James Camerons “Avatar” vippede i den forgange uge “Titanic” af pinden som den mest omsættende film nogensinde, når man ikke tager højde for inflation, og sci-fi-filmen fortsætter med at lægge afstand til den tidligere rekordindehaver.

De nyeste tal viser, at filmen nu har rundet en ny, magisk grænse og omsat for 2 milliarder dollars på verdensplan! Det svarer til 10,66 milliarder kroner.

I USA ligger filmen i toppen af boxoffice-listen for 7. uge i træk, og om den kan slå “Titanic”s rekord på 15 uger som nr. 1, vil tiden vise.

Hvis man hører til en af de vel efterhånden få, der endnu ikke har fået set “Avatar”, har man stadig mulighed for at se filmen i biografer rundt om i landet.

Klik her for at læse mere om “Avatar”.



Vis kommentarer (300)
Gravatar

#181 filmz-Bruce 14 år siden

#180 Jeg skriver i dag et svar om inflation på et indlæg om inflation! Eller også imorgen!
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#182 KVASAR 14 år siden



































Herunder har jeg lavet et indlæg som viser hvilken film som har tjent mest igennem
tiderne, hvis man medregner inflation. Den normale boxoffice-liste kan ses her.

God fornøjelse ... :o)

United States officielle inflationstal bliver udarbejdet af U.S. Bureau of Labor Statistics og Office of Management and Budget. De ligger til grundlag for disse inflationsberegninger herunder.

● Se links -- U.S. Bureau of Labor Statistics - Office of Management and Budget

Der er tre forskellige beregningsmetoder som vil illustrerer "Gone with the Wind" samlede indtægter igennem dens 71 år lange historie og de er skitseret herunder.

Den første beregning er baseret på det amerikanske filmstudie Metro-Goldwyn-Mayer, officielle tal fra indtægter ved billetsalget af "Gone with the Wind", også kendt under navnet, (Theatrical rentals).

Den anden beregning er baseret på samtlige indtægter som "Gone with the Wind" har tjent igennem billetsalg i biograferne, også kendt under navnet, (U.S. domestic box office gross).
Forskellen mellem biografernes billetindtægter, er som en gylden tommelfingerregel cirka det dobbelt af filmdistributørernes indtægter, eller mere præcist 2,18 som er opkrævede entreindtægter af biografgængerne. Det skal bemærkes at det er et gennemsnitlig tal
og dækker faktisk over samme 71 årige periode som "Gone with the Wind", hvor også
disse optællingsresultater er blevet offentliggjort for samtlige amerikanske film som blev vist i hjemlandets biografer.

Den tredje beregning er baseret på Box Office Mojo's tal og følger de to ovenstående billetindtægter over samme periode.

Hvis man tager udgangspunkt i gennemsnitsniveauet på billetpriserne for de enkelte år. Viser de ikke et sandfærdig billede af hvad det kostede at gå i biografen og se
"Gone with the Wind", som dette indlæg er baseret på her.
Prisniveauet på denne film var væsentligt højere end normalpriserne, og
hvis man f.eks tager repremieren i året 1941, så lå prisniveauet for
at se "Gone with the Wind" på mellem 40 og 55 cents, afhængig af hvilke forestilling
man tog og det kan ses på billede herunder.

● Se billede -- Billetpriserne anno 1941

Det var endda betragteligt billigere, end da "Gone with the Wind" havde premiere i 1939,
og det følgende år 1940. Her lå priserne 75 cent og 1.50 dollar. Normalt prisen for biografbilletterne i denne tidsperiode 1939 til 1942, lå i gennemsnit mellem 23 og 27 cents.
Man kan herunder se gennemsnitspriserne for de enkelte år i linkene.

● Se links -- The National Association of Theatre Owners - Box Office Mojo

Hvis man var så heldig at erhverve sig en gallabillet til verdenspremieren på
"Gone with the Wind" i Atlanta, fredag den 15. december, så måtte man diske op med
intet mindre end 10 dollars, som svarer til nutidspenge, 156 dollars. Og pengene var
nok givet godt ud, for som billedet herunder viser, så det yderst festligt ud !!!
Der var i hvert fald ingen tvivl, som også det andet billede dagen derpå viser,
en storsmilende Clark Gable i The Atlanta Constitution.

● Se billeder -- Verdenspremieren - Clark i The Atlanta Constitution

Denne succes stoppede ikke i Atlanta, allerede tirsdag den 19. december i New York City var der igen gallapremiere på "Gone with the Wind", og endnu engang i filmbyen Hollywood, som fandt sted tirsdag den 28 december.

Boxoffice-listen i United States, inklusiv inflation.

Nr 1.

1939.

● Filmstudiernes indtægter - (Theatrical rentals)
● "Gone with the Wind" - $14.000.000 - Totalomsætning - $14.000.000
● Inklusiv inflation 1458,9% - $218.245.899 - Totalomsætning - $218.245.899

● Filmstudiernes & Biografernes samlet indtægter - (Domestic gross)
● "Gone with the Wind" - $30.520.000 - Totalomsætning - $30.520.000
● Inklusiv inflation 1458,9% - $475.776.060 - Totalomsætning - $475.776.060

● Box Office Mojo's tal - (Domestic gross)
● "Gone with the Wind" - $34.516.208 - Totalomsætning - $34.516.208
● Inklusiv inflation 1458,9% - $538.072.922 - Totalomsætning - $538.072.922

I 1940 havde "Gone with the Wind" solgt 25 millioner biografbilletter i hjemlandet.

