Det er blevet normen, at mange succesfulde film får 2’ere – og hvis 2’eren klarer sig godt, er der en god sandsynlighed for, at det bliver til en hel franchise – som filmselskaberne ofte presser, indtil citronen er tør som sandkage, og publikum bliver trætte af at se de samme figurer i stadig mindre opfindsomme film.

I år bliver citronen dog for alvor presset, idet 2011 sætter rekord med ikke mindre end 27 sequels. Det er det højeste antal, der er målt i filmhistorien. Den tidligere rekord var i 2003, hvor 24 efterfølgere ramte biograferne.

I år vil man bl.a. kunne opleves sequels som “Transformers: Dark of the Moon”, “Scream 4”, “Pirates of the Caribbean: I ukendt farvand”, “Fast Five” og “Final Destination 5” – for blot at nævne et lille udpluk.

Læs også Filmz-artiklen: De største sequels i 2011.

Det er dog næppe overraskende, at filmselskaberne vælger at satse på allerede etablerede succeser frem for originale værker. I løbet af de sidste 10 år var otte ud af de 10 mest indbringende film således sequels. I 2010 talte de fem mest omsættende film tre franchise-titler: “Toy Story 3”, “Harry Potter og dødsregalierne: Del I” og “Shrek Den Lykkelige” (de to originale værker var “Alice i Eventyrland” og “Inception”).

Hvad foretrækker du? Originale film eller sequels til etablerede succeser? Klik på ‘Kommentarer’ herunder for at diskutere i forummet.



Vis kommentarer (156)
Gravatar

#141 Babo Rises 13 år siden

Thomas E. Nielsen (140) skrev:
Det vil jeg da så i den grad mene det er!!!!


Så altså, det er en kvalitet, uanset om eksekveringen virker eller ej, bare skidtet er overladt til fantasien? Jeg har redegjort for de kedelige eksempler, og en film som Valhalla Rising blev på ingen måde bedre af at være "overladt til fantasien".

Det sidste afsnit du skriver er jo decideret forrykt :) men også bare min mening.
Gravatar

#142 IK 13 år siden

Babo Rises (139) skrev:
Igen? Din fanboy :)

Jeg kunne ikke la' vær. ;)

Jeg synes generelt lydmixet var for lavt i filmen, især dialogen? under action'en klager jeg ikke.


Dialogens lave lydmix er det eneste negative ved lydsporet. Lidt ærgeligt. Hverken Batman Begins eller TDK har samme problem.
Gravatar

#143 Hr. Nielsen 13 år siden

Babo Rises (141) skrev:
Så altså, det er en kvalitet, uanset om eksekveringen virker eller ej, bare skidtet er overladt til fantasien?
Nu var det jo ikke det du skrev.

Du skrev:

Babo Rises (138) skrev:
at inddrage er ikke i sig selv en kvalitet.
Hvis man inddrages i en film, er det da bestemt en kvalitet synes jeg. Hvis filmen er mislykkes, så er den mislykkes, men så er man sandsynligvis heller ikke blevet inddraget, uanset intentionerne.



Babo Rises (141) skrev:
Det sidste afsnit du skriver er jo decideret forrykt :) men også bare min mening.
Åh, ramte jeg noget der:-D
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#144 Hr. Nielsen 13 år siden

#141 Ville lige høre dig, nu vi har denne snak. Tror du ikke du kunne have forstået Inception, hvis Nolan havde eksekveret den mere subtilt og abstrakt? Jeg tænker ikke på sådan vildt artsy-fartsy nødvendigvis, blot mindre forklarende. Et par af replikkerne lyder i hvert fald meget påtaget (vi må hellere få dem til at sige sådan, så alle forstår det). Det ser man i mange film, men det gør det jo ikke mere spændende. Hvorfor vil du så gerne have tingene forklaret så grundigt? Du er jo ikke dum ved jeg da.
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#145 Bruce 13 år siden

Babo Rises (122) skrev:
Det KAN være en god ting. Men det er ikke enhver eksekvering der er vellykket, Michael. Ikke i min bog. Ta' en film som Valhalla Rising. Masser er overladt til fantasien. Selv hovedkarakteren, som intet siger. Er det en god film? Fandme nej.


Personligt går jeg aldrig ud fra worst case scenario, når jeg foreslår et andet take på filmen. Det er jo Nolan og ikke McG, så jeg har da så meget tiltro til mandens evner, at han ville kunne formå en indgangsvinkel, som ville fordre lidt fantasi hos publikum. Jeg synes da nok han lykkedes lidt i den stil med både Memento og The Prestige.

Jeg kunne egentlig godt tænke mig at læse manuskriptet til Inception (har vist fundet det), for jeg er ikke i tvivl om, at Nolan har brugt mange ressourcer på det og jeg kunne godt tænke mig at finde ud af, om noget er filmisk udeladt eller jeg blot har overset information undervejs. Jeg er og bliver dog ikke imponeret over helheden af den instruktørmæssige bedrift.

IK (129) skrev:
Hehe :) Hvad har jeg da misforstået?


Dit ganske revisionistiske "take" hehe, på mine referencer til 2001 i de indlæg jeg refererer til i #112 :)
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#146 Babo Rises 13 år siden

Thomas:

Det med "overladt til fantasien" finder jeg ikke er en kvalitet i sig selv. Det fremgår også længere oppe, men fik det formuleret svagt i #138



Thomas E. Nielsen (144) skrev:
Tror du ikke du kunne have forstået Inception, hvis Nolan havde eksekveret den mere subtilt og abstrakt


Det kan jeg ærligt ikke udtale mig om. Jeg kan ikke sige, om den ville ha' været ligeså god eller bedre af den grund.

Thomas E. Nielsen (144) skrev:
Hvorfor vil du så gerne have tingene forklaret så grundigt? Du er jo ikke dum ved jeg da.


Jeg synes ikke filmen overforklarer tingene. Jeg synes den gør det tilpas og for mig er det ægte storytelling, da den præsenterer en ny verden med spilleregler. Sådan har jeg det også med Matrix.

Thomas E. Nielsen (144) skrev:
Du er jo ikke dum ved jeg da.


Hvis det at elske Inception er ligmed at være mindre begavet og vil ha' tingene skal give mening, så vil jeg gerne kaldes både dum og naiv :)
Gravatar

#147 Michael Andersen 13 år siden

Babo Rises (138) skrev:
Vi kan nok blive enige om, at uanset hvordan du vender den, så er det en børne film på børne plan. Inception er, trods forklaringer, meget mere kompliceret.


He, nu taler du til mig som min morfar gjorde :D Kryds og tværs er også mere kompliceret end Ludo, men derfor ville jeg også brokke mig hvis 1/4 af spilletiden skulle gå til
forklaring.

Babo Rises (138) skrev:
Ta' f.eks The Matrix. Den kører jo med sine forklaringer i samme stil som Inception. " åh Neo, hvis du tager den røde pille, så".. Men jeg elsker den film :)


Jeg elsker "Psycho" men scenen til sidst, hvor en af figurerne taler "til" publikum og giver en nøjere udredning af tingene, er latterlig og falder helt uden for resten af filmen. Den er lavet til faster/moster Oda, og er tydeligvis et produkt af den triste tankegang: det ville ikke fungere uden.

Babo Rises (138) skrev:
at inddrage er ikke i sig selv en kvalitet


Jo bestemt da ;P
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#148 Babo Rises 13 år siden

Michael Andersen (147) skrev:
Jeg elsker "Psycho" men scenen til sidst, hvor en af figurerne taler "til" publikum og giver en nøjere udredning af tingene, falder helt uden for resten af filmen. Den er lavet til faster/moster Oda, og er tydeligvis et produkt af den trist tankegang: det ville ikke fungere uden.


Jeg kan ærligt heller ikke se problemet med Psycho, altså den scene du omtaler. Og kunne man i øvrigt ikke finde den slags scener (faster Oda) i alle film der hidtil er lavet?

Michael Andersen (147) skrev:
du til mig som min morfar gjorde


Han havde også garanteret ret :)
Gravatar

#149 Bruce 13 år siden

Babo Rises (148) skrev:
Og kunne man i øvrigt ikke finde den slags scener (faster Oda) i alle film der hidtil er lavet?


I got two words for you. David Lynch! And he's pissed! :)
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#150 Michael Andersen 13 år siden

#149 Vi må skynde os inden Babo kommer. På 3 siger vi i kor: Det bliver en film jo ikke bedre af!

1... 2... 3!

;)
Smile, you son of a bitch!

Skriv ny kommentar: