Guillermo del Toro har altid haft en svaghed for det guddommelige, det dæmoniske og alt derimellem. Men blandt de mange projekter, der aldrig forlod instruktørens notesbog – “At the Mountains of Madness”, “Hellboy 3” og en håndfuld andre urealiserede drømme – gemmer sig også et særligt tab: “Exorcist: Chapter 4 Verse I”.

Efter succesen med sci-fi-gyseren “Mimic” foreslog del Toro sin idé til en fjerde film i “Exorcisten”-universet. Historien skulle følge præsten Fader Merrin, før begivenhederne i originalen, mens han undersøgte et mystisk mord i Vatikanet begået af et besat barn.

I sin karakteristiske blanding af religiøs symbolik og gotisk gru beskrev han, hvordan djævlen – forklædt som en ung naziofficer – udfordrede Merrin:

“Det er anden gang, Fader Merrin står over for djævlen, første gang var jo i Østeuropa. I min version siger djævlen til sidst: ‘Du og jeg vil mødes igen. Jeg vil forsøge at tage tre børn i din levetid. Hvis du formår at redde ét, er du fri. Hvis ikke, tilhører du mig,’” fortæller han i et interview med The Guardian.

Det var et storslået og teologisk setup – præcis det, man kunne forvente fra manden bag “Pan’s Labyrinth” og “Crimson Peak”. Alligevel blev idéen hurtigt lagt på is. Studierne kunne nemlig ikke helt sluge detaljen om… eksorcismen.

Del Toro fortalte senere, hvordan mødet med filmselskabet forløb:

“Jeg fremlagde mit oplæg til “Exorcisten”-filmen, og de lyttede tålmodigt, før de sagde: ‘Fantastisk idé, men der er bare lige én ting. Vi vil gerne have filmen – men vi vil ikke have, at der er en eksorcisme i den.’ Jeg svarede: ‘Men den hedder jo Exorcisten!’ ‘Ja,’ sagde de, ‘men den sidste film havde en eksorcisme, og den tjente ikke penge.’ Det var sidste møde, jeg tog om den idé.’”

Det blev dermed endnu et punkt på listen over del Toros “tabte film”, hvor visioner om helvede, engle og menneskelig synd i studiets skraldespand. Ironisk nok er Hollywood nu igen klar på dæmoniske besættelser – Mike Flanagan er i gang med en ny “Exorcist”-film – men del Toros version, hvor djævlen optræder i uniform og præster kæmper mod troens mørke, vil forblive et kapitel, vi kun kan forestille os.

Heldigvis gav den mexicanske maestro ikke op i idéen om at vende tilbage til gyser-klassikere: I disse dage er hans seneste film, filmatiseringen af Mary Shelley-monstermesterværket “Frankenstein”, at finde på Netflix – og vi på Filmz har set og anmeldt den.



Vis kommentarer (0)

Skriv ny kommentar: