Orson Welles’ klassiker “Citizen Kane” har siden 1962 været Sight & Sounds bud på verdens bedste film nogensinde. Magasinet bliver udsendt af Det Britiske Filminstitut, og listen, der bliver udgivet hvert årti, anses af mange kritikere for at være en af filmverdenens vigtigste toplister.

Når “Citizen Kane” efter 50 år så ikke længere er verdens bedste film, hvilken film er så? Sight & Sound mener, at svaret er Alfred Hitchcocks thriller “Vertigo”, der udkom i 1958 og havde James Stewart og Kim Novak i hovedrollerne.

Dette er kulminationen på en næsten 60 år lang revurdering af Hitchcocks film. Da “Vertigo” havde premiere, klarede den sig både finansielt og kritisk godt nok, men fik kun Oscar-nomineringer i to tekniske kategorier. Gennem årene voksede folks kærlighed til filmen dog, dels på grund af en ændret holdning til Hitchcock, og dels fordi instruktøren selv trak filmen tilbage fra markedet i 1973. Ti år efter blev den dog genudsendt i biograferne.

Over 800 personer, heriblandt filmkritikere, akademikere, producere samt forfattere, bliver udspurgt til listen. I 1992 startede Sight & Sound en separat liste med input fra instruktører, der i år tæller Martin Scorsese, Quentin Tarantino, Francis Ford Coppola, Woody Allen og Mike Leigh. Her lander Yasujirô Ozus “Tokyo Story” fra 1953 på førstepladsen.

Der er også blevet plads til den danske instruktør Carl Th. Dreyer, der lander som nummer ni på Sight & Sounds kritiker-liste med “Jeanne d’Arcs lidelse og død” fra 1928. De to top 10-lister kan ses her:

Kritikernes liste over verdens bedste film nogensinde:

1. “Vertigo” (Hitchcock, 1958)
2. “Citizen Kane” (Welles, 1941)
3. “Tokyo Story” (Ozu, 1953)
4. “Spillets regler” (Renoir, 1939)
5. “Sunrise: A Song of Two Humans” (Murnau, 1927)
6. “Rumrejsen år 2001” (Kubrick, 1968)
7. “The Searchers” (Ford, 1956)
8. “Man with a Movie Camera” (Dziga Vertov, 1929)
9. “The Passion of Joan of Arc” (Dreyer, 1927)
10. “8 ½” (Fellini, 1963)

Instruktørernes liste over verdens bedste film nogensinde:

1. “Tokyo Story” (Ozu, 1953)
2. “2001: A Space Odyssey” (Kubrick, 1968)
3. “Citizen Kane” (Welles, 1941)
4. “8 ½” (Fellini, 1963)
5. “Taxi Driver” (Scorsese, 1976)
6. “Dommedag nu” (Coppola, 1979)
7. “The Godfather” (Coppola, 1972)
8. “Vertigo” (Hitchcock, 1958)
9. “Spejlet” (Tarkovsky, 1974)
10. “Cykeltyven” (De Sica, 1948)

FACEBOOK: Bliv ven med Filmz.



Vis kommentarer (72)
Gravatar

#51 nwinther 11 år siden

uglyduckling (32) skrev:
Er jeg den eneste der synes at Citizen Kane er vildt overvurderet...??
Det kan da godt være den er flot lavet (hvis man tager deres muligheder i betragtning)
men come on, den er da sygt kedelig


Nej, du er ikke alene. Jeg så den for nogle år siden og fattede den simpelthen ikke. En dreng bliver købt af en bank og hvad fanden? Men jeg forstår mig måske heller ikke på den slags (jeg synes også at Moby Dick er en mega mærkelig bog, og hvordan det er en af "the great american novels" forstår jeg heller ikke).

Nå - men til listen.

Bemærkelsesværdigt, at den ikke går til efter 1970'erne.

Egentligt ser jeg det som et kvalitetstegn. Mange film opfattes i deres samtid som noget helt fantastisk for efter nogle år at forsvinde ind i glemslen eller blive latterliggjort. (Jeg spår Titanic og Avatar til at høre til den kategori).
Spørgsmålet må være - kan filmen holde til tidens tand. Forbliver den at være et referencepunkt eller fremstår den som genreskabende.

Man ser ofte sådanne lister - også på musikområdet. Her kan det undre, at man placerer helt unge kunstnere såsom Rihanna på lister over 100 bedste sange i det 20./21. århundrede.

Alt for mange af disse sange, film, bøger forsvinder ind i glemslen - og nogle af dem som aldrig blev nr. 1 på en salgsliste bliver 20 år senere fremhævet som absolutte mesterværker.
"I, for one, welcome our new insect overlords" - Kent Brockman
Gravatar

#52 Sweetiebellefan 11 år siden

Har kun set to af verdens bedste film på listen.
Twilight Sparkle: "Real friends don't care what your cover is. Friendship is a wondrous and powerful thing.
Gravatar

#53 Kruse 11 år siden

nwinther (51) skrev:
Spørgsmålet må være - kan filmen holde til tidens tand. Forbliver den at være et referencepunkt eller fremstår den som genreskabende.


nwinther (51) skrev:
Alt for mange af disse sange, film, bøger forsvinder ind i glemslen - og nogle af dem som aldrig blev nr. 1 på en salgsliste bliver 20 år senere fremhævet som absolutte mesterværker.


Det er rigtigt gode pointer :)

nwinther (51) skrev:
Bemærkelsesværdigt, at den ikke går til efter 1970'erne.


Det dog kun top 10 der ikke går til efter 1970'erne. Den nyeste film på top 50 er fra 2001 :)
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#54 MMB 11 år siden

#49

Ja, det er et super citat. :) Vi kan selvfølgelig spekulere i, om det ene citat har fremtvunget det andet, men under alle omstændigheder er det interessant at læse, hvad de store filmskabere synes om hinanden. Så behøver man heller ikke være så fortvivlet, hvis man ikke lige synes om en af de "stores" film. :)
Gravatar

#55 Thomsen 11 år siden

Sjove citater. For ti år siden var jeg fuldstændigt vild med Bergman, men i dag ville jeg nok også foretrække at sætte en Welles-film på, hvis valget stod mellem de to. Jeg kan i hvert fald godt følge den der med, at Bergman kan føles en smule "kold". Der er stadigvæk en håndfuld Bergman-film, jeg holder meget af. Men jeg kan ikke se mig selv styrte ud og opgradere hele hans oeuvre til Blu-ray.
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
Gravatar

#56 Muldgraver 11 år siden

#49
Spændende, og to meget forskellige måder at forstå film og kunst på, som jeg vil mene hver har sin berettigelse, uden at man behøver nedgøre den anden, omend konflikten til stadighed kan være sund at fastholde, så traditionerne - begge - ikke støver til. Pendulet svinger, tiden æder, pendulet er nu et digitalt blink, batteriet tømt, solen smiler altid lige lovligt meget.
"Mørk ånde i det grønne krat." G. Trakl
Gravatar

#57 Business Monkey 11 år siden

SIR Ridley Scott (49) skrev:
#48 Welles om Bergman ... inden Bergman udtalte ovenstående i 2002:

I don’t condemn that very northern, very Protestant world of artists like Bergman; it’s just not where I live. The Sweden I like to visit is a lot of fun. But Bergman’s Sweden always reminds me of something Henry James said about Ibsen’s Norway—that it was full of “the odor of spiritual paraffin.” How I sympathize with that! I share neither Bergman’s interests nor his obsessions. He’s far more foreign to me than the Japanese.

You could write all the ideas of all the movies, mine included, on the head of a pin. It’s not a form in which ideas are very fecund. It’s a form that may grip you or take you into a world or involve you emotionally—but ideas are not the subject of films. I have this terrible sense that film is dead, that it’s a piece of film in a machine that will be run off and shown to people. That is why, I think, my films are theatrical, and strongly stated, because I can’t believe that anybody won’t fall asleep unless they are. There’s an awful lot of Bergman and Antonioni that I’d rather be dead than sit through.


Sjovt han lige nævner Antonioni. Fik i denne anledning set L'avventura i går, og her er om noget en helstøbt film, der formår at skifte uden aldrig at tabe (og stødt afsløre) sin tematik i takt med at andre tekniske elementer aller får lov til at komme i spil.
Oven i alt dette er der en fantastisk sensibilitet omkring filmens valg at udtrykke sit univers.

Men kan godt se, hvorfor den 'senere' Antonioni kommer med i Wells udtalelse.

Og for lige at 'spice' Citizen Kanes relevans ift. til film fra i dag, vil jeg blot ty til at se kapitel 11 'The Language of Cinema' i Mike Stoklazas fantastike anmeldelser af Star Wars prequelsne.
Simpelthen skønne (og hysterisk sjove) observationer!
[url= The Language of Cinema[/url]
Gravatar

#58 Thomsen 11 år siden

Kritikernes top 10 set gennem filmenes en-stjernes anmeldelser på IMDB:

http://www.ultraculture.co.uk/12342-sight-sounds-1...

"Someone needed to tell the truth about this movie"! :-)
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
Gravatar

#59 Richard Burton 11 år siden

"This movie goes on forever and never stops ever until it ends".

Ikke ligefrem George Gearløs typer :)
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!
Gravatar

#60 Business Monkey 11 år siden

Thomsen (58) skrev:
Kritikernes top 10 set gennem filmenes en-stjernes anmeldelser på IMDB:

http://www.ultraculture.co.uk/12342-sight-sounds-1...

"Someone needed to tell the truth about this movie"! :-)


8½ anmeldelsen er så forfærdelig og forkert at den er fantastisk sjov!

Skriv ny kommentar: