Libanon
Udgivet 5. maj 2010 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Historiens store krigsførende nationer har alle deres eget skændige Waterloo. USA har Vietnam, Frankrig kan tænke tilbage på Algeriet, og endelig har Tyskland en vis verdenskrig på samvittigheden. Disse skamfyldte nationale erindringer er alle blevet bearbejdet mesterligt på film, således også en af Israels mindre stolte stunder – invasionen af Libanon i 1982 og massakren på de palæstinensiske flygtningelejre – i en af sidste års bedste film, “Waltz with Bashir”. Denne kontroversielle krigserindring får nu endnu en tur i filmmøllen i den klaustrofobiske “Libanon”.
“Libanon” er en asketisk krigsfilm, der har skrællet alt unødigt effekteri væk i et forsøg på at indfange den klaustrofobiske hjælpeløshed, der sniger sig ind på vores fire kampvognskrigere. Den har flere ligheder med Kathryn Bigelows “The Hurt Locker”, heriblandt den episodiske struktur. Men hvor de gentagende episoder understøttede fornemmelsen af den cyklisk evige krig hos Oscarvinderen, så virker den i “Libanon” til at være ganske vist realistisk, men også lettere kedende og uengagerende.
Men måske er en ubåd netop mindstemålet for, hvilket fartøj man kan tilbringe en hel film indeni? Hvilket måske forklarer den megen tid, vi tilbringer igennem kikkertsigtet på kampvognen, hvor vi bliver præsenteret for det ene dilemma efter det andet, hvilket igennem kikkertens øje får “Libanon” til at virke mest af alt som et vellykket computerspil frem for en ditto film. Dette understøttes af besætningens særdeles karikerede karakterer, der mere fremstår som maskinelle krigsklicheer med den grædende, den pligtopfyldende og den grusomme soldat.
“Libanon” er som sådan en fin politisk korrekt lille film, der får meget ud af lidt. Men det er simpelthen også for lidt. Filmens begrænsede rum gør, at vi aldrig for alvor bliver bragt ind i krigens grusomhed, og det historisk signifikante ved netop denne krig bliver heller aldrig udfoldet. Filmen vandt hovedprisen Guldløven ved filmfestivalen i Venedig, og den får da også effektivt vist, at mennesker hverken er løver eller lavet af stål, når de konfronteres med krigens absurde gru. Men derfra og så til at kalde “Libanon” en rigtig god film, der er der et stykke, og det kan ingen gylden løve lave om på.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet