Brancheforeningen Danske Biografer skal have ny formand – Kim Pedersen har efter 14 år på posten valgt at træde tilbage som formand.
En af de mest toneangivende debattører i den danske filmdebat og en af de mest markante talspersoner for biograferne stopper nu som formand for Danske Biografer.
Kim Pedersen har efter 14 år i jobbet som formand for Danske Biografer ønsket at trække sig.
Derfor skal Danske Biografer, der er en brancheforening for alle biografer i Danmark, nu have ny formand.
I første omgang fungerer Mette Schramm (Empire, Reprise Teatret) som midlertidig fungerende formand for Danske Biografer, indtil en ny formand tiltræder i jobbet.
Kim Pedersen er på Filmz kendt som en af de mest aktive brugere på Forum, hvor han har debatteret med alle brugere uanset navn og udgangspunkt. 542 indlæg er det aktuelt blevet til.
Desuden har Pedersen været kendt som en skarp iagttager af filmbranchen, hvor han senest korrekt vurderede, at Oscar-akademiet ikke ville belønne en film fra Netflix med Bedste film-prisen – læs om det her.
Filmz har forgæves forsøgt at få en kommentar fra Kim Pedersen.
#41 SublimeKen 5 år siden
Det der med at tjene dobbelt eller tredobbelt sit budget hjem, bliver kun set som et flop hvis den ikke gør det på global plan. Intet filmstudio anser det som et flop hvis den ikke gør det i hjemlandet. Der bliver det kun anset som et flop, hvis den ikke giver overskud. Avengers Endgame havde et budget på over 350 millioner som du siger, og marketings omkostninger er som regel på 200 millioner, oftest mindre. Det er 550 millioner, da ingen af os ved hvad det reelle budget var på. Med 858 millioner indtjent har den altså givet et overskud på 308 millioner. Det er og bliver aldrig et flop i den virkelige verden, men jeg skal selvfølgelig ikke kunne udtale mig om den lille fantasi verden du åbenbart lever i.
For ikke at nævne at flop er forskelligt defineret fra film til film, og fra filmstudie til filmstudie, men overordnet set betyder det bare at den ikke har givet overskud, hvilket både Endgame og Løvernes Konge har i USA. Du kommer ikke med en kilde der bakker der op, fordi der ikke findes en kilde der bakker din ignorante påstand op. Den findes kun i dit hoved.
#42 nathue 5 år siden
Typisk fordeles boxoffice 50/50 mellem biograferne og distributøren. Fordelingsnøglen kan sagtens være forskellig fra film til film og afhængighed af hvor mange uger, filmen har været ude i biograferne.
Så ud af boxoffice på 800 mio går måske kun 400 til distributør/producent. Så hvis filmen har haft et budget på 300 mio + markedsføringsbudget på 200 mio, altså 500 i alt, så snakker vi nok om et flop, altså i ren biovindue.
Men der er jo mange vinduer og der der også det internationale marked, og det hører jo med på den store bundlinie.
#43 SublimeKen 5 år siden
Undskyld jeg siger tingene lidt røvhulsagtigt. Det er bare en tendens jeg har som flere her kan skrive under på.
Men ja, du har ret i at mange film ikke tjener deres budget hjem i USA. Men det er de færreste der vil bruge ordet flop pga. det, men har hørt sætningen "Den blev reddet af det globale marked" ret ofte. Men den dag i dag, så er det globable marked med i deres beregninger om noget bliver anset som et flop eller ej. Der er intet større amerikansk filmstudie der kun regner med domestic gross i dag, og betegner noget som et flop ud fra dem.
Selvom du til dels havde ret, så er dine eksempler virkelig forkerte. Uden at have tjekket op på de andre film du nævner, så tvivler jeg stærkt på at ingen af dem gav overskud i USA.
#44 SublimeKen 5 år siden
Nu skal du tænke på at i det her tilfælde så ejer distributøren også mange af biograferne i USA. Og siden ingen af os hverken kender det reelle budget eller hvordan præcis de bliver fordelt, kan ingen af os reelt sige om de har været et flop eller ej.
#45 Mejse 5 år siden
men helt rigtigt man skal da lige have det i tankerne :)
#46 nathue 5 år siden
Min pointe er blot, at det IKKE er sort/hvidt. På det internationale marked er fordelingsnøglen endnu mere skæv. Altså producenten (i de nævnte tilfælde i USA) får endnu mindre af kagen.
Men der er mange flere vinduer end biografen, og mange film opnår økonomisk succes via disse.
Men det er ikke nødvendigvis en fordelingsnøgle producenten eller distributørerne har interesse i at dele.
Man skal nok bare huske at tage det med et temmelig stort gran salt, når nogle påstår, at en film har været en økonomisk succes eller et flop.
Med mindre de sidder inde med decideret viden om det. Jeg vil tro Bob Iger kender visse tal bedre end de fleste andre på denne klode.
#47 nathue 5 år siden
Det er PRÆCIS min pointe. Den samlede fordelingsnøgle på boxoffice fra alle vinduer er uhyre kompliceret. Og man kan ikke bare skære over én kam eller påstå et snit. Desuden er det en vurdering om balancen på bundlinien er god eller dårlig.
#48 Mejse 5 år siden
#49 Blandet Landhandel 5 år siden
#50 Reborn Sith 5 år siden