2017 blev året, hvor Netflix fik adgang som en af hovedkonkurrencens udvalgte film på festivalen i Cannes. Og det bliver sandsynligvis også sidste gang, at det sker.

Se også: Rygter om sabotage: Cannes fremviste i forkert format til Netflix-premiere

Det er Netflix-chefen Ted Sarandos, der nu siger, at Netflix næppe vender tilbage til Cannes, fordi det fra 2018 er blevet mindre attraktivt, som han formulerer det til Variety.

På grund af pres fra den franske filmbranche så har Cannes fra 2018 nemlig ændret reglerne, således konkurrencefilmene efterfølgende skal have franske biograf-premiere for at kvalificere sig til Guldpalme-konkurrencen.

Det betyder i realiteten, at Netflix bliver udelukket, fordi en fransk biograf-premiere er lig med en karensperiode på tre år, før filmen må blive vist på en streaming-tjeneste som Netflix.

Derfor kan Netflix-film i fremtiden kun blive vist på Cannes uden for konkurrencen, hvilket ikke er nær så attraktivt.

Netflix er repræsenteret af “Okja” og “The Meyerowitz Stories” i kampen om årets Guldpalme.

Følg Filmz på Facebook.



Vis kommentarer (70)
Gravatar

#21 Justin 6 år siden

Kim Pedersen (19) skrev:
mejse du er genial. Dit klarsyn burde tjene som et forbillede i dette forum.

Helt med at mejse er god til at formulerer sig
Du kunne helt klart lære noget der
Gravatar

#22 Mejse 6 år siden

#20 det kan der bestemt være noget om det virker ikke særlig professionelt men tja teoretisk set er det biograferne der bestemmer men tvivler på at de nogensinde faktisk siger nej til film :) tror mere det er dem der har rettighederne som siger vi tror ikke der er publikum til det så vi smider den direkte på dvd eller stream eller whatever :)
Gravatar

#23 Mejse 6 år siden

#21 takker takker :)
Gravatar

#24 kblood 6 år siden

Så Cannes er en biograf film festival, ikke en film festival. Modtaget.

Så ja.... det er et frit marked... man skal bare finde sig i at alle film priserne kun er mulige at modtage for biograf film. Oscar og Cannes priser er kun til biograf film.

Med tiden tror jeg nu at markedet tilpasser sig. Biograf industrien prøver at holde sin markeds placering med næb og klør, men tvivler på at det holder i længden.
Gravatar

#25 Mejse 6 år siden

#24 tja biograf film er vel også film så det er vel stadig en film festival

der er så mange andre film festivaller og som sagt før kan de jo bare lave deres egen altså kan helt ærligt ikke se hvad det store problem :) altså det virker fjollet at de gør det og det virker endnu mere fjollet at folk faktisk går op i det

tror altså ikke nødvendigvis biograferne gør så meget for at holde deres markedsplacering da de stadig er langt den største indtjeningskilde :) selvfølgelig holder det ikke i længden det er der jo ingenting der gør men det ændre sig ikke før streaming kan sikre en lige så stor og konstant indtjening
Gravatar

#26 Kim Pedersen 6 år siden

Præcis Mejse. Andelen af producenternes indtægter fra biograferne er i fremmarch. Andelen af indtægter fra home entertainment-sektoren er i tilbagegang.

I år 2000 repræsenterede biograferne 30 pct. af spillefilmsindustriens indtægter, i dag er dette tal steget til 60 pct. Og alle prognoser viser en fortsat stigning i biografernes andel.

Forbrugerne vil jo ikke betale en tilstrækkelig pris på internettet, hvilket gør spillefilmsproduktion meget vanskelig. Alle skal være rigtig glad for biograferne. Biograferne er jo forudsætningen for spillefilm i det hele taget kan produceres og at spillefilm efterfølgende kan ses på talrige digitale medier.
Gravatar

#27 kblood 6 år siden

#25 biograf film er en under kategori af film. Man kalder vel heller ikke en bil messe hvor der kun er Audi for en bil messe, uden at nævne at det er en Audi bil messe. Det er jo ret relevant.

Det samme med computer spil, så kaldes E3 en computer spils messe, fordi det netop er for alle computer spil. Ellers ville det blive kaldt en Nintendo spil messe eller en retro spil messe, hvis det kun var for en underkategori af computer spil.

Og ja, selvfølgelig betyder det med tiden at de laver deres egen.
Gravatar

#28 Mejse 6 år siden

#27 er ikke sikker på biograf film gælder som en under kategori og dine sammenligninger holder ikke helt da det ikke er specifikke firmaer der sender film i biografen men alle der kan komme til det så sammenligningen er lidt ligegyldig :) alle spil er jo heller ikke på E3 og alle biler er jo heller ikke på en bilmesse....der er det faktisk endnu værre for der betaler de for at få lov til at vise deres varer frem så sammenligningen giver mindre og mindre mening

Gravatar

#29 Justin 6 år siden

Kim Pedersen (26) skrev:
Andelen af indtægter fra home entertainment-sektoren er i tilbagegang.


Antallet af VHS bånd som blockbsuter udlejer er heller ikke ligefrem en succes historie
Personligt vil jeg gætte på af det i begge tilfælde skyldes tomme hylder



Gravatar

#30 Kim Pedersen 6 år siden

#27: Hvad udspringer levende billeder af? Hvor blev de første levende billeder vist? Biograffilmen har altid defineret levende billeder. I USA distancerer man meget tydeligere hvad der er tale om, end vi gør i Danmark. F.eks. er en movie en film der bliver vist i en biograf, i modsætning til tv-movie som er en film lavet til den lille skræm.

#29: Komplet uforståeligt. Det giver ikke antydning af mening. Tomme hylder har intet som helst at gøre med at andelen af indtægter fra home entertainment-sektoren på spillefilm er i frit fald. I dag har forbrugerne lettere og billigere adgang til flere film end de nogensinde i historien har haft. De vil bare ikke betale ret meget for det. Dét er årsagen til at home entertainment-sekorens andel af en filmproducents indtægter er i frit fald.

Skriv ny kommentar: