Indimellem har de danske biografgængere særdeles ringe smag – i hvert fald hvis man skal tro det anerkendte britiske filmmagasin Empire.
Nicolas Winding Refns vikingefilm “Valhalla Rising” solgte således kun 8.050 billetter i de danske biografer og blev dermed den tredje mindst sete spillefilm i Danmark i 2010. Det skriver Politiken.
Se også: Nicolas Winding Refns “Valhalla Rising” deler de danske anmeldere.
Men i udlandet har Refns film fået en anderledes positiv modtagelse, og filmen ligger nummer 18 på Empires liste over de bedste film i 2010. Den er dermed placeret foran den Oscar-nominerede “Precious” og Guldløve-vinderen på filmfestivalen i Venedig, “Libanon”.
Empire skriver: ”Vikingefilm er lige så moderne som nakkehår, men Nicolas Winding Refns udgave skaber sin egen niche”.
På Empires førsteplads over årets bedte film finder man Christopher Nolans “Inception”, mens David Finchers “The Social Network” komme ind som årets nummer 2.
Se også: Filmz TV: Interview med Nicolas Winding Refn.
#101 filmz-ab 13 år siden
"drømmetid i slowmotion
Inception kaster sig også ud i forskellige måder at opleve tiden på. Det vil sige, at jo længere ned i sindet, drømmehackerne bevæger sig, jo langsommere går tiden i forhold til den virkelige verden. Så fem minutters virkelig tid kan eksempelvis opleves som en time i drømmeverdenen, og det er faktisk ikke helt hen i skoven, påpeger Albert Gjedde.
»I drømme er vores opfattelse af tid meget ændret. Man kan tilsyneladende gennemleve et helt liv på ganske kort tid i en drøm. I det hele taget er vores tidsopfattelse meget fleksibel. Hvis vi skal med bussen, så er 10 minutter en evighed, men hvis vi skal ud og flyve, så er en time jo meget kort tid. Og i drømme er tiden mere eller mindre sat i stå, eller den går i hvert fald meget langsom,« siger han"
#102 BN 13 år siden
Hmm, lige i dette tilfælde gør du sandelig tingene mere komplicerede end de er!
Udover at det ville have været svært for os at følge med i hvad der egentlig skete, ville realtime heller ikke på samme effektive måde have understreget det drømmeagtige og uvirkelige ved de eksploderende bøger og blade, frugtkasser, fliser og restaurant-borde og -stole, sammen med den manglende reaktion fra alle de tilstedeværende mennesker ... det er kun Dom og Ariadne der overhovedet ænser hvad der foregår. (Sammenhold i øvrigt sidstnævnte omstændighed med dit forslag fra #85: "Havde man nu istedet ladet det hele eksplodere i realtime, med lyde, skrig etc.")
Her må jeg lige rette dig: Der er ikke nogen truck eller bil der vælter udover en bro i virkeligheden. Det sker derimod i drømmelag nr. 1. Så der er altså mere end blot én slowmotion-sekvens i drømmescenerne i 'Inception'.
..... At lade tiden stå stille er en klassisk måde at opbygge suspense på. Det er blevet brugt i mange film. Og i 'Inception' har det ikke nødvendigvis noget med varigheden af begivenhederne at gøre, men skal blot trække oplevelsen ud for publikum, så vi føler tiden stå stille og kan dvæle ved øjebliksbilledet eller situationen.
#103 filmz-ab 13 år siden
Det lader til, at for dig ofte er et probelm, hvis en film tiltrækker opmærksomhed med noget bestemt. Hvis du kun får så lidt ud af "se hvad vi kan", finder jeg det ærligt lidt tyndt.
#104 filmz-Myrepip 13 år siden
"Så fem minutters virkelig tid kan eksempelvis opleves som en time i drømmeverden".
At Mal og Cobb således er 50 år i et lag og OPLEVER det som 50 år og ældes derefter, SELVOM der kun er gået en dag eller lignende, betyder jo så netop ikke, at de skal visualiseres i slowmotion i drømmen, det giver jo absolut INGEN mening ifht. forståelsen!
"... at jo længere ned i sindet, drømmehackerne bevæger sig, jo langsommere går tiden i forhold til den virkelige verden."
Nej det gør den jo ikke. I den drøm man nu engang er i, oplever man drømmen som værende realtime og ældes derefter. Tiden går jo så netop hurtigere i en drøm, ifht. virkeligheden og der er derfor et ur i virkeligheden går langsomt, når tidsparadokset skal skildres ifht. en drøm. Skulle man skildre det FRA drømmen, skulle et ur DRØNE rundt i drømmen.
#105 filmz-ab 13 år siden
Netop.. Der er ingen slow sekvenser i virkeligheden, og vognen vælter i drømmescenen..
#106 filmz-Myrepip 13 år siden
Så det du siger er, at det er et kunstnerisk valg af instruktøren? Det kan jeg SAGTENS sluge, men visualiseringen af tiden i en drøm i Inception, har absolut intet at gøre med at fremstille tidsparadokset korrekt i den drøm man befinder sig i ifht. hvorledes det opfattes i virkeligheden eller af de involverede i drømmen.
Korrekt, men trucken befinder sig stadig et eller to lag OVER de andre drømmelag og visualiseres hermed korrekt, MEGET LANGSOMT, ifht. begivenhederne i disse andre drømme lag.
#107 filmz-Myrepip 13 år siden
Jeg siger ikke at det er et problem, at jeg får "så lidt ud af scenen", men nærmere, at jeg ikke kan se, at der er så meget at få ud af den? Det er efterhånden helt standard cgi vare at lave den slag slowmotion og det kan ses i Ford og Sony reklamer, så nej, jeg ser det ikke som noget særlig actionfyldt.
#108 filmz-Myrepip 13 år siden
Men udfra begivenhederne i drømmelagene "UNDER" denne drømmesekvens, visualiseres tiden LAAAAAAANGSOMT. Tiden går derfor stærkere i hvert drømmelag man kommer "længere ned", opleves i realtime af dem som befinder sig der og skulle dette visualiseres, skulle folk drøne proportionalt hurtigere rundt.
#109 filmz-ab 13 år siden
I drømme, som psykologen siger, kan man opleve meget, på kort tid ift. virkeligheden. Som adriande i filmen, som bliver overrasket over, at hun egentlig kun var væk to min, men føles som en time, når man drømmer. Følelsen af, at noget blot er langtrukken..
#110 filmz-Myrepip 13 år siden
Hvis man oplever meget på kort tid i en drøm ifht. virkeligheden og f.eks. kun har har været væk i to minutter, men haft oplevelser for en hel time, er det så korrekt at visualisere hændelserne i drømmen som slowmotion eller som fast forward?