Salgstallene for de store post-pandemi film har været høje, rigtig høje. Nu indtræder en femte film i en eksklusiv position.
“The Super Mario Bros. Movie” har åbenbart været et af de biografhits, som fans af franchisen og biografgængere generelt har ventet på. Tidligere har vi rapporteret om tårnhøje salgstal for “Top Gun: Maverick” og “Avatar: The Way of Water”. De er fortsat nogen af de bedst indtjenende film efter pandemien. Derudover har “Spider-Man: No Way Home” og “Jurassic Park: Dominion” også opnået en indtjening på mere end én milliard dollars.
Nu har det seneste cinematiske eventyr om Mario ramt samme milepæl. “The Super Mario Bros. Movie” havde i søndags, 27 dage efter premiere, opnået en indtjening på over en milliard dollars. Nærmere bestemt har filmen opnået knap 500 millioner dollars på det amerikanske marked, og over 530 millioner dollars fra resten af verdenen. Den er derfor med i en eksklusiv klub sammen med de fire overstående film, som har nået samme mål.
At filmatiseringer af videospil er blevet kommercielt succesfulde og anmelderroste, er ikke noget, man tidligere havde forventet. I 1990’erne havde Hollywood forsøgt sig med at lave live-action film baseret på populære spilserier. Her forsøgte man sig også med “Super Mario Bros.”-franchisen, som endte med at fejle stort. Siden er “Super Mario Bros.”-filmen blevet et berygtet eksempel på, hvor galt en videospilsadaptering til den store skærm kan ende.
Vi er også glade for de nye videospilsadapteringer. Vores anmeldelse af “The Last of Us” storroste adapteringen.