1941.

● Filmstudiernes indtægter - (Theatrical rentals)
● "Gone with the Wind"-Re-release - $5.500.000 - Totalomsætning - $19.500.000
● Inklusiv inflation 1374,1% - $81.073.367 - Totalomsætning - $299.319.266

● Filmstudiernes & Biografernes samlet indtægter - (Domestic gross)
● "Gone with the Wind"-Re-release - $11.990.000 - Totalomsætning - $42.510.000
● Inklusiv inflation 1374,1% - $176.739.940 - Totalomsætning - $652.516.000

● Box Office Mojo's tal - (Domestic gross)
● "Gone with the Wind"-Re-release - $13.559.939 - Totalomsætning - $48.076.147
● Inklusiv inflation 1374,1% - $199.881.802 - Totalomsætning - $737.954.724

1942.

● Filmstudiernes indtægter - (Theatrical rentals)
● "Gone with the Wind"-Re-release - $1.500.000 - Totalomsætning - $21.000.000
● Inklusiv inflation 1229,4% - $19.940.521 - Totalomsætning - $319.259.787

● Filmstudiernes & Biografernes samlet indtægter - (Domestic gross)
● "Gone with the Wind"-Re-release - $3.270.000 - Totalomsætning - $45.780.000
● Inklusiv inflation 1229,4% - $43.470.336 - Totalomsætning - $695.986.336

● Box Office Mojo's tal - (Domestic gross)
● "Gone with the Wind"-Re-release - $3.698.165 - Totalomsætning - $51.774.312
● Inklusiv inflation 1229,4% - $49.162.227 - Totalomsætning - $787.116.951

1947.

● Filmstudiernes indtægter - (Theatrical rentals)
● "Gone with the Wind"-Re-release - $5.000.000 - Totalomsætning - $26.000.000
● Inklusiv inflation 871,7% - $48.584.529 - Totalomsætning - $367.844.316

● Filmstudiernes & Biografernes samlet indtægter - (Domestic gross)
● "Gone with the Wind"-Re-release - $10.900.000 - Totalomsætning - $56.680.000
● Inklusiv inflation 871,7% - $105.914.273 - Totalomsætning - $801.900.809

● Box Office Mojo's tal - (Domestic gross)
● "Gone with the Wind"-Re-release - $12.327.217 - Totalomsætning - $64.101.530
● Inklusiv inflation 871,7% - $119.782.409 - Totalomsætning - $906.899.360

1954.

● Filmstudiernes indtægter - (Theatrical rentals)
● "Gone with the Wind"-Re-release - $7.500.000 - Totalomsætning - $33.500.000
● inklusiv inflation 705,5% - $60.414.591 - Totalomsætning - $428.258.907

● Filmstudiernes & Biografernes samlet indtægter - (Domestic gross)
● "Gone with the Wind"-Re-release - $16.350.000 - Totalomsætning - $73.030.000
● inklusiv inflation 705,5% - $131.703.808 - Totalomsætning - $933.604.417

● Box Office Mojo's tal - (Domestic gross)
● "Gone with the Wind"-Re-release - $18.490.826 - Totalomsætning - $82.592.356
● inklusiv inflation 705,5% - $148.948.758 - Totalomsætning - $1.055.848.118

1956 var året hvor "Gone with the Wind" rundet over 100 millioner solgte billetter i de amerikanske biografer.

Da den amerikanske boxoffice-liste over de mest indbringende film i hjemlandet blev offentliggjort i 1960, var "Gone with the Wind" ikke længere nummer 1. Den plads var overtaget af "The Ten Commandments", (Theatrical rentals).

● Boxoffice-listen 1960.

● 1."The Ten Commandments" - $34.200.000 - (1956)
● 2."Gone with the Wind" - $33.500.000 - (1939)
● 3."Ben-Hur" - $33.000.000 - (1959)
● 4."Around the World in 80 Days" - $22.000.000 - (1956)
● 5."The Robe" - $17.500.000 - (1953)
● 6."South Pacific" - $16.300.000 - (1958)
● 7."The Bridge on the River Kwai" - $15.000.000 - (1957)
● 8."The Greatest Show on Earth" - $12.800.000 - (1952)
● 9."From Here to Eternity" - $12.500.000 - (1953)
● 10."This Is Cinerama" - $12.500.000 - (1952)

1961.

● Filmstudiernes indtægter - (Theatrical rentals)
● "Gone with the Wind"-Re-release - $7.700.000 - Totalomsætning - $41.200.000
● Inklusiv inflation 624,7% - $55.802.337 - Totalomsætning - $484.061.244

● Filmstudiernes & Biografernes samlet indtægter - (Domestic gross)
● "Gone with the Wind"-Re-release - $16.786.000 - Totalomsætning - $89.816.000
● Inklusiv inflation 624,7% - $121.649.096 - Totalomsætning - $1.055.253.513

● Box Office Mojo's tal - (Domestic gross)
● "Gone with the Wind"-Re-release - $18.983.915 - Totalomsætning - $101.567.271
● Inklusiv inflation 624,7% - $137.577.511 - Totalomsætning - $1.193.425.629

Allerede i 1961, fik "Gone with the Wind" comeback og overtog på ny den amerikanske boxoffice-liste over de mest indbringende film i hjemlandet, (Theatrical rentals).

● Boxoffice-listen 1961.

● 1."Gone with the Wind" - $41.200.000 - (1939)
● 2."Ben-Hur" - $40.000.000 - (1959)
● 3."The Ten Commandments" - $34.200.000 - (1956)
● 4."Around the World in 80 Days" - $22.000.000 - (1956)
● 5."The Robe" - $17.500.000 - (1953)

1967.

● Filmstudiernes indtægter - (Theatrical rentals)
● "Gone with the Wind"-Re-release - $29.200.000 - Totalomsætning - $70.400.000
● Inklusiv inflation 548,8% - $189.438.934 - Totalomsætning - $673.001.178

● Filmstudiernes & Biografernes samlet indtægter - (Domestic gross)
● "Gone with the Wind"-Re-release - $63.656.000 - Totalomsætning - $153.472.000
● Inklusiv inflation 548,8% - $412.976.876 - Totalomsætning - $1.468.230.389

● Box Office Mojo's tal - (Domestic gross)
● "Gone with the Wind"-Re-release - $71.990.949 - Totalomsætning - $173.558.220
● Inklusiv inflation 548,8% - $467.050.981 - Totalomsætning - $1.660.476.610

Da man offentliggjorde den amerikanske boxoffice-liste over de mest indbringende
film i hjemlandet i 1968, var "Gone with the Wind" igen røget ned på andenpladsen.
Nummer 1. var overtaget af "The Sound of Music", som også havde enorm succes og
høstet store anerkendelse. Den vandt fem Oscar-statuetter inklusiv "Best Picture",
(Theatrical rentals).

Den epoke hvor "Gone with the Wind" næsten altid lå som nummer 1. på amerikanske boxoffice-liste var snart historie, for i sommeren 1975 blev begrebet "Blockbuster" introduceret, da Steven Spielberg som den første filminstruktør passerede 100 millioner dollars med filmen "Jaws". Som igen blev overgået af filminstruktøren George Lucas med "Star Wars" i sommeren 1977 i hjemlandet. I 1997 skulle der igen skrives filmhistorie, da den canadiske filminstruktør James Cameron, som den første passerede over 1 milliard dollars i indtægter med filmen "Titanic". Han skrev igen historie med "Avatar", som den første at runde over 2 milliarder dollars.

● Boxoffice-listen 1968.

● 1."The Sound of Music" - $72.000.000 - (1965)
● 2."Gone with the Wind" - $70.400.000 - (1939)

1974.

● Filmstudiernes indtægter - (Theatrical rentals)
● "Gone with the Wind"-Re-release - $6.300.000 - Totalomsætning - $76.700.000
● Inklusiv inflation 339,5% - $28.057.512 - Totalomsætning - $701.058.690

● Filmstudiernes & Biografernes samlet indtægter - (Domestic gross)
● "Gone with the Wind"-Re-release - $13.734.000 - Totalomsætning - $167.206.000
● Inklusiv inflation 339,5% - $60.077.555 - Totalomsætning - $1.528.307.944

● Box Office Mojo's tal - (Domestic gross)
● "Gone with the Wind"-Re-release - $15.964.811 - Totalomsætning - $189.523.031
● Inklusiv inflation 339,5% - $70.169.716 - Totalomsætning - $1.730.646.326

Man kan herunder se hvor meget "Gone with the Wind" har indtjent i 1988 fra bogen,
The Hollywood Reporter Book of Box Office Hits.

● Se billede -- The Hollywood Reporter Book of Box Office Hits

1989.

● Filmstudiernes indtægter - (Theatrical rentals)
● "Gone with the Wind"-Re-release - $2.403.316 - Totalomsætning - $79.103.316
● Inklusiv inflation 74,7% - $4.199.737 - Totalomsætning - $705.258.427

● Filmstudiernes & Biografernes samlet indtægter - (Domestic gross)
● "Gone with the Wind"-Re-release - $2.403.316 - Totalomsætning - $169.609.316
● Inklusiv inflation 74,7% - $4.199.737 - Totalomsætning - $1.532.507.681

● Box Office Mojo's tal - (Domestic gross)
● "Gone with the Wind"-Re-release - $2.403.316 - Totalomsætning - $191.926.347 ● Inklusiv inflation 74,7% - $4.199.737 - Totalomsætning - $1.734.846.063

1998.

● Filmstudiernes indtægter - (Theatrical rentals)
● "Gone with the Wind"-Re-release - $6.750.112 - Totalomsætning - $85.853.428 ● Inklusiv inflation 32.9% - $8.973.384 - Totalomsætning - $714.231.811

● Filmstudiernes & Biografernes samlet indtægter - (Domestic gross)
● "Gone with the Wind"-Re-release - $6.750.112 - Totalomsætning - $176.359.428 ● Inklusiv inflation 32.9% - $8.973.384 - Totalomsætning - $1.541.481.065

● Box Office Mojo's tal - (Domestic gross)
● "Gone with the Wind"-Re-release - $6.750.112 - Totalomsætning - $198.676.459 ● Inklusiv inflation 32.9% - $8.973.384 - Totalomsætning - $1.743.819.447

Nr 2.

● Filmstudiernes indtægter - (Theatrical rentals)
● "Star Wars" - $270.918.000 - (1977) - Totalomsætning - $270.918.000
● Inklusiv inflation 257.6% - $968.719.615 - Totalomsætning - $968.719.615

● Filmstudiernes & Biografernes samlet indtægter - (Domestic gross)
● "Star Wars" - $307.263.857 - (1977) - Totalomsætning - $307.263.857
● Inklusiv inflation 257.6% - $1.098.681.244 - Totalomsætning - $1.098.681.244

● Filmstudiernes & Biografernes samlet indtægter - (Domestic gross)
● "Star Wars"-Re-release - $15.476.285 - (1982) - Totalomsætning - $322.740.142
● Inklusiv inflation 124.5% - $34.751.397 - Totalomsætning - $1.133.432.641

● Filmstudiernes & Biografernes samlet indtægter - (Domestic gross)
● "Star Wars"-Special Edition - $138.257.865 - (1997) Totalomsætning - $460.998.007
● Inklusiv inflation 35.0% - $186.658.455 - Totalomsætning - $1.320.091.096

Nr 3.

● Filmstudiernes indtægter - (Theatrical rentals)
● "The Sound of Music" - $79.975.000 - (1965) - Totalomsætning - $79.975.000
● Inklusiv inflation 587.9% - $550.144.217 - Totalomsætning - $550.144.217

● Filmstudiernes & Biografernes samlet indtægter - (Domestic gross)
● "The Sound of Music" - $163.214.286 - (1965) - Totalomsætning - $163.214.286
● Inklusiv inflation 587.9% - $1.122.743.301 - Totalomsætning - $1.122.743.301

Nr 4.

● Filmstudiernes indtægter - (Theatrical rentals)
● "E.T.: The Extra-Terrestrial" - $228.168.000 - (1982) - Totalomsætning - $228.168.000
● Inklusiv inflation 124.5% - $512.342.377 - Totalomsætning - $512.342.377

● Filmstudiernes & Biografernes samlet indtægter - (Domestic gross)
● "E.T.: The Extra-Terrestrial" - $359.197.037 - (1982) - Totalomsætning - $359.197.037
● Inklusiv inflation 124.5% - $806.562.988 - Totalomsætning - $806.562.988

● Filmstudiernes & Biografernes samlet indtægter - (Domestic gross)
● "E.T."-Re-release - $40.607.502 - (1985) - Totalomsætning - $399.804.539
● Inklusiv inflation 101.4% - $81.776.188 - Totalomsætning - $888.339.176

● Filmstudiernes & Biografernes samlet indtægter - (Domestic gross)
● "E.T."-20th Anniversary - $35.306.015 - (2002) - Totalomsætning - $435.110.554
● Inklusiv inflation 20.4% - $42.525.595 - Totalomsætning - $930.864.771

Nr 5.

● Filmstudiernes indtægter - (Theatrical rentals)
● "Titanic" - $324.425.520 - (1997) - Totalomsætning - $324.425.520
● Inklusiv inflation 35.0% - $437.998.708 - Totalomsætning - $437.998.708

● Filmstudiernes & Biografernes samlet indtægter - (Domestic gross)
● "Titanic" - $600.788.188 - (1997) - Totalomsætning - $600.788.188
● Inklusiv inflation 35.0% - $811.108.973 - Totalomsætning - $811.108.973

Nr 6.

● Filmstudiernes & Biografernes samlet indtægter - (Domestic gross)
● "Avatar" - $736.907.957 - (2009) - Totalomsætning - $736.907.957

Nr 7.

● Filmstudiernes indtægter - (Theatrical rentals)
● "The Ten Commandments" - $43.000.000 - (1956) - Totalomsætning - $43.000.000
● Inklusiv inflation 696.6% - $342.556.654 - Totalomsætning - $342.556.654

● Filmstudiernes & Biografernes samlet indtægter - (Domestic gross)
● "The Ten Commandments" - $80.000.000 - (1956) - Totalomsætning - $80.000.000
● Inklusiv inflation 696.6% - $637.314.706 - Totalomsætning - $637.314.706

Man kunne have tilbøjelighed til at finde Box Office Mojo's tal mest korrekt
efter inflationsberegningerne, men det er ikke tilfældet. For hvis man ser hvor meget
"Gone with the Wind" i virkeligheden har omsat, f.eks efter premieren i årene 1939 til 1940, når man medregner de totale billetindtægter fra biograferne, (Domestic gross), er hele det samlet beløb på kun $24.000.000. Og f.eks ikke det beløb som står udfra Box Office Mojo, $34.516.208. Det giver et pænt indhug i inflationen, da den er på 1458,9 pct. eller helt præcist $163.977.945 fra den samlet amerikanske indtjening, inklusiv inflation.

Da de totale billetindtægter fra biograferne, (Domestic gross), ikke er tilgængelig fra de enkelte år, men kun delvis frem til den amerikanske repremiere i året 1989 og de officielle tal fra filmstudie Metro-Goldwyn-Mayer, (Theatrical rentals). Er det mest korrekt at anvende gennemsnitstallet 2,18 fra denne perioden, da det giver det mest sandfærdig billede af inflationen.

Boxoffice-listen Worldwide, inklusiv inflation.

Nr 1.

● Filmstudiernes indtægter - (Theatrical rentals)
● "Gone with the Wind" - $167.195.159 - (1939) - Totalomsætning - $167.195.159
● Inklusiv inflation - $1.457.744.596 - Totalomsætning - $1.457.744.596

● Filmstudiernes & Biografernes samlet indtægter - (Worldwide gross)
● "Gone with the Wind" - $353.687.942 - (1939) - Totalomsætning - $353.687.942
● Inklusiv inflation - $3.162.338.937 - Totalomsætning - $3.162.338.937

● Box Office Mojo's tal - (Worldwide gross)
● "Gone with the Wind" - $400.176.459 - (1939) - Totalomsætning - $400.176.459
● Inklusiv inflation - $3.579.765.731 - Totalomsætning - $3.579.765.731

Nr 2.

● Filmstudiernes & Biografernes samlet indtægter - (Worldwide gross)
● "Avatar" - $2,667.907.957 - (2009) - Totalomsætning - $2,667.907.957

Nr 3.

● Filmstudiernes & Biografernes samlet indtægter - (Worldwide gross)
● "Titanic" - $1.843.201.268 - (1997) - Totalomsætning - $1.843.201.268
● Inklusiv inflation 35,0% - $2.489.079.664 - Totalomsætning - $2.489.079.664

Nr 4.

● Filmstudiernes & Biografernes samlet indtægter - (Worldwide gross)
● "Star Wars" - $503.263.857 - (1977) - Totalomsætning - $503.263.857 ● Inklusiv inflation 257,6% - $1.799.517.086 - Totalomsætning - $1.799.517.086

● Filmstudiernes & Biografernes samlet indtægter - (Worldwide gross)
● "Star Wars"-Re-issue - $15.476.285 - (1982) - Totalomsætning - $518.740.142
● Inklusiv inflation 124,5% - $34.751.397 - Totalomsætning - $1.834.268.483

● Filmstudiernes & Biografernes samlet indtægter - (Worldwide gross)
● "Star Wars"-Special Edition - $256.657.865 - (1997) Totalomsætning - $775.398.007 ● Inklusiv inflation 35,0% - $346.507.307 - Totalomsætning - $2.180.775.790

Nr 5.

● Filmstudiernes & Biografernes samlet indtægter - (Worldwide gross)
● "E.T.: The Extra-Terrestrial" - $684.167.584 - (1982) - Totalomsætning - $684.167.584 ● Inklusiv inflation 124,5% - $1.536.271.723 - Totalomsætning - $1.536.271.723

● Filmstudiernes & Biografernes samlet indtægter - (Worldwide gross)
● "E.T."-Re-issue - $40.607.502 - (1985) - Totalomsætning - $724.775.086
● Inklusiv inflation 101,4% - $81.776.188 - Totalomsætning - $1.618.047.911

● Filmstudiernes & Biografernes samlet indtægter - (Worldwide gross)
● "E.T."-20th Anniversary - $68.135.463 - (2002) - Totalomsætning - $779.210.554
● Inklusiv inflation 20,4% - $82.068.199 - Totalomsætning - $1.700.116.110


Beregningerne bliver vanskeliggjort af samtlige internationale indtægter som er fra
før 1989, Kun er tilgængelig i et enkelt beløb som udgjorde $201.500.000,
svarer til 51,5 pct. på det tidspunkt. Derfor er de baseret på samme inflationsudvikling
som den amerikanske.

Filmstudie Metro-Goldwyn-Mayer og biografernes totale billetindtægter, som
"Gone with the Wind" igennem tiden har genereret på verdensplan siden dens premiere i 1939 er sammenlagt $400.176.459 i dag, (Worldwide gross). Tager man så og medregner inflation, må konklusionen være et sted imellem $3.162.338.937 til $3.579.765.731.

Det aller nemmeste vil være at få serveret samtlige billetindtægter på end lang
perlerække, år for år. Så kan man lave en hel præcis inflationsberegning, men så skal
man nok kontakte filmselskabet Metro-Goldwyn-Mayer eller Warner Bros. Pictures i United States. Men de er nok ikke skudt helt ved siden af, som også Variety's beregninger
viser herunder.

I 1989 beregnet Variety at Metro-Goldwyn-Mayer's indtægter, (Theatrical rentals),
på verdensplan udgjorde $840 mio. som i dag inklusiv inflation er $1.468 mio.
svarer til 74.8 pct.

2 milliarder dollars er det beløb som Variety i samme år, har beregnet sig frem til hvad alverdens biografpublikum har indbetalt i entreindtægter, for at se "Gone with the Wind" igennem tidens løb. Disse billetindtægter repræsenterer i dag, inklusiv inflation $3.496 mio. svarer til 74.8 pct. (Worldwide gross). Disse tal kan ses i billede herunder.

● Se billede -- Variety's tal

Man må sige at James Cameron's "Avatar" stadig har et stykke vej op til
"Gone with the Wind". Men den har allerede repremiere her til efteråret, så i mellemtiden kan man jo se en film !!!

Hvis man vil være hundrede procent sikker på at se et mesterværk, så kan man
jo klikke herunder, for at finde ud af hvilken !!!

● Hvis du tør klikke her

For illustrerer de exceptionelle indtjeninger som "Gone with the Wind" har genereret igennem de mange årtier siden filmen havde premiere og som især tog det amerikanske biografpublikum med storm og sætte det i relief i forhold til dens tidsperiode.

Kan det vises med de tre amerikanske symboler fra samme årti, nemlig de ikoniske bygningsværker Golden Gate Bridge, Empire State Building og Hoover Dam.
De var med til at genstarte Usa's økonomi i kølvandet efter krakket på Wall Street i 1929
og den store depression og for dens tidsperiode var ekstravagante bygnings projekter.

Bygningsomkostningerne ved opførelsen af disse amerikanske symboler kan ses herunder.

Empire State Building - Opført til ibrugtagning & indviet (1931)
● Pris $40 mio. Inklusiv inflation 1325,9% - $570 mio.

Hoover Dam - Opført til ibrugtagning & indviet (1936)
● Pris $49 mio. Inklusiv inflation 1459,3% - $764 mio.

Golden Gate Bridge - Opført til ibrugtagning & indviet (1937)
● Pris $37 mio. Inklusiv inflation 1405,1% - $557 mio.

Og "Gone with the Wind" kan især takke Hoover Dam for al dens power ... ;o)
























AVATAR A James Cameron Film - Total $2.782.206.970 Worldwide
Gravatar

#183 jessup 14 år siden

Er der taget højde for hyper inflation?

Pjat til side, det skal nær læses af en eller anden.
This is just until June
Gravatar

#184 filmz-Bruce 14 år siden

#182

Nu forstår jeg bedre det tog dig så lang tid :) Stort cadeau for dit store arbejde i denne "sag". Jeg tager altid hatten af for gennemarbejdet materiale baseret på gode kilder :)

Inden jeg lige kommer med kommentarer, skylder du dog lige at sige, hvad dine kilder er?

[url= lige et fint videoklip fra premieren i 1939[/url]
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#185 filmz-Bruce 14 år siden

#182

Endnu engang. Jeg bukker for dit udsøgte arbejde :) Og tak for at komme med flotte billeder af GWTW og små anekdoter til sidst. Det elsker jeg at læse :)

Nedenstående er mine kommentarer, hvorfor jeg ikke ser ligeså positivt konkluderende på tallene, som du har gjort dig umage med at nedfælde dem. Kildekritik og ikke mindst hvorledes man fremkommer til konklusioner udfra foreliggende materiale, er i den forbindelse essentielt. Til sidst i indlægget vil jeg yderligere påpege den store mangel ved den brugte inflationsberegning anno 2010, som ikke er blevet behandlet endnu. Det bevæger sig således ind på Avatars territorium, men er gældende for alle film af denne nye "type", som der slet ikke tages hånd om i beregningerne idag.

Jeg beklager, at jeg ikke opsætter mit indlæg så flot og overskueligt som du, men jeg har en seng der venter :)

Kilder
Du har ikke opgivet kilder til tallene, så jeg tager mig den frihed at FORMODE, at de stammer fra fra tråden her, som til forveksling ligner dine og som jeg formoder spiller en væsentlig kildemateriale rolle?!?! Ellers link lige til dine.

-------------------------------------------------

DC2010
Ophavsmanden til debatten i tråden er brugeren DC2010, som tager udgangspunkt i artikler fra New York Times og såkaldte rentals tal fra Variety og dernæst sætter han en hypotese op, hvorledes beløbsudregningerne skal foretages. Well han sætter MANGE hypoteser op undervejs og han foretager justeringer og indfører nye parametre undervejs. Igen, jeg formoder, at indlæg #182 er baseret herpå. Er omsætningstallene derimod nagelfaste, så er der 6 flasker Maximus øl til afhentning hos mig :)

Eks på DC2010's metodik:

For the rental/box office gross split for these calculations I have assumed a 50/50 split for all except the 1967 release where I used a 55/45 split. I also used a higher average ticket price for this year of $1.50 as the newspapers suggest a higher price than normal.

Hypoteser er til at blive afprøvet og i løbet af trådens levetid kommer der højere og lavere tal på bordet, alt imens andre brugere introducerer kilder og tager sig mindre eller større friheder udi fortolkningens kunst. F.eks. varierer DC2010's egne skud på publikumsantal som han bliver klogere undervejs, kommer med nye antagelser om kilders ægthed, eller ændrer benyttede faktorer i udregningerne, hvor han f.eks. gør sig formodninger omkring en biografrulles levetid, som så indgår i en ligning.

På et tidspunkt siger han

I would say GWTW is capped at 100 million domestic admissions across all releases. $746,000,000 ADJUSTED GROSS FOR GWTW.

Kort tid efter siger han

Other evidence suggests total admissions under 120 million in total. Check yourself in NY Times and GoogleNews archives.

Kort tid efter

TOTAL:169,5 mio tickets. I suspect this is the extreme maximum possible admission figure

og mod slutningen af tråden

TOTAL ADMISSIONS - 184.4 MILLION PEOPLE

Ud fra den kendsgerning, at han gør sig diverse antagelser om kilder, beregninger og faktorer og sætter sin lid til noget og mistror andet. Det er fair nok, men det er langt fra at være raket videnskab. Når man på så kort tid, kan komme med så mange antagelser og så forskellige tal på baggrund af Google søgninger, hvad mon den reelle virkelighed og de reelle tal så egentlig er? Der er nok ingen tvivl om, at der er plads til +/- spekulation.

DC2010's sidste indlæg i tråden indtil videre, er iøvrigt interessant i samme øjemed, eftersom hans tese om brugen af CPI til beregning af inflation, istedet for at bruge Boxofficemojos's inflations billetpris, er blevet "vendt om", således at inflation beregnet via CPI metoden, giver en langt højere omsætning end den benyttede via billetpris inflationen, hvilket var hans første antagelse. Følgende blot for at indikere, den variation i resultater, som faktoren tid i denne tråd, giver sig udslag i:

Adjusting by ticket price inflation using BOM's method gives an adjusted gross of $152.2m (20million*$7.61). Using CPI inflation (http://www.bls.gov/data/inflation_calculator.htm) $23.5m in 1940 adjusts to $363.7m in 2010.

These adjustments don't fit with my previous understanding that ticket prices inflation has been faster than CPI inflation so further investigation is required.


Tallene fra artiklerne i NY Times stemmer heller ikke overens med IMDB's tal, faktisk er de halvt så store for den store re-release 1967, fordi hans hypotese om årets re-release er forkert:

These older rental figures don't seem to match up with info from the New York Times articles. Does anyone know what percentage of the gross they represent?

Han ender dog langsomt op med at komme tættere og tættere på Boxofficemojo's og andre "udbyderes" samlede publikumsantal på 202 millioner, så måske ligger der ingen forvanskningsinteresse gemt i tallet, men kan formodes at være korrekt, nu man specifikt siger det, med navns nævnelse.

Jeg tager hatten af for DC2010's vilje (Det er sjældent nogle faktisk søger mere kildeinformation, for at komme til bunds i problematikker), trods det begrænsede udsnit af kildemateriale han er nødt til at basere sine tal på. Men der skal også være kildekritik og trådens store variation udi at fremkomme med konklusioner gør, at disse skal tages med et gran salt på baggrund af det til rådighed værende materiale. Dog er tendensen klar. Re-release tallene er en væsentlig del af det samlede billettal og hos flere store "udbydere" af disse tal services, ikke specificerede.

-------------------------------------------------

Hvad er de tilgængelige fakta?

Men lad os lige prøve engang og se, hvad man REELT har at arbejde med så, hvis man skal tage tal fra de "offentlige udbydere" til troende. Boxofficemojo skriver på deres side:

In some cases we are able to obtain the actual number of tickets sold and we use that figure to base adjustments off of (apart from its reported gross). Usually this is the case with older movies, especially those released in the 30s and 40s (like Gone with the Wind).

Hov! Skriver Boxofficemojo direkte, at man har det faktuelle antal billetter for gamle film og med navns nævnelse Gone With The Wind? Ok, nu laver jeg en antagelse, som ikke baserer sig på mange faktorer, fra- og tilvalg af artiklers ægthed, beregnings metodikker, etc.

Jeg antager, at det ikke er muligt for os at finde frem til det eksakte antal tilskuere for hvert år GWTW har gået i biografen af samme årsager vi har været vidne til indtil nu. Ikke at tallene ikke findes, men de offentliggøres åbenbart ikke af bl.a. Boxofficemojo og IMDB.

Lad os prøve og give kredit til de tal, som der så fremlægges for os. For den gamle film GWTW har vi et samlet publikumsantal på 202 millioner. For Avatar har vi en omsætning i $. Antal versus penge. Hvis der skal være mening i begrebet "største omsætning ALL TIME", så er man nødt til at have en inflationsomregningsmekanisme, uanset dennes ineffektivitet til at kunne medtage alle demografiske forandringer i samfund over tid, ellers kan man ligeså godt være enige om at nedlægge begrebet, med mindre man er enig i følgende:

Hvis minimumslønnen var 5 cent i timen 1940 og 1$ i 2010, tjente man så 20 gange mere i 2010?

-------------------------------------------------

Inflationsberegningen

DC2010 er stor tilhænger af, at bruge CPI udregnet inflation, forbruger pris indeks og henviser til den samme metode for inflationsudregning, som jeg også tidligere henviste til. Problemet er, at den skal benyttes i indeværende år billetterne er solgt i. Ovenstående viser, hvorfor dette ikke kan lade sig gøre, eftersom omsætningen er spredt over mange år og denne ikke er konsekvent udlagt for de respektive år.

Spørgsmålet er så blot, hvilken inflationsmetode som skal benyttes.

Boxofficemojo har benyttet den meget simple, ved at finde en faktor for hvert år, en gennemsnitsbilletspris som i 1940 var $0.29 og i 2010 $7.61. Så ganger man "blot" med antal solgte billetter.

En billet er altså en billet. Dvs. at der for en film som GWTW, IKKE bliver taget højde for de billetter, som røg til salg for en pris over årets gennemsnitspris.

-------------------------------------------------

Inflationsproblemet med 3D og Imax film

Avatar derimod, omsætter på et andet grundlag. Branchen er i dag ensidigt fokuseret på omsætning og har ikke lyst til at snakke antal solgte billetter, fordi dette er en satans svær rekord at slå og derfor får man ikke spektakulær omtale førend hver 20. eller 30. år, da inflationen er en betydelig del af at kunne få nye rekorder. Men Avatar er en del af de nye 3D og Imax film, som sælger for en langt højere pris.

Burde det samme så ikke gøre sig gældende for en ny film, som en gammel, at årets gennemsnitspris skal benyttes på en billet?

Ser man på Boxofficemojos diagram over inflation, så er Avatars omsætning den samme, når der er taget højde for inflation. Det er dog forkert, fordi Avatar er IKKE justeret iht. faktoren $7.61 pr. billet for året 2010. Dvs. Avatar, som har en gennemsnitspris over $10 i USA og langt mere i resten af verden, får faktisk lov til at optræde ujusteret selvom f.eks. Titanic må nøjes med en pris under $5.

Det er helt korrekt, når man kun vil have den rene omsætning. Ingen tvivl skal herske om, at Avatar på rene dollars, således er og forbliver den mest omsættende, uden at skele til priser.

Ser man således på GWTH, så bliver dennes omsætning beregnet ud fra faktisk solgte billetter og derved slår de høje billetpriser GWTW havde i dens åbningsår, IKKE igennem, på samme måde, som det sker anno 2010 for Avatar.

Hvorledes dette kan opsummeres, siger Brandon Gray fra Boxofficemojo glimrende i en februar artikel:

Unfortunately, the industry does not track admissions, only dollars. Absent proper admissions tracking, estimated admissions are determined by dividing the grosses by the average ticket prices, but this method is certainly iffy and should not be seen as definitive. It's best used for recent releases that have complete box office records, but, even then, one may know the national average ticket price but not the average for an individual movie. The audiences vary demographically and regionally for each movie, which means different average ticket prices. What's more, for a picture like Avatar, the method does not address leveling the playing field for the possible deterrent of higher ticket prices, how the 3D presentations impact 2D attendance or how 3D currently has far fewer theaters than past 2D blockbusters.

However, it's better to have an approximation than to have nothing. Only the money may matter to Hollywood, but attendance is important from an audience and cultural perspective. The disparity between Avatar and Titanic is so huge according to this method, that it is safe to say that Titanic sold a boatload more tickets.

Pointing out the estimated admissions in no way diminishes the box office achievement of Avatar. The purpose is to add perspective. There is no doubt that Avatar is a phenomenon in its own right with its own unique set of circumstances and that it stands as one of the greatest box office runs of all time.


-------------------------------------------------

Skal jeg komme med nogle konklusioner af mine kommentarer er det følgende:

1) Det er ikke muligt at sige nøjagtigt, hvor mange billetter der er solgt i de respektive år, udgivelse og efterfølgende re-releases, for GWTW, eftersom disse ikke udstilles af Boxofficemojo, IMDB.Pro, Hollywood.com eller Variety. Kun det totale antal billetter er oplyst.

2) For at benytte CPI inflation metodikken på GWTW, skal man have den totale omsætning pr. år, for at benytte det års inflationsfaktor. Det har man ikke. Forskellige kilder oplyser forskellige tal.

3) Kun den simple biografbillet inflation ser ud til at kunne benyttes, eftersom denne kun skal bruge faktoren antal solgte billetter til dato, for det år, hvori beregningen foretages.

4) Man har ikke antal solgte billetter for Avatar

5) Listen over omsætning justeret for inflation er helt forkert for 3D og Imax film som har en langt højere gennemsnitlig billetpris end årets billetpris faktor. Hvis man justerer "gamle film" iht. denne udregningsmetode, så må denne metode også benyttes for "de nye", ellers giver det ingen mening. Men dette giver heller ingen mening, når man ikke har antal solgte billetter for disse nye film. Hvis man tager Avatars inflationsjusterede omsætning og dividerer med den gennemsnitlige pris, får man nemlig et langt højere publikums antal, end filmen er berettiget til,

6) Derved giver hele "omsætning justeret for inflation" tabellen ingen mening, fordi vi kun har én af de to parametre "antal solgte billetter" og "omsætning" til rådighed og ikke den samme for to forskellige tidsaldre. Derved er begrebet "mest omsættende film nogensinde", en umulighed at finde frem til og derved er begrebet også en ligegyldighed at fremsætte om en film. Men sålænge det fremsættes, så må der nødvendigvis gøres opmærksom på begrebets umulighed :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#186 El vez 14 år siden

Kan man ikke argumentere for, at billetprisen og antal solgte billetter ikke bør bruges som faktor, når man sammenligner en 2D med en 3D film, da produktet ændres så væsentligt ved 3D og billetprisen ændres som følge deraf?

Edit: ok jeg kan se det er din pointe i #5, bruce.

Carry on!


Jeg kan i øvrigt se at Avatar hastigt nærmer sig top10 på boxofficemojos "all time adjusted" liste. Not bad for a smurf flick :)
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#187 KVASAR 14 år siden

#184 / 185 . . . bruce

Tak for dit kompliment ... ;o)

Jeg laver lige et fyldestgørende indlæg lidt senere, fra hvad jeg baserer mine kilder på.
Og så nogle ekstra kommentarer til mit og dit indlæg.

I øvrigt, ganske fint videoklip ... ;o)
AVATAR A James Cameron Film - Total $2.782.206.970 Worldwide
Gravatar

#188 filmz-Bruce 14 år siden

#187 Så lidt :o)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#189 davenport 14 år siden

Det her er satme nørderi af den ypperste klasse!!!!
Skriver i direkte i tråden eller i et word dokument og C/P´er, for jeg ville da være lidt skuffet hvis indlægget fuckede up? ;)
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#190 filmz-Bruce 14 år siden

#189 Notepad :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140

Skriv ny kommentar: