Gravatar

#111 mr gaijin 17 år siden

#110 God ide. En indoktrinering i Tarkovskys film er nok den bedste modgift mod MTV og Cartoon Network. Det svarer måske lidt til at fodre dem med lidt sund gourmetmad engang imellem som afvænning for McDonalds :)
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#112 JannikAnd 17 år siden

#107 - Enig, helt utroligt oplevelse - ligesom alle hans øvrige film. Måske filmhistoriens bedste instruktør, imo.
Gravatar

#113 filmz-Crystalstar1200 17 år siden

Er selv lige blevet færdig med The Wild Bunch - Directors Cut ... Handlingen i The Wild Bunch koncentrerer sig om en gruppe midaldrende fredløse, der holder til i grænselandet mellem USA og Mexico i tiden før 1. verdenskrig og mærker fremskridtets ubønhørlige pust i nakken. Anført af Pike Bishop (William Holden) består gruppen yderligere af Dutch Engstrom (Ernest Borgnine), brødrene Lyle og Tector Gorch (Warren Oates og Ben Johnson), mexicaneren Angel (Jaime Sanchez) samt den ældre og snakkesalige Freddie Sykes (Edmund O'Brien). Filmen starter på bedste dramatiske vis, da banden overfalder og røver en bank i Texas, et nøje planlagt kup, der er tænkt som det sidste, før de trækker sig tilbage. Pikes tidligere kompagnon Deke Thornton (Robert Ryan) er efter et fængselsophold blevet lovlydig og har opsnuset, hvad banden er ude på. Sammen med en gruppe mænd, der er bevæbnet til tænderne, ligger de klar til at tage imod Pikes bande fra byens hustoppe, så snart denne forlader banken. Sølvmønterne i pengeposerne er erstattet af billige spændskiver. Der opstår et voldsomt skyderi, hvor også mange tilfældige forbipasserende bliver skudt. Alt er et kaos af kugler, blod og røg, men på trods af den svære beskydning lykkes det gruppens hovedmedlemmer at stikke af. Mens Deke Thornton og hans gruppe af skydegale psykopater er i hælene på dem, overvejer de nye muligheder for "indtjening".

I en mexicansk landsby møder banden den berygtede lovløse general Mapache, som hyrer dem til at stjæle en ladning våben og ammunition beregnet til hans mænd. Våbnene befinder sig på et tog, godt beskyttet af regeringssoldater, men Pike og hans mænd overlister dem og stikker af med den kostbare last. Angel har forlods reserveret en kasse med geværer til en gruppe mexicanske frihedskæmpere, som skal bruge dem i kampen mod Mapache. Generalen modtager sine våben og betaler for dem, men tilbageholder Angel, da hans spioner har fundet ud af, hvad Angel har gjort. Modvilligt må Pike og hans bande se til, at Angel bliver tortureret og mishandlet. Da de i forvejen har problemer med deres samvittighed over samarbejdet med den usympatiske sadist Mapache, beslutter de sig for at forsøge at befri Angel i en sidste afgørende kamp, hvor de fuldt bevidste om deres totale underlegenhed går en sikker død i møde.

Nogle dage senere når forfølgerne frem blot for at konstatere, hvad der er sket. På trods af, at han har måttet påtage sig jægerens rolle, har Deke Thorntons sympati hele tiden har været på sine modstanderes side ("We're riding against Men", "How I wish I were with them", har han undervejs udtalt til de folk, han ufrivilligt er blevet udset til at lede). Nu konstaterer han med følelser af både vemod og glædelig tilfredsstillelse, at hans gamle ven Pike fik en ærefuld død.

Det er nok en af de alle bedste Westerns fra 60'erne, som også er en af dem som der nok også er skrevet og sagt mest om i bøger og avisartikler og andre steder. Den er smuk, den frastødende, den er flot, den er beskidt og stik modsat George Roy Hills "Butch Cassidy and the Sundance Kid" fra samme år, langt fra så pæn og politisk korrekt. Da den kom frem, var det bl.a. den hensynsløse og blodige åbningsscene, som fik båden censorerne og biografejerne til at falde bagover og tage filmen af plakaten. Filmen er ikke kun en teknisk genistreg, med bragende flot klipning og flotte billeder ledsaget af Jerry Fieldings stemningsfulde musik, der får en fyr ved navn Ennio M ... til at løbe vådbukset hjem - "Run Man Run" ;) - den har også et fremragende manuskript, som både ved flere gennemsyn og gennemlæsninger, byder på meget mere en en typisk traditionel amerikansk western.

At skulle skrive mere om denne film er ikke nemt på blot et par linier, så det vil jeg undlade her, men blot henvise til de talrige bøger om både filmen og ikke mindst Sam Peckinpah, der er udkommet.

Den nye 2 disc udgave som udkom dvd sidste år kan kun få min varmeste anbefaling, for udover filmen i et flot transfer, byder den også på en masse rigtig godt ekstra meateriale i form af 3 gode dokumentarprogrammer om filmen og Sam Peckinpah, som tidligere kun har været vist på TCM. Udover det får man et virkelig godt kommentarspor med Sam Peckinpah-eksperterne Nick Redman, Paul Seydor, Garner Simmons og David Weddle, som næsten falder over hinanden, med kommentarer hele filmen igennem.

Film: 9/10
DVD: 9/10
---------------------------------------

*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
Gravatar

#114 jessup 17 år siden

Hveme er sam peckingpah:)
This is just until June
Gravatar

#115 filmz-Crystalstar1200 17 år siden

# 114

Sam Peckinpah blev født den 21. februar 1925 i Fresno Californien, hvor han også gik i skole Han brugte imidlertid det meste af sin tid på at pjække med sin bror og lege cowboys. Han meldte sig i 1943 til hæren og blev udstationeret i Kina som støttetrop. På trods af at hans tjeneste ikke indebar direkte kamp, var han vidne til krigshandlinger mellem de kinesiske og japanske tropper. Efter krigen gik han på college tog i 1950 en Master på USC.

Han arbejde oprindelig som manuskriptforfatter og instruktør på Western tv-serier som Gunsmoke og The Rifleman. Han blev i starten efter Ride the High Country anset for at være John Fords arvtager inden for westerns, men i de tidlige 1960'ere fik han i Hollywood et ry for at være filmverdenens enfant terrible. Hans spillefilm blev efterhånden kritiseret for at være unødvendigt voldelige, men han mente selv, at de netop ved deres ekstreme voldelighed talte en anti-voldelig sag. Teknisk var de innovative og utraditionelle for deres tid; han var en pioner i sin brug af slow-motion og hurtig klipning.

Peckinpahs kritikkere angreb måden volden i hans film var fremstillet på; den var en katarsis-handling for helten, som var nødvendig for at lukke de sår, der blev åbnet i løbet af filmen. Dette var der en del sandhed i, men lige så ofte var hans film helt uden helte; de viste en verden, der kun var befolket af ofre og skurke.

Peckinpah havde et alkohol- og stofmisbrug, og var en brysk person at være i nærheden af, både for hans elskerinder, skuespillere og producenter. Under optagelser til Major Dundee (1965) skulle Charlton Heston efter sigende have truet med at slå Peckinpah med sin kavalerisabel, hvis han ikke holdt op med at kritisere alt han gjorde. I midten af 70'erne blev Peckinpah afhængig af kokain, og stoffet gjorde ham stadig mere paranoid og førte til et mentalt sammenbrud. Han døde den 28. december 1984 i Inglewood, Californien af et hjertestop i af alder af kun 59 år.

Han bliver dog tros sit til tider blakkede rygte, stadig anset som en af de mest originale og vigtigste filminstruktører i 60'ernes og 70'ernes Hollywood.

Gravatar

#116 dolphinfriendly 17 år siden

#114 Lol...!

#115 Jeg håber du bemærkede posten var ironisk, men derudover en god lille biografi over en fantastisk instruktør. :)

Gravatar

#117 filmz-Crystalstar1200 17 år siden

# 115 Jow, det gjorde jeg, men jeg ville bare lige gøre mit til at nye folk kunne lære ham at kende :)

Gravatar

#118 mr gaijin 17 år siden

#117 Det var faktisk meget godt også at få noget trivia oveni en god anmeldelse. Der var faktisk en del ting, jeg ikke vidste. Jeg kendte godt til hans alkohol og stofmisbrug, men jeg vidste ikke, at han var i Kina. Der kan man bare se.
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#119 jessup 17 år siden

Tak for gennemgangen, der var meget jeg ikke viste - dvs. jeg kendte filmene og ved at han var en sut, et røvhul og narkoman.
This is just until June
Gravatar

#120 chronaden 17 år siden

Har tømmermænd, så blir ikke de store ord:

Miama Vice
3/6 - Boring, kort og godt.

Accepted
2/6 - Stupid teen comedy når det er værst.
http://www.lebowski.dk/film.html

Skriv ny kommentar: