Instruktører som Quentin Tarantino, Martin Scorsese, Christopher Nolan, Judd Apatow og J.J. Abrams har gået forrest i kampen om at bevare produktionen af den analoge film. Og nu har de fået deres vilje.

Se også: ”Hobbitten” og “Interstellar” i kamp om Oscar-effekter

De seks store filmstudier i Hollywood har netop indgået en aftale med teknologivirksomheden Kodak om fortsat at producere analoge film i fremtiden. Det skriver IndieWire.

Flere af årets mest populære film som [url=/film/grand-budapest-hotel-the]”The Grand Budapest Hotel”, ”Boyhood” og ”Interstellar” er alle optaget analogt, og JJ. Abrams kommende ”Star Wars: The Force Awakens” bliver også skudt på film.

Mens Nolan og co. altså stadig sværger til at skyde deres film på, ja, film, har andre prominente instruktører som David Fincher og biografaktuelle Michael Mann (”Blackhat”) for længst givet celluloiden sparket og omfavnet den fagre nye digitale verden.

Og digitaliseringen af filmmediet kan tydelig mærkes hos Kodak, der har haft et fald på hele 96 procent i salget af analoge film de seneste ti år.

Chefen for Kodak, Jeff Clarke, er derfor også meget glad for, at aftalen langt om længe er kommet i hus:

”Film har i lang tid været – og vil fortsætte med at være – en vital del af vores kultur. Med den nye støtte fra Hollywood-studierne vil vi fortsætte med at forsyne filmskaberne med analoge film, så de kan fortælle deres historier og demonstrere deres kunst,” siger han.

TWITTER: Klik ind og følg Filmz.



Vis kommentarer (12)
Gravatar

#1 Kviesgaard 9 år siden

Har selv en stor svaghed for det analoge medie, og ligeledes lidt svært ved at tilpasse mig det digitale. Så er da glad for at læse, at der stadig er nogen, der mener det analoge stadig har en værdi i den moderne tidsalder.
Den Jyske Marvel-fan. Oh Yeah
Gravatar

#2 X&O 9 år siden

God nyhed at det forbliver et muligt redskab for filmskaberen, men man må også sande at i det lange løb vil digital overgå film på alle punkter.
Gravatar

#3 duuk74 9 år siden

Jeg elsker det analoge look. Fedt der stadig er nogle der vil holde fast i det.
100.000 lemmings can't be wrong
Gravatar

#4 Den fede 9 år siden

Dagens nyhed. Det glæder mig helt vildt - hovedsageligt fordi det er betyder, at Tarantino ikke går så tidligt på pension frygtet.
Gravatar

#5 Dominar Rygel XVI 9 år siden

Er der reelt nogen, der kan se forskel - jeg vil ikke kunne angive om en film er skudt analogt eller digitalt når jeg ser den i biografen?

Er der nogen med teknisk indsigt, der kan belyse hvad fordelen er ved hhv. analog og digitalt og hvad argumentet er for, at holde fast i analogt?

Vh.

Gravatar

#6 X&O 9 år siden

Det korte svar er at man godt kan se forskel, men det bliver sværere og sværere, og det er hovedsagligt fordi man prøver at efterligne den måde film ser ud på.

Når det så er sagt, så er det ikke altid til at se hvad der er lavet på hvad hvis man laver blindtests, men det handler i ligeså høj grad om at vide hvad der sker med det værktøj man vælger under de omstændigheder man udsætter det for. Man vælger derfor et kamera - digital eller film (samt film stock) ud fra det visuelle udtryk man ønsker.

Fordelen ved film er at det er organisk og ser 'rigtigt' ud, har høj opløsning og er stadigvæk den bedste måde at opbevare film på over tid i modsætning til på harddiske. Men det er først og fremmest den visuelle identitet man ønsker fordi film altid har set ud som det gøre og derfor er det standarden man ønsker at opnå. Ligesom billedhastigheden er 24 selvom man nu sagtens kan optage 48 billeder, så virker det 'forkert' for nogen fordi vi altid har været vant til 24 billeder. Derudover får film ofte kulisser og effekter til at se mere ægte ud pga. det organiske filter 'filmmagien' gennemgår - det er Interstellar et godt bevis på.

Fordelen ved digital er at det er billigt (ift. råfilm), man kan optage i lange takes (med film er man begrænset af filmrullens minut længde), det larmer ikke nær så meget og er langt mere kompakt. Og så dit eget argument, 9 ud af 10 eller flere kan ikke se forskel.
Gravatar

#7 Geekalot 9 år siden

Tak en glimrende forklaring :)
Gravatar

#8 Den fede 9 år siden

I bund og grund er det jo et spørgsmål om romantik. Det er umuligt at opretholde ægte film på den lange bane, men når Tarantino kalder det digitale for "TV cinema", så kæmper han en prisværdig og smuk kamp, som dog ikke kan vindes desværre. Og så handler det om mere, end bare hvad øjnene ser, som han så fint formulerer i denne lille bid:



Gravatar

#9 KasperBS 9 år siden

Har altid bedst kunne lide de gamle films udseende fra 80'erne og 90'erne!
Gravatar

#10 Jack Slater 9 år siden

God nyhed for alle os som mener analog film i 24fps er bedst :)

Skriv ny kommentar: