De danske anmeldere er generelt enige i, at det seneste kapitel i “Twilight”-sagaen er en blodfattig omgang uden meget bid i, og fem ud af de seks medier, vi citerer her på Filmz, har givet filmen 3 stjerner eller under.

Eneste undtagelse er – måske lidt overraskende – Filmz’ egen anmelder Søren Ildved (Benway), der normalt er en svær mand at imponere, men som kaster fire stjerner efter “Eclipse” med ordene: “… efter to mislykkede forsøg er det omsider lykkedes for ‘Twilight’-serien at ramme den rigtige tone med denne tredje omgang teenage-vampyrer.” (Søren gav “Twilight” og “New Moon” hhv. 3 og 2 stjerner i sine biografanmeldelser).

Blandt de medier, der ikke er lige så imponeret, finder man bl.a. Berlingske Tidende, der skriver, at ”For en nybegynder, vil ‘Eclipse’ virke indforstået og selvhøjtidelig og i det hele taget som en let fuser.”

Jyllands-Postens anmelder beskriver filmen som ”… sløset og hullet fortalt og komplet uengagerende,” mens Ekstra Bladet dog bemærker, at der er ”skruet lidt op for action-sekvenserne denne gang…”

Klik her for at læse flere citater og se, hvor mange stjerner de enkelte anmeldere har givet “Eclipse”.

Se også, hvor mange stjerner ugens andre premierefilm har fået af landets anmeldere (klik på filmens titel):

The Killer Inside Me” – Politiken skriver: ”… på mange måder en ganske stærk og især kompakt film.”

When You’re Strange” – Ekstra Bladet skriver: ”… betragtet som portræt formår DiCillos film ikke at komme bag om den skamredne myte…”

Se også sidste uges biografpremiere: De danske anmeldere om “Pas på pelsdyrene”: Årets værste film.



Vis kommentarer (199)
Gravatar

#151 filmz-ab 14 år siden

Michael Andersen (150) skrev:
Den film gider jeg ikke se, men hvis den er i 3D giver jeg gerne ekstra for at se den :)


helt enig - folkene bag tilføjer vel bare 3d for at omsætte mere og for trendens skyld, da billetterne er dyrere, men det er ovenpå film, der i forvejen er kendte og hvor der forventes de vil sælge - 3d eller ej. Der vil ikke være flere solgte billetter på f.eks Batman 3, hvis Nolan beslutter sig for 3d teknikken. Folk skal nok se den alligevel.
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#152 BN 14 år siden

BN (149) skrev:
Man kan sige, at der mangler en naturligt tiltrækningskraft.


... og man kan sige, at et 't' mindre i "naturligt" havde været bedre.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#153 Highland Park 14 år siden

Michael Andersen (150) skrev:
F.eks. blev "A Christmas Carol" sømmet i kistelåget for Robert Zemeckis' filmselskab ImageMovers, fordi hans 3D-film var en underskudsforretning.
Vildt. Det kommer godt nok bag på mig.

Ah... med "hans 3D-film" mener du vel dem alle frem for blot "A Christmas Carol". Jeg er dog stadig overrasket.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#154 Michael Andersen 14 år siden

#153 Det lød lidt forkert, men ja, alle :)
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#155 filmz-Bruce 14 år siden

a@babo (141) skrev:
Han lavede da Prestige, så helt big business var den heller ikke :-)


Tjek produktions selskaberne for Memento kontra Prestige og så en film med Christian Bale, Hugh Jackman, Michael Caine og Scarlett Johansson i rollerne. Jeg vil påstå, at Nolan VAR "opdaget" og big business startede derfra, inklusive Prestige. Det betyder omvendt ikke, at mainstream film ikke kan være med et stort produktionsselskab i ryggen eller med store skuespillere.

Muligt Memento er et indie kult, men den er stadig en fed underholdning, hvor historien netop har en fremdrift, i form af strukturen..blandt andet!


Men! MEN!?!?! Underholdning kan IKKE sammenholdes med fed underholdning ud fra, om en film er indie eller ej! Og ikke-mainstream film, indie eller ej, er ikke defineret ved, at historien IKKE har en fremdrift. Det er sgu nogle sjove udsagn, der kommer indimellen :)

Det kan jeg sagtens. Det har jeg egentlig givet udtryk for flere gange (ikke i denne debat her)


Så er det mig en gåde, at du hele tiden skal gøre brug af din "artsy" term, hvilket jeg kun kan forstå i en nedladende kontekst og sammenholdt med de udsagn der er leveret undervejs, som om nogle netop ser noget i film, du ikke mener er tilstede.

a@babo skrev:
Jeg er stået af her.. En film skal jo fænge mig, uanset dens budget, målgruppe etc etc.


Ja men "fænger den ikke", og den fænger for andre, er der jo altid muligheden for at bruge "artsy" kortet.

Jeg påstår slet ikke, at man skal rumme film for en hver pris og uanset kvalitet.


Nej men jeg tillader mig at tage nogle friheder i min forestilling om dig (du ved fordomme), som du nu også vælger at have fordomme om andre :), du ved "artsy eliten", som kan tillægge film film alverdens lag.

#149 Ok, så nærmer vi os ihvertfald, omend ikke en enighed så fælles fodslag om forståelsen :) Lad mig forsøge og gøre det kort denne gang og kun tage fat der, hvor der er "noget kød" tilbage.

Du taler selv om "mainstream konventioner", så der ER jo altså nogle ting man traditionelt gør, og andre ting man IKKE gør, når man går efter "det kommercielt sikre valg". For mange brud på disse konventioner, gør modtagelsen af en film usikker.


Jep, men med konventionerne forstår jeg ikke film teknikker, omend jeg vil give dig ret i, at nogle er mere brugte end andre for at kunne lave en film, som ABSOLUT ikke vil kunne henrykke et stort publikum :) Men det er min tro, at en mainstream film vil kunne skrues sammen på uendelig mange måder, mens vi desværre er ofre for tidstypiske trends, hvor hvert 5-10. år byder på "noget nyt". Shakycam, hurtige klip, slowmo til fast til normal tempo er desværre den frygtelige tortur vi må lide under for nuværende.

I David Finchers 'Se7en' ser vi aldrig morderen begå nogen af mordene, hvilket vi heller ikke gør i så mange andre film og tv-serier omhandlende mordmysterier. Så det er en meget almindelig ting i den type film. Men hvad nu hvis en instruktør besluttede sig for at lave en James Bond-film, hvor vi aldrig så nogen af drabene, hverken skurkenes eller Bonds? Ville det så være "populærstof" nok, at Bond stadig bestilte en drink, der er "shaken, not stirred", at han havde en chef der hed M og at han besøgte eksotiske steder og nedlagde damer på stribe?


Nu er Bond jo en konventionsfilm, hvor publikums forventninger går på at få tilfredsstillet de traditioner, som franchisen med årene selv har indført. Dermed vil jeg mene, at den træder lidt "udenom". Men derudover tror jeg slet ikke, at det ville være et problem, blot eksekveringen af filmen var af høj kvalitet. Casino Royale formåede et gå langt med forandringerne og med succes. Quantum of Solace ikke, hvilket jeg så tilskriver et ringe manuskript og det faktum, at instruktøren ikke behersker den brugte teknik.

Jeg er stadig ikke enig og jeg synes dit Bergman touch som en fællesmængde på en "europæisk filmstil" er bogus. Jeg mener europæisk film er "all over the place" og virkelig formår at udvise innovation på både indhold og teknik.


Jamen, europæerne (briterne ikke medregnet) kan jo bare lave nogle flere film, som jeg kan lide. Så skal jeg skam nok se dem. 95 pct. af de gange hvor jeg har givet en ny europæisk (ikke britisk) film en chance, er jeg blevet skuffet.


Jamen i og med, at du ikke giver dem chancen, så kan de jo heller ikke overraske dig? Måske du er uheldig at give de forkerte film en chance?

Men hvis der forefindes en masse andre ligeså suveræne film, så kan du da ikke være bekendt ikke at liste de film, du hentyder til! På forhånd tak. ;-)


Hehe, nu nævner jeg KUN de film, som jeg har en tiltro til, at du MULIGVIS vil kunne lide. Jeg holder mig altså HELT fra de artsy fartsiest! :)

Sophie Scholl, Baarder Meinhof Complex, Der Leber Der Anderen, Spoorlooss, Alzheimer, Amelie, A Very Long Engagement, Summer Hours, Un Prophet, 13 Tzameti, La Haine, Tell No One, OSS 117, Il Conseguenze Dell'Amore, Le Couperet, The Beat That My Heart Skipped, The Counterfeiters, Head On (Gegen Der Wand), Let The Right One In, Ondskan, Max Manus, Katyn.

Michael Andersen (150) skrev:
#145 Som du ved har indtjening ikke noget med kvalitet at gøre, så stinkere tjener også masser af penge i 2D :)


Ja tak! :)

Når folk vil se en bestemt film er 3D-udgaven et boost til indtjeningen, men hvis folk ikke er interesseret i filmen kan folkene bag den tilføje lige så meget 3D de vil, men det hjælper ikke meget. Jeg har stadig til gode at møde en person som har sagt: Den film gider jeg ikke se, men hvis den er i 3D giver jeg gerne ekstra for at se den :)


Jeg kender godt nok en del, som på forhånd vidste at Journey og Clash var noget hø, "men det kan jo være, at der er gode 3D effekter", er ikke et opfundet modargument fra undertegnede :)

Når du kigger på den ugentlige boxoffice-liste, hvor tit vil du sige at du oplever det med 2D-film? ;)


I og med at de bedste film jeg ser, ikke kommer i biografdistribution, så falder ordet "aldrig" mig først ind :) Og når jeg endelig ser en god film, så får den IKKE den omsætning den er berettiget til.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#156 Michael Andersen 14 år siden

Bruce (155) skrev:
Jeg kender godt nok en del, som på forhånd vidste at Journey og Clash var noget hø, "men det kan jo være, at der er gode 3D effekter", er ikke et opfundet modargument fra undertegnede :)


Ja okay, der er altid undtagelser :) Jeg har også en kunde som kommer og ser alle 3D-filmene, men det er ikke rigtig noget der batter :)
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#157 Highland Park 14 år siden

#139: Fint indlæg Yoda. En "både og"-mentalitet er helt klart at foretrække. :)

Yoda (139) skrev:
Og så hader jeg af et godt (og ret stort) hjerte begrebet "arty farty", når dette anvendes for at devaluere/degradere en given persons inteteresse for noget, der går imod den "brede smag".

Ja, det er en rædselsfuld betegnelse, der skurrer øjnene, når jeg læser den igangværende diskussion.

Bruce (155) skrev:
Men! MEN!?!?! Underholdning kan IKKE sammenholdes med fed underholdning ud fra, om en film er indie eller ej! Og ikke-mainstream film, indie eller ej, er ikke defineret ved, at historien IKKE har en fremdrift. Det er sgu nogle sjove udsagn, der kommer indimellen :)

Hørt. Mine ører falder snart af...

Bruce (155) skrev:
Jeg kender godt nok en del, som på forhånd vidste at Journey og Clash var noget hø, "men det kan jo være, at der er gode 3D effekter", er ikke et opfundet modargument fra undertegnede :)
Men før 3D-bølgen lød argumentet jo "men det kan jo være, at der er gode effekter", så trækplasteret er vel i grunden lidt det samme.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#158 filmz-ab 14 år siden

#155

hehe vi kan selvfølgelig godt være enige om, at Prestige er "større" end Memento og dermed en smule mere mainstream. Men han lavede Prestige efter Begins, hvilket netop var en stor big budget film, og så går han tilbage til en mindre produktion som Prestige (som dog kun kostede 40 mil). Du burde i øvrigt se Following.


Bruce (155) skrev:
Underholdning kan IKKE sammenholdes med fed underholdning ud fra, om en film er indie eller ej! Og ikke-mainstream film, indie eller ej, er ikke defineret ved, at historien IKKE har en fremdrift. Det er sgu nogle sjove udsagn, der kommer indimellen


Det jeg mente er, at Memento for mig er underholdende, og det er den i form af fremdrift og afviklingen af historien og personerne, som tiltaler mig. Der "sker noget" :-) Er du med?


Bruce (155) skrev:
Så er det mig en gåde, at du hele tiden skal gøre brug af din "artsy" term, hvilket jeg kun kan forstå i en nedladende kontekst og sammenholdt med de udsagn der er leveret undervejs, som om nogle netop ser noget i film, du ikke mener er tilstede.


Som sagt før, så kan jeg godt være "led" eller sarkastisk overfor flere ting, småt såvel som stort (film), artsy såvel som no-brainer film eller lign. Hvis jeg mener, at der ikke er all that i en film, ja så gør jeg det, forhåbentlig understøttet med argumentation - andre kan selvfølgelig mene andet, og jeg er helt med på, at det drejer sig om, hvor meget man tillægger og pålægger en given film.

Bruce (155) skrev:
Ja men "fænger den ikke", og den fænger for andre, er der jo altid muligheden for at bruge "artsy" kortet.


ja, den mulighed er der også, men jeg foretrækker nu en god argumentation i stedet når en film ikke fænger - men jeg har da et par gange mødt artsy eliten, der nærmest gør grin med alt der er en smule mainstream og stort anlagt, hvor man så oveni ser ned på folk, som var de uden værdi - så bruger jeg sq gerne artsy kortet i negativ sammenhæng :-)

You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#159 filmz-ab 14 år siden

Bruce (155) skrev:
Nej men jeg tillader mig at tage nogle friheder i min forestilling om dig (du ved fordomme), som du nu også vælger at have fordomme om andre :), du ved "artsy eliten", som kan tillægge film film alverdens lag.


hehe, der fik du mig :-)

Jeg har læst mange filmanalyser i min tid, nogle bedre og mere interessante end andre. Indimellem synes jeg selvfølgelig, at man pålægger en film for meget, og dermed overfortolker (selvfølgelig set med mine briller). Men jeg har samtidig også læst fede analyser, ikke nogle jeg nødvendigvis var enig i, men de var gode og jeg kunne sagtens "se det". Andre gange må man altså også bare ryste lidt komisk på hovedet, fordi analyserne virke mere fantasifulde end egentlig egnet til en given film. Jeg er slet ikke modstander af, at man tillægger filmene alverdens lag eller bare lag - indimellem tillægger man også en given film for lidt.
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#160 filmz-ab 14 år siden

Bruce (155) skrev:
Sophie Scholl, Baarder Meinhof Complex, Der Leber Der Anderen, Spoorlooss, Alzheimer, Amelie, A Very Long Engagement, Summer Hours, Un Prophet, 13 Tzameti, La Haine, Tell No One, OSS 117, Il Conseguenze Dell'Amore, Le Couperet, The Beat That My Heart Skipped, The Counterfeiters, Head On (Gegen Der Wand), Let The Right One In, Ondskan, Max Manus, Katyn.


uha, det kan blive endnu mere artsy - dem du nævner er jo nærmest blockbusters :-)

Mainhof Complex er ret god, Ondskan er fantastisk synes jeg. Der Leber Der Anderen vil jeg gerne se, havde den faktisk på et tidspunkt. