Spillefilmen, som vi alle gennem rigtig mange år har nydt på talrige medieplatforme, er i fare. Filmz har i en klumme – med overskriften “Filmz mener: Biografer og streaming er ikke hinandens modsætninger” – redegjort for sin mening.

Den overskift er brancheforeningen Danske Biografer for så vidt ikke uenig i, blot det kan ske i fredelig sameksistens, hvor de respektive mediers bidrag bliver anerkendt, så spillefilmsproduktion kan opretholdes. Biografer er filmindustriens største indtægtskilde, uden biografer ville spillefilmsproduktion slet ikke kunne lade sig gøre. Biografer og spillefilm er nemlig uløseligt forbundne.

Man skal være opmærksom på, at spillefilm er produceret for biografernes store lærred. Hvis en film er produceret for tv, er det ikke længere en spillefilm, men derimod en tv-film. Der er stor forskel på en spillefilm og en tv-film.

Spillefilm er nemlig noget helt specielt: Der bliver kælet for detaljer, dyrt avanceret udstyr bliver benyttet, og en optagelse bliver taget om og om, indtil instruktøren er tilfreds. Den slags luksus er der ikke råd til i en tv-film.

Det Danske Filminstitut og foreningen Danske Instruktører er pt. i gang med at lave et spin, som skal bane vejen for, at spillefilmene kan ses på dvd, Blu-ray og streaming samtidig med, at de går i biograferne. Og de vil have de danske politikere til at gennemtvinge deres plan.

Problemet er blot, at kommerciel biografdrift ikke kan lade sig gøre, hvis forbrugeren får valget mellem at se filmen hjemme i sofaen eller i biografen. Det viser alle undersøgelser. Og man kan jo også blot spørge sig selv, hvorfor biograferne ikke længere viser re-premierer. Re-premierer stod, indtil videoens fremkomst, for 30% af biografernes omsætning. Video dræbte re-premieren, ligesom vod og streaming har dræbt Blockbuster.

De nye digitale medier har bragt spillefilmsbranchens økonomi i frit fald. Tidligere kunne forbrugerne købe en dvd for 179,- kroner. Nu kan forbrugeren få adgang til tusindvis af film for kr. 79,- pr. måned.

Det siger sig selv, at denne prissætning ikke kan betale de hundedyre spillefilm – og det er den prissætning, filminstituttet og de danske filminstruktører nu vil omfavne og samtidig minimere filmbranchens største indkomstkilde: biograferne.

De økonomisk naive danske filminstruktører står da også i modsætning til deres amerikanske kolleger, hvor mange forlanger 4 måneders biografeksklusivitet i de kontrakter, de indgår.

Problemet er blot, at der i det miljø, Filminstituttet og filminstruktørerne arbejder på at skabe, slet ikke vil være økonomisk grobund for de hundedyre spillefilm. Det burde være ikke mindre end en katastrofe for spillefilmselskere, uanset på hvilken platform man foretrækker at se spillefilmene. At biograferne har de nye film for sig selv i 3-4 måneder, er en meget lille pris for at bevare spillefilmene.

Hvad mener du?

Synspunkterne i denne uges klumme er Danske Biografers – og altså ikke Filmz’ redaktionelle holdning.



Vis kommentarer (26)
Gravatar

#21 Fredag 10 år siden

#19 Muligt du giver mening i det store billede, det kan andre på siden sikkert svare på. Men jeg stod indrømmet lidt af:)
Gravatar

#22 Riqon 10 år siden

Jeg er ikke inde i det der økonomiske halløj. Hvorfor er det dyrere for en instruktør at tage flere takes og kæle for detaljerne? Hvad er det, som koster flere penge? Filmrullerne? Eller skyldes det tidspresset? Jeg forstår ikke helt, hvorfor markedet skulle forsvinde for kvalitetsproduktioner, bare fordi medierne skiftes ud.
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#23 StarTrek 10 år siden

BN (20) skrev:
#19:

Huh? Undskyld, men det forstod jeg ikke en meter af.

Skal forstås på den måde at vi har filmselskaber i Danmark der er for dyre at drive, og biografer der er for dyre at drive.

Derfor flytte med film hele produktion til udlandet, stort set alle computer arbejde er produktion til udlandet, ja selv europæisk film folk er begynde at klage, når filmselskaber kan få en kinesiske filmfotograf til næsten ingen penge, prøv at læse undertekster, og så går det op for en, hvor meget udenlandsk arbejdskraft der bruges i Dansk film.

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-63742454:da...

Jeg ville næste sige at den Dansk filmskole ingen berettigelse har, den kan måske overleve som en ren Tv skole, der er meget få der få fast arbejde efter endt uddannelse inden for film område, da netop dette type job gå til udlandet.

Derved end man op i at det dyres ved dansk film er at drive de dansk biografer, som er ved at blive udkonkurreret af DVD og Blu-ray, hvor man skal give omkring 250 kr. for en biografbillet og dette er med stat tilskud, og i takt med at den teknisk udvikling inden for film område gå hurtig og hurtig, skal biografer skifte udstyre ud hurtig og det eneste sted hvor penge kan komme ind er ved at forhøj billet prisen, dermed skyder biografen sig i foden.

Så spørgsmål er vel om en spillefilm kun kan se i en rigtige biograf og ingen andre steder ?

Gravatar

#24 StarTrek 10 år siden

Riqon (22) skrev:
Jeg er ikke inde i det der økonomiske halløj. Hvorfor er det dyrere for en instruktør at tage flere takes og kæle for detaljerne? Hvad er det, som koster flere penge? Filmrullerne? Eller skyldes det tidspresset? Jeg forstår ikke helt, hvorfor markedet skulle forsvinde for kvalitetsproduktioner, bare fordi medierne skiftes ud.

Der er nogle få film folk der tjene rigtig mange penge, ved bl.a. at underbetalte film folk og flytte produktion til udlandet.

Derfor er det blive billiger i nogle led af en film produktion, bl.a. med indførelsen af digital film, plus at få de computerskabet effekt produktion i udlandet, derved ender man op i mange film der aldrig burde var produceret, for man finde ingen stor film kunst i disse film (et eksempel er "Gravity (2013)").

Så jo hele film branchen er i stor krise, derfor skal man hurtig tilbage til den gamle måde at produceret film på, ellers endte det i stor kommerciel fiasko, hvor den end film efter den anden skal overgå den næste film i tomme effekt, og hvor film kunst og handlinger helt er glemt, og når den ene efter den anden film se ens og lyd ens, ja så holde folk om med at gå i biografen.

Og den teknisk udvikling gør at biografer kan vise en ny film hverdag (som alle se ens ud), derved blive de hurtig glemt.
Gravatar

#25 Doom 2: Hell on Earth 10 år siden

(indlæg fjernet af admin)
Doctor Last Warning
Gravatar

#26 Highland Park 10 år siden

The Insider (16) skrev:
Say whaaaaat?! Hvorfor er du ikke sprunget med på den bølge, dude? :-)
Det er primært grundet en løjerlig blanding af økonomisk prioritering, antiforbrugerisme og langsommelighed. :)
Naturligvis har også det sin pris.
... as surely as there's a mouse behind your ear.

Skriv ny kommentar: