Så er det snart Oscar-tid igen, og igen i år vil det næppe være alle der er enige med Oscar-akademiets belønninger af de store og små præstationer inden for filmens verden.

Igennem årene er der dog nogle Oscar-vindere der har skabt mere forundring end andre, og har taget den lille statuette med hjem på bekostning af andre, måske mere værdige nominerede. Var det fx fortjent at John Ford vandt prisen for bedste instruktør i 1941 for “How Green Was My Valley” på bekostning af Orson Welles og “Citizen Kane”? Og var det fair at Ron Howard i 2002 fik en Oscar for bedste instruktør for “A Beautiful Mind”, fremfor instruktører som Robert Altman (“Gosford Park”) og David Lynch (“Mulholland Drive”)?

MSN Entertainment har kigget Oscar-arkiverne igennem og hevet nogle af de mere tvivlsomme Oscar-vindere igennem årerne frem og spørger spørgsmålene: hvad var det lige der gik galt da Marisa Tomei løb med en statuette for “My Cousin Vinnie”, og hvordan kunne akademiet helt overse og ikke engang nominere en film som Spike Lees “Do the Right Thing”, i et år hvor “Field of Dreams” var nomineret for bedste film?

Klik på overskriften for at læse om flere tvivlsomme Oscar-øjeblikke.



Vis kommentarer (66)
Gravatar

#61 Morbid 20 år siden

Den var til overvejelse sidste år, men blev sorteret fra.
Nu har de så nomineret den i et par andre kategorier, men da den allerede har været opppe at vende med henhold til bedste film, kan den ikke få chancen igen.
You need chaos in your soul to give birth to a dancing star.
Gravatar

#62 Nils_A 20 år siden

og bedste film (red.)
Don't worry Dave, all we wanna do is kill you! - Killer Klowns From Outer Space
Gravatar

#63 filmz-Chrizz 20 år siden

The Insider er en af 90ernes absolut bedste film. Gennemført. Og med en fremragende, kamæleonagtig præstation af Russell Crowe. Synd at Akademiet først kunne finde plads til ham året efter - denne gang på bekostning af storspillende Denzel 'Hurricane' Washington. Men der er åbenbart år, hvor kabalen er sværere at få til at gå op end andre.'

Det gælder mig i øvrigt at se, at flere herinde anerkender Titanic som en (mere end) værdig vinder i 97.

Det er 'interessant' at iagttage, hvorledes folks retrospektive vurdering af filmen synes at blive gradvist mere negativ. Som jeg husker det, ville begejstringen ingen ende tage, da filmen ramte de danske biograflærreder i efteråret 97. (Hmmm...!)

MEN, MEN, MEN... først som sidst er det, som flere har sagt, et 'show'. Og et storslået et af slagsen. Et show, som også i år vil holde mig oppe den hele lange nat :-)

"And the award goes to..."
Gravatar

#64 Michael Andersen 20 år siden

#63
"'Titanic' [...] Det er 'interessant' at iagttage, hvorledes folks retrospektive vurdering af filmen synes at blive gradvist mere negativ. Som jeg husker det, ville begejstringen ingen ende tage, da filmen ramte de danske biograflærreder i efteråret 97. (Hmmm...!)"

Det kan jeg nu ikke se noget suspekt i. Det er meget naturligt at man forelsker sig i en film, og så oplever af magien er forsvundet når man ser den nogen tid senere.

Det samme er gældende den anden vej. Film som "La Règle du jeu" og "Barry Lyndon" var mere eller mindre forhadte da de udkom, men filmene vokser ved gensyn og anses i dag for klassikere.
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#65 skittlez 20 år siden

#42 og 45 beskriver min mening meget godt.
Men det har jo været i problem længe med de kære Academy folk.

I 1958 blev to af alletiders bedste film udgivet, nemlig Hitchcocks Vertigo og Welles' Touch of Evil. Touch of Evil fik ikke en eneste nominering, mens Vertigo fik lidt sound og art direction nomineringer. Årets store Oscar-vinder... musicalen Gigi.

I 1976 udkom klassikere som Taxi Driver, Network og All the Presidents Men (og the Omen), men i stedet vandt Rocky. Jeg siger ikke Rocky ikke er en god film / god underholdning, men den har på ingen måde den samme dybde som de førnævnte film.

Med lidt længere researchtid kunne man sikkert finde flere.
Men som med alt andet vil der altid være ting at brokke sig over, og de film der ikke får oscars, men vinder i det lange løb med klassikerstatus er vel ligeglade, bare publikummet er der.
http://www.facebook.com/DampMusik
Gravatar

#66 skittlez 20 år siden

...og det kan godt ske Judi Dench klarede det godt i Shakespeare in Love, men man får fandeme ikke en oscar får under 8 minutters screen-time sammenlagt!
http://www.facebook.com/DampMusik

Skriv ny kommentar: