Det er blevet normen, at mange succesfulde film får 2’ere – og hvis 2’eren klarer sig godt, er der en god sandsynlighed for, at det bliver til en hel franchise – som filmselskaberne ofte presser, indtil citronen er tør som sandkage, og publikum bliver trætte af at se de samme figurer i stadig mindre opfindsomme film.
I år bliver citronen dog for alvor presset, idet 2011 sætter rekord med ikke mindre end 27 sequels. Det er det højeste antal, der er målt i filmhistorien. Den tidligere rekord var i 2003, hvor 24 efterfølgere ramte biograferne.
I år vil man bl.a. kunne opleves sequels som “Transformers: Dark of the Moon”, “Scream 4”, “Pirates of the Caribbean: I ukendt farvand”, “Fast Five” og “Final Destination 5” – for blot at nævne et lille udpluk.
Læs også Filmz-artiklen: De største sequels i 2011.
Det er dog næppe overraskende, at filmselskaberne vælger at satse på allerede etablerede succeser frem for originale værker. I løbet af de sidste 10 år var otte ud af de 10 mest indbringende film således sequels. I 2010 talte de fem mest omsættende film tre franchise-titler: “Toy Story 3”, “Harry Potter og dødsregalierne: Del I” og “Shrek Den Lykkelige” (de to originale værker var “Alice i Eventyrland” og “Inception”).
Hvad foretrækker du? Originale film eller sequels til etablerede succeser? Klik på ‘Kommentarer’ herunder for at diskutere i forummet.
#41 IK 13 år siden
Dybere på en mere tankevækkende facon. Altså med et bredere og mere engagerende plot og mere filosofisk i dens tematik. Det er ikke noget der kan måles som sådan og er i sidste ende selvfølgelig min egen subjektive holdning, men det skal siges at jeg også er temmelig glad for The Fighter. :)
#42 BN 13 år siden
Ja, din morfar burde have talt strengt til dig med ordene: "Hvad er det med dig, knægt? Kan du ikke engang forstå et spil, uden både at have fået det forklaret og at have set et par rigtige spil først? Du må da være dum i hovedet!"
Eller? ;-)
#43 Michael Andersen 13 år siden
#44 BN 13 år siden
Ja, det ville netop have været at tale ned til dig, hvilket der ikke var nogen grund til, eftersom ALT nyt her i livet kræver lidt forklaring, indføring og praktisk øvelse.
Så du havde en god morfar. ;-)
#45 Sweetiebellefan 13 år siden
#46 Hr. Nielsen 13 år siden
Nu skrev jeg da vist kun 'en anelse træg'?
Præcis og faktisk er det ikke fordi jeg ikke har tendens til at være mere enig med dig end du tror. Jeg finder jo ikke Inception dårlig (kun snescenerne finder jeg direkte svage) og mht The Fighter, så ramte portrættet af en misbruger noget hos mig. Måske pga mit mangeårige arbejde med socialt udsatte børn og unge og kendskab til miljøet og tro mig, Bale rammer virkelig rigtigt i så mange facetter, at jeg kunne genkende flere personer jeg har mødt igennem årene.
Fin analog:)
#47 Bruce 13 år siden
Men du elsker 2001 :)
Inception og 2001 er i den henseende fuldstændige modpoler omkring det narrative sprog. Inception præsenterer nærmest en "Inception for Dummies" verbalt, mens den anden lader det være helt og aldeles op til seeren at dissekere og fortolke de visuelle indtryk og sætte disse i kontekst til en handling. Fantasien gives spil og råderum, hvilket jeg personligt synes er de øjeblikke, hvor sci-fi genren er mest vellykket.
Ja, nemli' ja! (sagt med angorask accent!
#48 Babo Rises 13 år siden
Mindes da, at du kaldte Inceptions slutning for en labyrint uden udgang, men den kan så ikke være helt og aldeles op til seeren?
#49 Bruce 13 år siden
At man levnes frihed til fortolkning, betyder netop ikke, at "anything goes", heller ikke i 2001 regi. Inception kan enten kaldes en labyrint uden udgange eller en schweitzer ost af udgange, det er 2001 på ingen måde. Når alt kommer til alt er det argumentationen, som sætter dagsordenen. Der kan være forskelle i mellem facit undervejs, for der er i høj grad tale om metafor symbolik, men der er ikke de store udsving i den endelige score, hvis man har en forståelse af symbolikken undervejs. Enten er man slet ikke med, eller også får man opklaret mysteriet ved ét eller flere gennemsyn. I Inception kan man nærmest sedimentere for alt, fordi instruktøren har valgt ikke at "lukke af" for mulighederne.
#50 Bruce 13 år siden
Sedimentere = argumentere
Ikke et nyt Blachmann udtryk.