Universal-chef Jeff Shell kommenterer den historiske biografaftale med AMC.
Biografvinduet er blevet barberet fra 90 dages eksklusivitet ned til blot 17 dage i en ny aftale mellem Universal Pictures og verdens største biografkæde, AMC.
Men Universal-chefen Jeff Shell, tror ikke, at aftalen vil få publikum til at fravælge biografturen. Derimod vil den udvide målgruppen til fordel for begge parter:
”Der er en voksende andel af befolkningen, der ikke går i biografen. Denne struktur med AMC gør det muligt for os at drage fordel af dem, der går i biografen – biograferne får minimum 17 dages eksklusivitet – men hurtigt derefter i det samme marketing-vindue kan vi komme ud til det meget store publikum, der ikke går i biografen,” siger Jeff Shell ifølge Deadline.
Således får AMC 20 procent af PVOD-salget efter de 17 dage, der i øvrigt blot er et minimum, understreger Shell.
Det er dermed ikke garanteret, at Universal-film som “Fast and Furious 9” og “Jurassic World 3” lander i hjemmebiografen efter 17 dage – det vurderes fra titel til titel.
Læs også ‘Overraskende analyse: Biografaftalens vindere er 3 streaming-tjenester‘.
Samtidig forklarer Jeff Shell, at aftalen gør det muligt at sende film i biografen hurtigere under coronakrisen, da Hollywood-giganten kan skabe indtægter via PVOD i de områder, hvor biograferne i en periode tvinges til at lukke ned på grund af covid-19.