De har flere fjender end venner på årets filmfestival i Cannes. Det fik den første af to film fra Netflix i den prestigefulde Guldpalme-konkurrence at mærke, da den blev vist frem i forkert format til vilde buhråb.
Se også: Jury-formand diskvalificerer Netflix-film på forhånd til Den Gyldne Palme
Det er The Hollywood Reporter, der skriver, at Bong Joon-hos “Okja” fik en hård start på festivalen, da Palais-biografens tekniske personale havde indstillet formatet forkert, således toppen og bunden var skåret væk.
Fejlen blev dog opdaget, og “Okja” blev begyndt forfra, hvor der var både jubel og buhråb fra salens anmeldere, da Netflix-logoet løb over skærmen.
Straks fik en konspirations-teori liv om, at biograf-personalet bevidst forsøgte at sabotere visningen for Netflix-filmen. Det har Netflix dog ikke ønsket at kommentere på, imens Cannes-ledelsen har undskyldt.
Den franske filmbranche er som bekendt stor modstander af Netflix-film i konkurrencen, hvilket har medført en regelændring til næste år. Til den tid skal konkurrence-film have en fransk biograf-premiere, hvilket i realiteten udelukker Netflix.
“Okja” får premiere på Netflix d. 28. juni.
#31 Kim Pedersen 7 år siden
Det er aldeles absurd at snakke om at der bevidst skulle være forsøgt at sabotere visningen. Hvad i himlens navn skulle man dog få ud af det? Det er lige før Netflix skal være glad for fejlen, da det sikrede en omtale der ligger langt udover hvad filmen ellers ville have opnået.
Alle festivaler og prisuddelinger har regler, som beskriver forudsætningerne for filmene kan indgå. Oscar har f.eks. en regel om at en film skal være vist i en biograf, for at være berettiget til at blive nomineret. En sådan regel har Cannes Film Festivalen nu også indført. Det kan man så lide eller lade være. Der er bare ikke ret meget at gøre ved det. Det er de i deres gode ret til.
Det er således helt op til producenterne om man ønsker at kvalificere en film til Oscars eller hovedkonkurrencen i Cannes. Amazon Studios har valgt en at vise deres film først i biograferne og senere på deres Amazon Prime. Den vej har Netflix så ikke valgt at gå. De vil have eneret på deres film og filmene skal vises eksklusivt på tjenesten. Det er de også i deres gode ret til. Sidstnævnte giver dog ikke forbrugerne flere valgmuligheder, men derimod færre.
Danske biografer er ikke blevet tilbudt en eneste Netflix-film nogensinde.
Ud af verdens årlige spillefilmsproduktion på 4500 film får festivalen jo ikke tilbudt alle film. Med andre ord: Der kan sagtens være meget bedre film, end den film som vinder guldpalmen. Så der vil aldrig være tale om at ’verdens bedste film’ får Guldpalmen. Det er blot juryens vurdering af den bedste film ud at de ca. 20 film som er udtaget.
Al snak om monopol og kartelvirksomhed er naturligvis noget værre sludder. Hvis biograferne har monopol har Netflix det selvfølgelig også. Og hvis der virkelig var tale om ulovligt monopol og kartelvirksomhed, villet det naturligvis for længst være meldt til de relevante myndigheder. Så lad os stoppe snak om det nonsens.
Eksklusivitet er nu engang det ser sikrer økonomien, så spillefilm kan produceres. Eksklusivitet er filmbranchens handelsvare. Hvis man skulle forestille sig en verden aldeles uden eksklusivitet i filmindustrien, måtte man samtidig vinke farvel til en stor del af de film Filmz brugere elsker. Det er der vel ingen der er interesseret i, blot for princippets skyld.
Og nej, filmindustrien er ikke styret af gamle mænd der ikke vil have ændringer. Filmbranchen er styret af folk som hver dag kæmper for at sikre den diversitet, kvalitet og volumen i udbuddet forbrugerne er forvænt med.
Netflix’ forretningsmodel hænger jo ikke sammen. Deres indtægter kan jo ikke betale for produktionen af al det indhold de tilbyder deres brugere. Netflix’ forretningsmodel er baseret på egenproduktion af ganske få spillefilm og mange tv-serier. Men størst er antallet af film, som er indkøbt til spotpris. Og årsagen til de kan indkøbes til spotpris, er fordi produktionsomkostningerne allerede er blevet dækket ind af biograf- og dvd-indtægter.
Hvis Netflix skulle have en forretningsmodel som skulle hænge sammen, ville det betyde meget færre film og tv-serier eller at abonnementsprisen skulle sættes betragteligt op. Evt. en kombination af begge.
#32 kblood 7 år siden
Jeg ved ikke helt hvorfor det skulle have nogen speciel indflydelse på udbud af serier, da de da allerede har deres eget øko-system. De bliver lavet af film-netværk, bliver vidst på TV eller Streaming tjenester og der får de deres indtægter. De kommer jo ikke til at blive vist i en biograf. Deres serier udkommer da også på DVD. Det har da heller aldrig været meningen at Netflix skulle have råd til at betale produktionen af alle serier og film... det virker lidt trukket ud af den blå luft. Faktum er at der er mange Streaming services nu, og de producere stort set alt sammen originalt indhold, ud over at de tilbyder en masse indhold som er kommet fra andre steder. Der er vidst ingen der forventer at give Netflix monopol på alle film og serier der produceres i hele verden, og at det så kan gøres bare ved at alle betaler for et Netflix abonnement.
Angående hele kartel argumentet... så er det hverken nyt eller uhørt, det er bare meget svært at bevise.
http://www.economicsonline.co.uk/Business_economic...
Denne artikel går i dybden med hvordan og hvorfor.
#33 Mejse 7 år siden
#34 kblood 7 år siden
#35 Mejse 7 år siden
#36 Mejse 7 år siden
#37 Kim Pedersen 7 år siden
Konkurrencestyrelsen raidede for fem år siden de største danske biografkæder og samtlige distributører. De undersøgte nøje alle dokumenter, mobiltelefoner og harddiscs. Fem år brugte de på undersøgelsen. Styrelsens undersøgelse er netop afsluttet, og resulterede i et inferiørt påbud uden egentlig konsekvens, i forbindelse med en tekst enhver kan finde med blot to klik på pc'en. Der var intet at komme efter. Ingen bøder, ingen fængsel.
Færre film og tv-serier? Ja, det kan jeg da garantere dig for resultatet bliver. Hele filmindustrien vil jo kollapse. Og nej, Netflix har ikke deres eget økosystem. De er parasitter på filmindustrien og kan kun overleve så længe de kan købe det meste af deres indhold til spotpris. Indhold som kun er blevet profitabel pga. biografernes indtægter.
Og nej, det er ikke trukket ud af den blå luft. Der er mennesker herinde som tydeligvis tror de kan få den samme diversitet, volumen og kvalitet, som nuværende, for kun 89 kroner om måneden.
#38 kblood 7 år siden
Det vil betyde en omstrukturering. Der er virkeligt mange film der er lavet uden at gå forbi biografer. Som jeg ser det, så tager du helt fejl. Pga. biografer, så er film markedet lige nu utroligt lukket, og sikre at der er et 50-70 film per år fordi det er sjældent mere en biograf kan presse ind i sin kalender og der skal jo også folk ind og se dem.
Der er mange grunde til at biografer kan siges at have en negativ indflydelse på film industrien som helhed... f.eks. at alt skal laves som Hollywood laver det. På samlebånd og følge bestemte opskrifter. Med så store budgetter og så dyre skuespillere, så er der ikke meget råderum til at tage chancer, så det er oftest forbeholdt indie-film.
Den artikel jeg lige har delt har jo netop påpeget hvorfor det ikke bare lige kan påvises at det rent faktisk er kartel virksomhed, pointen er at det er et meget sammentømret system der ikke ligefrem har nogen konkurrenter der rent faktisk truer status quo... indenfor biograf industrien.
Bare se på hvordan aftaler laves med biografer. Der bliver ikke, og kan ikke rigtigt laves om på hvordan det foregår, fordi der er faste kontrakter og aftaler.
I stedet for at hyle op om at der ikke forelægger beviser for det.. selvom det burde være ret åbenlyst hvad det er der påpeges, så burde det være dit job at kunne påvise at der ikke er kartel virksomhed. Hvilke biografer her i landet bryder normen? Hvor stort frihed har biografer rent faktisk?
#39 Justin 7 år siden
Ja, Cannes er fri til af lave de regler de vil, men når man har laver nogle regler bør man som seriøs festival, kræve udpeget jury formand overholder gældende regler, og bortviser ham hvis han sidder til offentligt pressemøde og opfører sig som en tøssesur præmensutruel teenager
"Og nej, filmindustrien er ikke styret af gamle mænd der ikke vil have ændringer"
Og det skrivet du som kommentar til en nyhed omhandlende franske biografer der netop har bevist det modsatte
I dit tidligere indlæg (#27) skriver du "Flere herinde forstår øjensynligt ikke de frie markedskræfter"
Til den liste kan du så tilføje, Franske biografer, Cannes og Jury Formanden
#40 Mejse 7 år siden