skrivemaskine som på en afdæmpet måde skruer dramaet i vejret, når det er nødvendigt.
Skuespillet er godt. Denne rolle klæder Keira Knightley langt bedre end den hun havde i "Pride and Prejudice". Hun virker simpelthen mere moden. Hun er sippet uden at være for sippet. Hun er blød uden at være for blød. James McAvoy gør det også godt og langt bedre end i "The Last King of Scotland". Og det er især i de scener hvor han ikke siger noget at han er rigtig god. Han udtrykker sig på en måde så man ikke er tvivl om hvad der foregår inde i hans hovede. Saoirse Ronan, som er blevet oscarnomineret for sin rolle, gør det også rigtigt godt i den forholdsvis korte tid hun er på. Hun er den lille "forkælede" unge, som man bare hader. En unge som ikke kan holde tingene for sig selv og som fordrejer sandheden. Slutningen vil for nogen være en anelse for sentimental og jeg vil også mene at man kunne have lavet et par ændringer, men det ændrer ikke ved at det stadigvæk er en rigtig god film. Jeg mener dog ikke at den er så god, at den bør vinde oscaren for bedste film. Det er simpelthen ikke den bedste film som er blevet udgivet i dette år. Om det så er den bedste af de nominerede er på nuværende tidspunkt svært at svare på, da jeg kun har set denne og "Michael Clayton", men den er bedre end "Michael Clayton".
8/10
"I was afraid, I'd eat your brains 'Cause I'm evil"
Hvorfor har jeg ikke hørt om dette mørke drama-tragedie før? Jeg synes virkelig godt om denne film. Mark Wahlberg leverer en fin præstation som den indadvendte, lidt langsomme unge mand, der vender hjem efter endt afsoning af en dom for biltyveri og prøver at starte forfra, men som pga. mangel på penge hurtigt involveres i sin onkels lyssky, kriminelle affærer, hvilket får tragiske følger. Se også James Caan i en skræddersyet rolle.
Nu glæder jeg mig endnu mere til at se Mark Wahlberg og Joaquin Phoenix sammen i "We Own the Night"! For i den her film gør de det rigtig godt.
#136 - er helt enig i den anmeldelse, dog synes jeg ikke slutningen bør ændres
#137 - Et stykke tid siden jeg har set den, men mener at huske jeg ikke var så vild med den...
Le Scaphandre et le papillon(Dykkerklokken og sommerfuglen), 2007 En anderledes filmet film om en mands tragiske skæbne: en succesful Elle-redaktør bliver hjerneskadet, og bliver ramt af Locked-In-syndromet, hvor hans hjerne fungerer fint, men resten af hans krop undtagen det øje er total lammet. I de første par minutter ser man det kun fra det ene øjes vinkel, og det bliver lettere anstrengende, men når kameraet skifter vinkel så virker det meget stærkere. Historien er sand, og den er rørende, og den er saftsuseme godt instrueret, men man kunne godt ønske en anelse hurtigere pace i filmen.
#136 Enig... Atonement er en fabelagtig film (så den for et par uger siden på et fly fra NY, så den skal helt klart genses på større skærm en af dagene^^), men jeg vil tillade mig at være enig med #139 i at slutningen er fin som den er... skuespillet er fremragende og historien holder imo hele vejen... dette er en film jeg personligt anbefaler til højre og venstre, og jeg tvivler ikke på at det er noget jeg vil blive ved med når jeg har set den på en større skærmXD
Don't take life too seriously. You'll never get out alive.
#131 filmz-Crystalstar1200 16 år siden
Juno
For dem som ikke kender den, så handler den om den 16 årige Juno der går i gymnasiet og lever et ganske almindeligt liv med sin far, stedmor og lillesøster. En dag få hun får et chok, da hun opdager at nærkontakten med hendes bedste ven Paulie har resulteret i en graviditet. Juno vil ikke have en abort. Da hun heller ikke vil være mor, så er der kun en udvej tilbage, nemlig bortadoption. Valget falder på et velhavende forstadspar, der brændende ønsker sig et barn. Selvom alt passer perfekt, er det hele alligevel ikke helt så nemt for Juno og ikke mindst det unge par, som pludselig får meget at tænke på, som ikke nødvendigvis har med barnet at gøre.
Det er en utrolig sød og varm film, som heldigvis holder sig fra de typiske løftede fingre og moralske opstød man ellers har set så tit. Den er velskrevet og bidsk uden at være grov og så er den rigtig godt håndværk, som viser at man sagtens kan lave en nærværende film uden de store effekter.
Ellen Page er velfortjent nomineret til en lille Oscar for sin rolle, men filmen er også nomineret til bedste film, men det er i mine øje lige højt sat i et år med langt stærkere film som fx "Zodiac" og "American Gangster" og virker mere politisk korrekt, men måske også en skjult hilsen til og de store studiers anderkendelse af de de små indie film.
Filmen er naturligvis en film for unge, men bestemt også en de kan se sammen med deres forældre uden at blive flove.
Jeg kan ikke bedømme ekstra materialet for der var ikke noget på den disk jeg havde fået, men filmen giver jeg:
Film: 7/10
Video: 5/10
Lyd: 5/10
"Ratatouille"
Hvad kan jeg sige andet end den er fremragende underholdning. Denne omgang så jeg den med de danske stemmer, som faktisk var gode men imo langt fra originalen.
Når man ser den flere går det op for en hvor mange små ting og elementer der er kælet for, men også at dialogen er skrevet så den taler til os uanset hvad alder vi har. Jeg ved jeg har bedømt den tidligere, men jeg gør det gerne igen med en lille justering:
Film: 7/10
Billede: 7/10
Lyd: 7/10
*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
#132 mr gaijin 16 år siden
Jeg begynder seriøst at tvivle på din æstetiske smagssans :P
Men trods det får jeg mere og mere lyst til at se filmen. Historien interesserede mig ikke umiddelbart, men jeg hører flere og flere gode ting om det filmtekniske.
#133 Skeloboy 16 år siden
Vel nok en af de bedste franske film, jeg har set. Det er historien om fransk modstandsgruppe under WW2. Dette er ikke en krigsfilm, faktisk er der ingen krigscener i filmen. Derimod handler den om de involveredes personers sammenhold og tanker.
Nogle af scenerne er direkte smukke, og på mesterlig vis kan Melville fortælle mere uden ord. Man føler med figurerne, og de er ikke karikerede, men tvært i mod er de hele og individuelle personer.
Det er den eneste Melville film jeg har set(L'Enfant Terribles er bestilt), så kan ikke sammenligne den med andre.
Og et spørgsmål: er der nogen af hans film, man ikke skal købe?
5/6
IMDB
#134 filmz-Bruce 16 år siden
#135 filmz-Crystalstar1200 16 år siden
Dog skal du passe på med hvilken udgave du får fat i af Le Cercle Rouge, da der er er stor forskel på farverne i de forskellige udgave, som du kan læse mere om her:
http://www.dvdbeaver.com/film/DVDCompare2/cerclero...
Hvis historien i Le Samourai virke bekendt er det fordi John Woo var meget inspirret af den da han lavede "The Killer".
Han er virkelig en instruktør som får de bedste ud af sine skuespillere, både de kendte som fx Alain Delon og Lino Ventura, men også de ukendte og kombinerer det med fremragende klipning og kameraarbejde. Glæd dig til at se flere film fra hans side.
*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
#136 filmz-jonasgr 16 år siden
Et romantisk drama af den klassiske slags og så alligevel ikke ?
Joe Wright er en ganske ung instruktør, men har allerede et par film på bagagen. Mest kendt er helt sikkert "Pride and Prejudice", som også inkluderede Keira Kneightly. Hvor der i "Pride and Prejudice" til tider blev overspillet og hvor historien blev overdramatiseret er det en mere afdæmpet historie man får i "Atonement". Scenen er sat i 1930'ernes England, som hvis man kender sin historie var en tid med stor depression i store dele af Europa og USA. Noget man skal lægge meget mærke til er kostumerne som er helt fantastiske og rammer tiden perfekt. Dertil kan man tilsætte et fantastisk soundtrack og en fantastisk ide med en skrivemaskine som på en afdæmpet måde skruer dramaet i vejret, når det er nødvendigt.
Skuespillet er godt. Denne rolle klæder Keira Knightley langt bedre end den hun havde i "Pride and Prejudice". Hun virker simpelthen mere moden. Hun er sippet uden at være for sippet. Hun er blød uden at være for blød. James McAvoy gør det også godt og langt bedre end i "The Last King of Scotland". Og det er især i de scener hvor han ikke siger noget at han er rigtig god. Han udtrykker sig på en måde så man ikke er tvivl om hvad der foregår inde i hans hovede. Saoirse Ronan, som er blevet oscarnomineret for sin rolle, gør det også rigtigt godt i den forholdsvis korte tid hun er på. Hun er den lille "forkælede" unge, som man bare hader. En unge som ikke kan holde tingene for sig selv og som fordrejer sandheden.
Slutningen vil for nogen være en anelse for sentimental og jeg vil også mene at man kunne have lavet et par ændringer, men det ændrer ikke ved at det stadigvæk er en rigtig god film.
Jeg mener dog ikke at den er så god, at den bør vinde oscaren for bedste film. Det er simpelthen ikke den bedste film som er blevet udgivet i dette år. Om det så er den bedste af de nominerede er på nuværende tidspunkt svært at svare på, da jeg kun har set denne og "Michael Clayton", men den er bedre end "Michael Clayton".
8/10
'Cause I'm evil"
#137 BN 16 år siden
Hvorfor har jeg ikke hørt om dette mørke drama-tragedie før? Jeg synes virkelig godt om denne film. Mark Wahlberg leverer en fin præstation som den indadvendte, lidt langsomme unge mand, der vender hjem efter endt afsoning af en dom for biltyveri og prøver at starte forfra, men som pga. mangel på penge hurtigt involveres i sin onkels lyssky, kriminelle affærer, hvilket får tragiske følger. Se også James Caan i en skræddersyet rolle.
Nu glæder jeg mig endnu mere til at se Mark Wahlberg og Joaquin Phoenix sammen i "We Own the Night"! For i den her film gør de det rigtig godt.
5/6
#138 elwood 16 år siden
Siden jeg har set den serie kan jeg som sagt ikke se ham for mig som andre end Ed Deline.
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#139 Skeloboy 16 år siden
#131 - har meget svært ved at se det fantastiske i Ratatouille...en 2/6 fra min side
#134, #135 - tak for rådene
#136 - er helt enig i den anmeldelse, dog synes jeg ikke slutningen bør ændres
#137 - Et stykke tid siden jeg har set den, men mener at huske jeg ikke var så vild med den...
Le Scaphandre et le papillon(Dykkerklokken og sommerfuglen), 2007
En anderledes filmet film om en mands tragiske skæbne: en succesful Elle-redaktør bliver hjerneskadet, og bliver ramt af Locked-In-syndromet, hvor hans hjerne fungerer fint, men resten af hans krop undtagen det øje er total lammet.
I de første par minutter ser man det kun fra det ene øjes vinkel, og det bliver lettere anstrengende, men når kameraet skifter vinkel så virker det meget stærkere.
Historien er sand, og den er rørende, og den er saftsuseme godt instrueret, men man kunne godt ønske en anelse hurtigere pace i filmen.
4/6
Imdb
#140 mini_jette 16 år siden
Enig... Atonement er en fabelagtig film (så den for et par uger siden på et fly fra NY, så den skal helt klart genses på større skærm en af dagene^^), men jeg vil tillade mig at være enig med #139 i at slutningen er fin som den er... skuespillet er fremragende og historien holder imo hele vejen... dette er en film jeg personligt anbefaler til højre og venstre, og jeg tvivler ikke på at det er noget jeg vil blive ved med når jeg har set den på en større skærmXD