Noget fantastisk ved biograferne i Tokyo er ikke blot det store udvalg af japansk film, men også det kæmpestore udbud af koreanske film, der lader til at vokse for hvert år. Dermed var det muligt for mig idag at se Park Chan Wooks “Sympathy for Lady Vengeance” (titlen betyder oversat nærmere “Venlige frøken Geum Ja”)på det store lærred i aftes i en af Tokyos bedste Art Cinemas, Chanter Cine i Hibiya.
Men til filmen. Desværre er “Sympathy for Lady Vengeance” mere på niveau med “Sympathy for Mr. Vengeance” end Parks film nr. 2 i sin hævntrilogi, “Oldboy”. Lee Geum Ja (Lee Yeung Ae) kommer ud af fængsel efter 13 år med en hævnlyst. Hun deltog i en kidnapning af et barn, og hendes forskruede partner Baek (oldboy himself, Choi Min Sik) tvang hende til at påtage hele skylden ved at true med at slå hendes datter ihjel. Under sit fængselsophold blev hun kendt for at være venlig og nærmest from, men nu er hun ude af fængslet og pissed. Med sine veninder fra fængslets hjælp planlægger hun en grusom hævn over Baek.
Plottet er meget mere enkelt end i “Oldboy” med meget færre overraskelser og twists. Den sorte humor som kendetegner Park Chan Wooks er at finde mange steder, dog er det ikke alt sammen så groteskt. Der er heller ikke den samme spænding som i “Oldboy”, hvor vi hele tiden er i tvivl om vores antihelt vil opnå sine mål. “Lady Vengeance” spiller meget mere på sit tema om synd, hævn og ansvar overfor børn, end på sit plot. Et interessant element i historien er, at Baek er engelsklærer på en privatskole for børn, hvis forældre betaler i dyre domme for, at børnene kan bestå indgangseksamerne til mellemskole, gymnasie og universitet. Et system der minder om det i Japan, men om muligt endnu vildere. Det er normalt i Korea at hyre hjemmeundervisere til 2-årige børn. Filmen har lidt at sige om dette, men endnu mere at sige om kvinder i det koreanske samfund. I en glansscene viser Choi Min Sik, hvordan nogle mænd opfatter kvinder og ægteskab i dette samfund, der stadig er ganske konservativt. Nogle film har romantiseret sammensmeltningen af mad og sex. Her er der bestemt intet romantisk ved denne forening. Rammsteins "Büch dich" spillede i mit hoved.
Filmen har bestemt sine gode scener, men den fungerede i mine øjne ikke så godt som en helhed. Jeg kan leve med de mange små og hurtige scener, der spidsfindigt klippes sammen. Stilmæssigt er Park Chan Wook uden tvivl fantastisk. Men der er et hav af små karakterer, der ikke altid har nogen betydning for plottet i filmen. Tag for eksempel frisøren som Geum Ja besøger som den første efter fængslet, eller pigen der hurtigt lærer at livet i et kvindefængsel kan slide på tungen. Disse og rigtig mange karakterer tilføjes og interagerer med hovedpersonen uden at bringe hovedhistorien fremad. Derudover er der en del plothuller og uafklarede ting. Hvordan kontaktede Geum Ja den store flok forældre sent i filmen? Hvorfor oversatte Baek de ting Geum Ja sagde, og hvorfor oversatte han tilmed toneleje og følelser? Jeg har ikke noget imod de surrealistiske elementer i filmen såsom ord skrevet i skyer med mere, men uklarhederne og mangelen på intensivering i plottet var uhensigtsmæssige.
Alt i alt må jeg sige, at “Lady Vengeance” ikke lever op til mine forventninger. Park Chan Wook bruger sin kulsorte humor, poetisk skildring af brutale begivenheder og god cinematografi på at fortælle en middelmådig historie. Nogle scener fungerer godt, hvilket er med til at overbevise mig om, at han er bedst, når han laver kortfilm. “The Judgement” er stadig det bedste, han har lavet i mine øjne.
6/10
P.S. I min bog står "Oldboy" til 8/10 og "Mr. Vengeance" til 6/10, så hardcore Park Chan Wook-disciple vil nok sætte større pris på filmen end jeg.
Jeg fik lige genset Serenity for anden gang og den holder stadig 100%, jeg er lige igang med at kigge på ekstramaterialet og kan anbefale Joss' intro til filmen. Det er fanme god humor. :)
Jeg har set "Serenity" to gange og det er ikke gået op for mig at The Operative er Chiwetel Ejiofor, som spiller hovedrollen i "Dirty Pretty Things". Hvor stenet er jeg lige..?
En julefrokost i fredags satte gang i filmkiggeriet, så det endte med en ret udbytterig weekend:
Battlestar Galactica Jeg havde ikke troet at man så hurtig efter Firefly kunne nyde en god sci fi serie på helt sammen måde, men det kan altså lade sig gøre. Fantastisk og spændende serie. 4½ / 6
Stealth Men tømmermænd stadig rasende i kroppen gav jeg denne film en chance, og det fortrød jeg - til min store overraskelse - ikke. Historien og skuespillet er self. latterlig men kampene i luften er nærmest filmen værd. Jeg kedede mig ikke. 3 / 6
Aeon Flux Forvirrrende historie. Ringe aktion. Jeg kunne ikke lide tegnefilmen, og denne kan jeg slet ikke udstå. Spild af min tid. 1 / 6
This weekend will be filled with staring out of windows while holding a glass of scotch.
#101 mr gaijin 19 år siden
Noget fantastisk ved biograferne i Tokyo er ikke blot det store udvalg af japansk film, men også det kæmpestore udbud af koreanske film, der lader til at vokse for hvert år. Dermed var det muligt for mig idag at se Park Chan Wooks “Sympathy for Lady Vengeance” (titlen betyder oversat nærmere “Venlige frøken Geum Ja”)på det store lærred i aftes i en af Tokyos bedste Art Cinemas, Chanter Cine i Hibiya.
Men til filmen. Desværre er “Sympathy for Lady Vengeance” mere på niveau med “Sympathy for Mr. Vengeance” end Parks film nr. 2 i sin hævntrilogi, “Oldboy”. Lee Geum Ja (Lee Yeung Ae) kommer ud af fængsel efter 13 år med en hævnlyst. Hun deltog i en kidnapning af et barn, og hendes forskruede partner Baek (oldboy himself, Choi Min Sik) tvang hende til at påtage hele skylden ved at true med at slå hendes datter ihjel. Under sit fængselsophold blev hun kendt for at være venlig og nærmest from, men nu er hun ude af fængslet og pissed. Med sine veninder fra fængslets hjælp planlægger hun en grusom hævn over Baek.
Plottet er meget mere enkelt end i “Oldboy” med meget færre overraskelser og twists. Den sorte humor som kendetegner Park Chan Wooks er at finde mange steder, dog er det ikke alt sammen så groteskt. Der er heller ikke den samme spænding som i “Oldboy”, hvor vi hele tiden er i tvivl om vores antihelt vil opnå sine mål. “Lady Vengeance” spiller meget mere på sit tema om synd, hævn og ansvar overfor børn, end på sit plot. Et interessant element i historien er, at Baek er engelsklærer på en privatskole for børn, hvis forældre betaler i dyre domme for, at børnene kan bestå indgangseksamerne til mellemskole, gymnasie og universitet. Et system der minder om det i Japan, men om muligt endnu vildere. Det er normalt i Korea at hyre hjemmeundervisere til 2-årige børn. Filmen har lidt at sige om dette, men endnu mere at sige om kvinder i det koreanske samfund. I en glansscene viser Choi Min Sik, hvordan nogle mænd opfatter kvinder og ægteskab i dette samfund, der stadig er ganske konservativt. Nogle film har romantiseret sammensmeltningen af mad og sex. Her er der bestemt intet romantisk ved denne forening. Rammsteins "Büch dich" spillede i mit hoved.
Filmen har bestemt sine gode scener, men den fungerede i mine øjne ikke så godt som en helhed. Jeg kan leve med de mange små og hurtige scener, der spidsfindigt klippes sammen. Stilmæssigt er Park Chan Wook uden tvivl fantastisk. Men der er et hav af små karakterer, der ikke altid har nogen betydning for plottet i filmen. Tag for eksempel frisøren som Geum Ja besøger som den første efter fængslet, eller pigen der hurtigt lærer at livet i et kvindefængsel kan slide på tungen. Disse og rigtig mange karakterer tilføjes og interagerer med hovedpersonen uden at bringe hovedhistorien fremad. Derudover er der en del plothuller og uafklarede ting. Hvordan kontaktede Geum Ja den store flok forældre sent i filmen? Hvorfor oversatte Baek de ting Geum Ja sagde, og hvorfor oversatte han tilmed toneleje og følelser? Jeg har ikke noget imod de surrealistiske elementer i filmen såsom ord skrevet i skyer med mere, men uklarhederne og mangelen på intensivering i plottet var uhensigtsmæssige.
Alt i alt må jeg sige, at “Lady Vengeance” ikke lever op til mine forventninger. Park Chan Wook bruger sin kulsorte humor, poetisk skildring af brutale begivenheder og god cinematografi på at fortælle en middelmådig historie. Nogle scener fungerer godt, hvilket er med til at overbevise mig om, at han er bedst, når han laver kortfilm. “The Judgement” er stadig det bedste, han har lavet i mine øjne.
6/10
P.S. I min bog står "Oldboy" til 8/10 og "Mr. Vengeance" til 6/10, så hardcore Park Chan Wook-disciple vil nok sætte større pris på filmen end jeg.
#102 filmz-Kadann 19 år siden
#103 filmz-Kadann 19 år siden
Jeg har set "Serenity" to gange og det er ikke gået op for mig at The Operative er Chiwetel Ejiofor, som spiller hovedrollen i "Dirty Pretty Things". Hvor stenet er jeg lige..?
#104 El vez 19 år siden
#105 filmz-Kadann 19 år siden
Det må man sige.. Der er godt nok stor forskel på de to roller og han spiller jo bare supervildt i begge film. Hvorfor hulen er han ikke mere brugt?
#106 El vez 19 år siden
#107 filmz-Bruce 19 år siden
#108 DarkLight 19 år siden
Battlestar Galactica
Jeg havde ikke troet at man så hurtig efter Firefly kunne nyde en god sci fi serie på helt sammen måde, men det kan altså lade sig gøre. Fantastisk og spændende serie.
4½ / 6
Stealth
Men tømmermænd stadig rasende i kroppen gav jeg denne film en chance, og det fortrød jeg - til min store overraskelse - ikke. Historien og skuespillet er self. latterlig men kampene i luften er nærmest filmen værd. Jeg kedede mig ikke.
3 / 6
Aeon Flux
Forvirrrende historie. Ringe aktion. Jeg kunne ikke lide tegnefilmen, og denne kan jeg slet ikke udstå. Spild af min tid.
1 / 6
#109 myggen 19 år siden
#110 filmz-Kadann 19 år siden
Jep, det ved jeg.