Gaven
Udgivet 30. apr 2008 | Af: filmz-Angel Eyes | Set i biografen
Balancegangen mellem drama og komedie har de sidste to årtier været en yndet beskæftigelse i dansk film, og “Gaven” er heller ikke nogen undtagelse i den henseende. Det bør dog siges til Niels Gråbøls fordel, at han formår at krydre sin historie med lige dele sødt og bittert, og at ingen af delene bliver slået større op, end filmen kan bære. Centralt står den afdæmpede konfrontation mellem far og søn samt Mogens’ psykiske lidelse, som heldigvis aldrig overforklares gennem forceret eksposition. Mogens lider tilsyneladende af en form for manio-depressivitet, og her findes filmens virkelige es, nemlig i Henning Jensens formfuldendte spil. Man har ofte været vandt til at se den aldrende skuespiller i rollen som streng patriark, men med karakteren Mogens får man virkelig indblik i Jensens bredde. Den mentalt uligevægtige far indeholder både manisk glæde og hovedkuls impulsivitet, men han har også en desperat angst for ikke at have kontrol over situationen – en frygt, der let vendes til aggressive udbrud. Sindslidelsen spilles med en sådan følsomhed, respekt og intuitiv forståelse, at man overvældes.
Ensemblet rundt om Henning Jensens formidable spil er godt udfyldt med Jacob Cedergren som et solidt og sympatisk holdepunkt i forhold til Jensens kaotiske hvirvelvind. Som han viste i “Voksne mennesker” har han både komikken og dramaet i sikker vekselvirkning, men i så afdæmpet form at man tror på karakteren som hverdagsmenneske med dagligdagsproblemer… og en far som er alt andet end billedet på normaliteten. Der, hvor filmen halter, er ikke så meget i den centrale historie og de involverede karakterer som i aktørerne og etablissementerne udenom. Fra Ulf Pilgårds tidligere firmapartner, over Café Langebros venlige kromutter, til Jens’ studiekæreste synes de alle mere at servicere plottets fremdrift som små hastige indslag på vejen mod familieforsoningen end at være egentlige mennesker. Episoderne er i sig selv ganske sjove og giver far og søn plads til at spille bold op ad hinanden, men slagsiden bliver, at det nærmer sig novellefilm frem for egentlig spillefilm.
Men takket være en fornuftig brug af det tragikomiske samt succesfuld parring af de to hovedroller, Henning Jensen og Jacob Cedergren – hvor førstnævnte leverer sit livs rolle – bliver “Gaven” en fornøjelige lille beretning om at takle det unormale og uventede på en sober måde.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet