Cykeltyven

InstruktionVittorio De Sica

MedvirkendeLamberto Maggiorani, Enzo Staiola, Lianella Carell, Gino Saltamerenda, Vittorio Antonucci, Giulio Chiari, Elena Altieri, Carlo Jachino, Michele Sakara, Emma Druetti, Fausto Guerzoni

Længde93 min

GenreDrama

IMDbVis på IMDb


Anmeldelse

Cykeltyven

4 6
Jeg er så glad for min cykel…

Der findes formentlig mange mennesker, der, så snart de hører et begreb som italiensk neorealisme, får billeder i hovedet af snobbede filmentusiaster, som sidder og klapper i deres små hænder, mens de suger på tynde cigaretter og skamroser surrealistisk vås. Vittorio De Sicas “Cykeltyven” er en af den gamle filmbevægelses epokegørende værker, men selvom den 60 år gamle film ganske vist er en fast bestanddel af de fleste filmskolers pensum, så behøver man ikke være en uddannet eller højrøvet filmkender for at kunne nyde den.

Målet med neorealismen var at opnå en nærmest dokumentarisk realisme foran kameraet ved at benytte ikke blot ægte locations, men også almindelige mennesker som skuespillere og emner med bid og relevans. Nulevende supertalenter som Christopher Nolan og Paul Greengrass forsøger at injicere mere realisme i nutidens mainstreamfilm, men Vittorio De Sica var i højere grad en pioner. Han fremhævede den italienske middelklasses problemer i kølvandet på anden verdenskrigs afslutning, mens de fleste andre filmmagere i hans hjemland havde travlt med bare at producere trivielle banaliteter.

“Cykeltyven” er en perfekt understregning af neorealismens forcer: Filmen tynges ikke af tung symbolik, overdrevet skuespil, forceret humor, teatralske dialoger eller overgearet æstetik. “Cykeltyven” er naturalistisk og mådeholden, men alligevel overordentlig følelsesladet og spændende – først og fremmest fordi det hele bare føles så troværdigt. Karaktererne og deres følelser er seancens primus motor, og den forholdsvis simple, men dybfølte fortælling om den midaldrende Antonio og hans søn Brunos søgen efter farmands stjålne cykel henvender sig ikke blot til fattige italienere, men intelligente og følsomme filmseere hvor som helst, når som helst.

Antonio og Brunos søgen efter cyklen kan nærmest betegnes som et spørgsmål om liv eller død. Familien er hårdt ramt af depressionen, der har bredt sig som en steppebrand gennem landet i kølvandet på Italiens overgivelse til de allierede tropper. Den arbejdsløse Antonio får en gylden chance for at forsørge sin lille familie, da han får job som plakatophænger. Men hans cykel stjæles allerede på mandens første arbejdsdag, og hvis Antonio og Bruno ikke finder den i en fart, mister faderen sit job og formentlig også sin lejlighed. Dermed begynder en fascinerende odyssé gennem Roms gader, der forinden den chokerende slutning introducerer et væld af forskelligartede personer og steder. Og nøjagtig ligesom historiens helte spejder man immervæk efter ledetråde, der kan føre til cyklen.

Filmen er også spækket med smukke billeder, man øjeblikkeligt får lyst til at hænge op på væggen. Synet af en butiksejer, der kravler op ad et bjerg af lagener, som fattige italienere har solgt for håndører, er hjerteskærende. Men der bliver også tid til humor undervejs, hvilket især skyldes den 7-årige, allerhelvedes charmerende Enzo Staiola, der leverer en af de bedste skuespillerpræstationer af et barn nogensinde. Lamberto Maggiorani, der portrætterer Antonio, var en menig fabriksarbejder, før De Sica spottede ham og hyrede ham til at spille hovedrollen i sit mesterværk. Kun få garvede skuespillere har præsteret præstationer bedre end den rørende og nuancerede toppræstation, Maggiorani leverer. Manden blev senere fattig og arbejdsløs i det virkelige liv, men både hans indsats og “Cykeltyven” vil garanteret blive analyseret i årtier endnu.

Video

Præsenteret i 4:3 full screen-format. Udgivelsens transfer bærer præg af, at filmen er 60 år gammel. Billedet hopper og svinger ofte, og transferet plages af en masse ridser, støj og snavs. Men helt håbløst er transferet slet ikke. Kontrasten svinger godt nok tit, men sædvanligvis gengives de hvide og sorte nuancer fornemt. Billedsiden er derudover dejlig skarp, og hverken udtværing, komprimeringsfejl eller edge-enhancement dukker op.

Audio

Det gør egentlig ikke så meget, at udgivelsens italienske Dolby Digital 2.0-lydspor ikke er overrumplende godt, men en højere karakter udelukkes af højfrekvent støj, dynamikområdets mikroskopiske størrelse (ikke overraskende, når nu bitraten er på sølle 192 kbps) og hyppige tilfælde af overstyring. Der er absolut ingen panoreringer, og lydniveauet svinger også til tider unaturligt.

Ekstramateriale

En klassiker som “Cykeltyven” fortjener en dvd-udgivelse proppet med ekstramateriale, men der befinder sig desværre meget lidt af slagsen på denne skive. Trailere til et væld af film, som selskabet Another World Entertainment også har udgivet (inkl. De Sicas “Umberto D” og “I går, i dag og i morgen”) medfølger, og det samme gør blot få siders tekst om De Sica og “Cykeltyven” samt tre små billedgallerier.

Vittorio De Sicas “Cykeltyven” er en mesters værk og et mesterværk, der selv 60 år efter sin oprindelige biografpremiere gør uudsletteligt indtryk. Denne dvd-udgivelse vil dog næppe blive husket ligeså længe som De Sicas klassiker. AV-præsentationen er middelmådig, og næsten intet ekstramateriale medfølger. Men for enhver tilbeder af klassiske film og bevægende dramaer er “Cykeltyven” et must, og udgivelsens forholdsvis lave vejledende udsalgspris gør den lettere at anbefale.


Trailer

Der er endnu ingen trailers til denne film

Kort om filmen

I efterkrigstidens Rom møder vi Antonio, en hæderlig mand som tvinges ud i arbejdsløshed. Pludselig en dag får Antonio dog job som filmplakatopsætter under forudsætning af, at han medbringer sin egen cykel. Efter at have pantsat de sidste af familiens ejendele begiver han sig en tidlig morgen stolt afsted på sit nye job sammen med sin lille søn. Skuespillerinden Rita Hayworth blinker insiterende til Antonio fra den nyopsatte plakat, da katastrofen indtræffer: Nogen har stjålet cyklen! Nu indledes den desperate jagt på jernhesten blandt Roms mange indbyggere.