Indimellem har de danske biografgængere særdeles ringe smag – i hvert fald hvis man skal tro det anerkendte britiske filmmagasin Empire.
Nicolas Winding Refns vikingefilm “Valhalla Rising” solgte således kun 8.050 billetter i de danske biografer og blev dermed den tredje mindst sete spillefilm i Danmark i 2010. Det skriver Politiken.
Se også: Nicolas Winding Refns “Valhalla Rising” deler de danske anmeldere.
Men i udlandet har Refns film fået en anderledes positiv modtagelse, og filmen ligger nummer 18 på Empires liste over de bedste film i 2010. Den er dermed placeret foran den Oscar-nominerede “Precious” og Guldløve-vinderen på filmfestivalen i Venedig, “Libanon”.
Empire skriver: ”Vikingefilm er lige så moderne som nakkehår, men Nicolas Winding Refns udgave skaber sin egen niche”.
På Empires førsteplads over årets bedte film finder man Christopher Nolans “Inception”, mens David Finchers “The Social Network” komme ind som årets nummer 2.
Se også: Filmz TV: Interview med Nicolas Winding Refn.
#111 filmz-ab 13 år siden
Se bagom filmen/scenen, og jeg tvivler du vil finde meget sony reklame over den :-) Nu lyder du jo også bare sådan lidt popsmart med den bemærkning :-) Som sagt, var det en lækker og opfindsom scene, specielt det med, at vi altid havner midt i en drøm, midt i en handling, og det synes jeg scenen viser i bedste opvisnings stil.
#112 filmz-ab 13 år siden
Psykologen og Nolan har svaret på dette i filmen :-)
#113 filmz-Myrepip 13 år siden
Jeg er helt uenig og der er skam intet popsmart i, at jeg dekonstruerer scenen og gør opmærksom på, at den visualiseringsmæssigt ikke hænger sammen ifht. det tidsparadoks, som Nolan nu engang gerne vil hævde gør sig gældende.
Hvad der er tilbage er et af instruktøren kunstnerisk valg, for at kunne vise noget, som "ser fedt ud". Ikke en dyt andet!
#114 filmz-ab 13 år siden
Det er ikke mig du skal være uenig med :-)
#115 filmz-Myrepip 13 år siden
Det er muligt de har det, men jeg tvivler så på, at jeg vil tage svaret for gode varer, når du for det første ikke har forklaret dig anderledes og du trods alt har set ekstramaterialet og for det andet, så er der ikke så meget hokuspokus i Inceptions tidsparadoks. Men selvfølgelig kan det da være, at Nolan har et fortolkningstrick mere oppe i ærmet og en ny coolaid der skal bundes :)
#116 filmz-ab 13 år siden
tjah. Nolan anvender jo normalt ikke slow, og flere scener i Inception er MEGET langsomme, og det mener du så blot er: "fordi det ser fedt ud"
Se f.eks scenen, hvor der er oprør på gaderne, hvor en fyr smidder en bombe på en bil, som ryger i luften. Scenen ser man i slow, som kort efter vises igen i realtime?
#117 BN 13 år siden
Jeps.
Det er faktisk kun det sidste, det med hvordan tiden opleves af de involverede i drømmen, der kan indgyde mig lidt tvivl om, hvor vidt slow motion-effekten i café-scenen kun er et kunstnerisk valg:
Der er i dette tilfælde kun ét drømmelag, og drømmen er en ren øvelse eller lektion, som efterfølges af andre drømme og flere øvelser/lektioner for Ariadne. Ligesom Ariadne og Arthur kan ændre omgivelserne i de drømme, de er med i; ja, ligesom Tom Hardys karakter kan ændre sit udseende, så kan Dom måske også ændre, ikke begivenhedernes varighed, men selve farten på de eksploderende genstande i sine EGNE drømme.
Café-drømmen er - i modsætning til de fire senere drømmelag, hvor banden udfører kuppet - Doms drøm. Men på grund af Mals negative indflydelse afholder han sig fra at være arkitekt på de drømme, der skal bruges til kuppet. Han har ikke tilstrækkelig kontrol over sine projektioner, hvilket både Mal og et pludseligt opdukkende tog er beviser på.
Blot en tanke .... men hvorom alting er, så finder jeg, at det er ren overfortolkning at tillægge denne drømme-lektion, som kun har ét enkelt lag, og som drømmes af Dom, nogen praktisk/logisk betydning i forhold de senere, sammenhængende fire drømmelag, hvor kuppet udføres.
#118 filmz-Myrepip 13 år siden
Men det er vi jo trods alt alligevel :)
Det er jo helt hen i vejret ifht. alle de informationer vi er givet om tidsparadokset i de forskellige lag. Ja der forbruges mindre og mindre af virkelighedens tid for hvert drømmelag man "går ned", men når man bliver 50 år ældre i nederste lag, på ... jeg ved sgu ikke om det er en time eller uge i virkeligheden og ældes herefter og føler man har tilbragt et liv den tid, så er det jo ikke tiden i drømmen som er sat i stå. Den går helt fint og opleves som realtime. Tiden går langsomt i virkeligheden. Og skal dette visualiseres, så er det IHVERTFALD ikke via slowmotion effekt i et drømmelag, men nærmere med et Benny Hill klip :)
#119 filmz-ab 13 år siden
Jeg har desværre ikke nået at se hele ekstramateriale..
#120 filmz-Myrepip 13 år siden
Slowmotion med trucken er berettiget fordi dette er i relation til drømmelagene de andre befinder sig på "under". Tiden går langsommere længere oppe ifht. hvorledes tiden opfattes "længere nede". Der er ingen logik i, at scenen med Ariadne og Cobb vises i slowmotion, for de "længst nede" på det tidspunkt. Fra deres synspunkt går tiden normalt. Fra virkeligheden drøner den afsted 12 gange hurtigere. Så jeg kan kun udlede, at Nolan bruger effekten her, fordi det "ser fedt ud".
Kommer helt an på, i hvilken kontekst det skal visualiseres.