Trust the Man

InstruktionBart Freundlich

MedvirkendeJames LeGros, David Greenspan, Sarah Knowlton, Scott Sowers, Sascha Gillen, Brianna Gillen, Liam Broggy, Garry Shandling, Ellen Barkin, Billy Crudup, Justin Bartha, Brian Tarantina, Julianne Moore, David Duchovny, Eva Mendes, Maggie Gyllenhaal, Dagmara Dominczyk

Længde103 min

GenreKomedie, Komedie, Drama, Drama, Romantik, Romantik

IMDbVis på IMDb

I biografen22/09/2006


Anmeldelse

Trust the Man

3 6
Når romantiske komedier virkelig fungerer, er de en fornøjelse at beskue – som f.eks. Rob Reiners uimodståelige “Da Harry mødte Sally”, som bæres af forrygende skuespil, knaldhamrende effektive replikker, hjertevarm romantik og masser af gejst. En sådan film er “Trust the Man” til gengæld ikke. Skuespillet er fint nok, og dialogen er forholdsvis fornøjelig. Men man savner så absolut en stærk romantisk aura af den slags, som genrens allerbedste værker formår at tryllebinde med. Så det er op til filmens få humoristiske øjeblikke at hive den over målstregen, og “Trust the Man” fremtvinger da også nok kluklatter til at gøre filmen til en mildt underholdende, men forglemmelig, affære.
“Trust the Man” handler om to par, det ene bestående af Rebecca (Julianne Moore) og Tom (David Duchovny), det andet af Elaine (Maggie Gyllenhaal) og Rebeccas bror, Tobey (Billy Crudup). Afhængighed af sex, midtvejskriser, affærer og vidt forskellige meninger om det at have børn kommer dog til at sætte alle personernes forhold til hinanden på en gevaldig prøve. De fire skuespillere er alle talentfulde, og selvom man af og til har en fornemmelse af, at de blot kører på autopilot, så gør de egentlig alle en god figur. Karismatiske Crudup gør det bedst som den kække og lommefilosofiske Tobey.

Men selvom filmens manuskriptforfatter og instruktør, Bart Freundlich (Julianne Moores ægtemand), har skrevet et manuskript, der besidder en relativ god sans for humor, så er historien altså for overfladisk. Vi kommer aldrig tæt nok på karaktererne, deres dilemmaer eller følelser. Det er ligesom at være på rejse med en hyggelig fremmed, som er umulig at komme tæt på. Og inddragelsen af et par gakkede psykologer og den obligatoriske scene, hvor manden højlydt bekendtgør sin kærlighed over for sin udkårne i en fyldt sal, virker plagierede og unødvendige.

Den ekstremt talentfulde komponist Clint Mansells har skrevet noget dejligt, jazzet musik til filmen, som bestemt også ser pæn ud. Men ligesom stort set alt andet i “Trust the Man”, er filmens facade hurtigt røget i glemmebogen.
VideoPræsenteret i 2.35:1 anamorphic widescreen format. “Trust the Man” ser kedelig og mat ud her på dvd. Farverne virker drænet for visuel saft og kraft, mens kontrastniveauet også er en anelse for lavt. Udtværing hænder, men er aldrig direkte distraherende. Det samme gælder de få tilfælde af edge-enhancement. Billedet er forholdsvis skarpt, og digital støj og snavs er fraværende. Et middelmådigt transfer.
AudioBåde discens engelske Dolby Digital 5.1 og DTS 5.1 spor benytter sig primært af fronthøjtalerne, hvilket giver mening, da “Trust the Man” er en lavmælt lille film, som prioriterer dialog frem for overrumplende auditivt stimuli. Dialogen lyder en lille smule flad, men den er tydelig. Bunden er rigtig god – tjek f.eks. scenen, hvor Billy Crudup besøger en højlydt natklub. Under flere af scenerne skabes der også en fin auditiv atmosfære ved hjælp af hele kanalnetværket, mens der ikke er nogen panoreringer at skrive hjem om.
EkstramaterialeNår discen er lagt i, begynder et trailershow, som viser klip fra “Far til fire – i stor stil!”, “A Prairie Home Companion” og “Mozart and the Whale”. Trailere til “Trust the Man”, “Infamous”, “Apocalypto” og “Alpha Dog” kan også findes på dvd’en. Derudover er der blot fire slettede scener fra filmen, som tilsammen varer lidt under 10 minutter. De bliver ikke præsenteret i særlig god kvalitet, og de ville ikke have gjort filmen bedre.

“Trust the Man” er en anonym og overflødig romantisk komedie, som har ordet middelmådig trykt overalt på sig. Man keder sig aldrig rigtig, og skuespillerbesætningen gør et fint stykke arbejde, men man bliver aldrig virkelig revet med af den mangelfulde fortælling. Filmen byder dog heldigvis på et par gode grin undervejs. Billedsiden er lidt skuffende, mens filmen lyder en anelse bedre. Udover filmen indeholder dvd’en udelukkende en lille stak trailere og få minutters kedelige slettede scener. Udgivelsen er mest et kig værd for dem, der allerede har set og nød filmen.

Trust the Man

2 6
“Closer” møder Woody Allen i “Trust the Man”, der gerne vil være en voksen og realistisk komedie/drama, men som i sidste ende forekommer ligeså fortænkt og forceret som enhver anden romantisk high school komedie.

I filmen følger vi to par, Tom (David Duchovny) og Rebecca (Julianne Moore), det modne par med børn, karrieremor og hjemmegående husfar, samt Toby (Billy Crudup) og Elaine (Maggie Gyllenhaal), der endnu ikke har stiftet familie. Filmen introducerer dem begge som velfungerende parforhold, men undervejs kradses der i lakken, og de problemer, som kommer til at kaste begge forhold ud i krise, dukker op.

Tom går hjemme mellem kødgryderne og tænker kun på sex med Rebecca, som dog ikke deler hans begejstring. I stedet kaster han sig over frække blade, internet hesteporno og til sidst over andre mødre i børnehaven. Imens hører Elaine sit biologiske ur tikke, og ønsker brændende at få børn. Toby, hendes forvoksede teenager af en kæreste, er dog mere optaget af sport og sin elskede bil, som han omhyggeligt finder gode parkeringspladser til, men sjældent rent faktisk kører nogle steder i.

Filmens manuskript er temmelig skitseret, for at sige det mildt. Det introducerer læssevis af sideplots og temaer, uden at følge dem til dørs, og man sidder tilbage med en meget uforløst følelse af at have set halvdelen af en film. Ofte spekulerer man på, hvad i alverden man skal stille op med de forskellige oplysninger. Et eksempel er Toby, hvis modvilje mod at binde sig skyldes angst for døden, får vi at vide. Et svar der er så ubrugeligt og ligegyldigt som et hvilket som helst andet.

Dialogen er til tider vittig, men virker ofte kunstig og utroværdig. Man tror ikke rigtig på den, og mange af situationerne mangler ligeledes troværdighed. For eksempel da Tom beder Rebecca beskrive handlingen i en pornofilm, så han kan tilfredsstille sig selv. Det er en potentiel sjov scene, som man alligevel ikke griner over, da det er vanskeligt at tro på, at nogle rent faktisk kunne finde på at bede om det.

Desuden bydes der på en del malplacerede scener. På et tidspunkt får Rebecca en kage galt i halsen, gisper efter vejret, hjælpes af sin mand og brækker så det hele op. Det er vist nok meningen, det skal være sjovt, men hvorfor det skulle være sjovt, har jeg ingen anelse om.

“Trust the Man” ønsker at være alle mulige forskellige ting: morsom, indsigtsfuld, vittig og realistisk, men fejler på stort set alle niveauer. Hvad der alligevel redder den fra af falde helt igennem, er det kompetente skuespil den indeholder. David Duchovny overasker positivt, men det er først og fremmest Julianne Moore og Maggie Gyllenhaal, der holder filmen oven vande. Særlig Moores rolle som anerkendt film- og teater skuespiller har mange fine øjeblikke. Hun er instruktøren Bart Freundlichs kone i den virkelig verden, og spiller derfor på sin vis sig selv (selvom man må håbe, at mandens sidespring er opfundet til lejligheden). At se en så fremragende skuespillerinde som hende i en så intetsigende film er dog lidt som at høre Nik og Jays “Hot” spillet af Radiosymfoniorkesteret. Det er i sidste ende spildte kræfter.


Trailers

Kort om filmen

Vi er i et nutidigt New York, og det er svært at holde 100% sammen på parforholdene – der er masser af fristelser, terapeuterne har travlt og det moderne ægteskab synes som en krigszone, hvor man dagligt skal manøvrere igennem adskillige minefelter. Det mærkes i ægteskabet mellem den succesfulde skuespillerinde Rebecca og hendes hjemmegående mand Tom, hvor der nok er kærlighed, men hvor barn og dagligdagstrummerum har sat lidenskaben på vågeblus. Sex er noget naboen foretager sig, så Tom ledes hurtig i fristelse, da en enlig mor fra børnehaven er mere end indstillet på lidt voksentid mellem aflevering og afhentning af børn. Hjemme hos parrets bedste venner, Rebbacas yngre bror Tobey og hans kæreste Elaine, er intimiteten og de vedkommende samtaler umærkeligt blevet erstattet af daglige udråb om bl.a. byens ugennemsigtige infrastruktur, hvor det er umuligt at navigere, endsige finde en parkeringsplads. Den ugidelige Tobey er dog selv mere end solidt parkeret i forholdet med den kvinde han elsker, man har mistet interessen for hvilken retningen de efter flere år sammen nu skal bevæge sig i. Heller ikke den beslutning, når han træffe, for inden han har fundet sin højtelskede bil, der er blevet fjernet af myndighederne pga. af ulovlig parkering, har Elaine, der har en lovende karriere foran sig som børnebogsforfatter, fundet en anden. En hel del fejlskud og en solid portion romantik skal der til, før det går op for de fire individer, at kærlighedens forvitring ikke lader sig spise af med billige og lette løsninger.