2017 blev året, hvor Netflix fik adgang som en af hovedkonkurrencens udvalgte film på festivalen i Cannes. Og det bliver sandsynligvis også sidste gang, at det sker.
Se også: Rygter om sabotage: Cannes fremviste i forkert format til Netflix-premiere
Det er Netflix-chefen Ted Sarandos, der nu siger, at Netflix næppe vender tilbage til Cannes, fordi det fra 2018 er blevet mindre attraktivt, som han formulerer det til Variety.
På grund af pres fra den franske filmbranche så har Cannes fra 2018 nemlig ændret reglerne, således konkurrencefilmene efterfølgende skal have franske biograf-premiere for at kvalificere sig til Guldpalme-konkurrencen.
Det betyder i realiteten, at Netflix bliver udelukket, fordi en fransk biograf-premiere er lig med en karensperiode på tre år, før filmen må blive vist på en streaming-tjeneste som Netflix.
Derfor kan Netflix-film i fremtiden kun blive vist på Cannes uden for konkurrencen, hvilket ikke er nær så attraktivt.
Netflix er repræsenteret af “Okja” og “The Meyerowitz Stories” i kampen om årets Guldpalme.
#21 Justin 7 år siden
Helt med at mejse er god til at formulerer sig
Du kunne helt klart lære noget der
#22 Mejse 7 år siden
#23 Mejse 7 år siden
#24 kblood 7 år siden
Så ja.... det er et frit marked... man skal bare finde sig i at alle film priserne kun er mulige at modtage for biograf film. Oscar og Cannes priser er kun til biograf film.
Med tiden tror jeg nu at markedet tilpasser sig. Biograf industrien prøver at holde sin markeds placering med næb og klør, men tvivler på at det holder i længden.
#25 Mejse 7 år siden
der er så mange andre film festivaller og som sagt før kan de jo bare lave deres egen altså kan helt ærligt ikke se hvad det store problem :) altså det virker fjollet at de gør det og det virker endnu mere fjollet at folk faktisk går op i det
tror altså ikke nødvendigvis biograferne gør så meget for at holde deres markedsplacering da de stadig er langt den største indtjeningskilde :) selvfølgelig holder det ikke i længden det er der jo ingenting der gør men det ændre sig ikke før streaming kan sikre en lige så stor og konstant indtjening
#26 Kim Pedersen 7 år siden
I år 2000 repræsenterede biograferne 30 pct. af spillefilmsindustriens indtægter, i dag er dette tal steget til 60 pct. Og alle prognoser viser en fortsat stigning i biografernes andel.
Forbrugerne vil jo ikke betale en tilstrækkelig pris på internettet, hvilket gør spillefilmsproduktion meget vanskelig. Alle skal være rigtig glad for biograferne. Biograferne er jo forudsætningen for spillefilm i det hele taget kan produceres og at spillefilm efterfølgende kan ses på talrige digitale medier.
#27 kblood 7 år siden
Det samme med computer spil, så kaldes E3 en computer spils messe, fordi det netop er for alle computer spil. Ellers ville det blive kaldt en Nintendo spil messe eller en retro spil messe, hvis det kun var for en underkategori af computer spil.
Og ja, selvfølgelig betyder det med tiden at de laver deres egen.
#28 Mejse 7 år siden
#29 Justin 7 år siden
Antallet af VHS bånd som blockbsuter udlejer er heller ikke ligefrem en succes historie
Personligt vil jeg gætte på af det i begge tilfælde skyldes tomme hylder
#30 Kim Pedersen 7 år siden
#29: Komplet uforståeligt. Det giver ikke antydning af mening. Tomme hylder har intet som helst at gøre med at andelen af indtægter fra home entertainment-sektoren på spillefilm er i frit fald. I dag har forbrugerne lettere og billigere adgang til flere film end de nogensinde i historien har haft. De vil bare ikke betale ret meget for det. Dét er årsagen til at home entertainment-sekorens andel af en filmproducents indtægter er i frit fald.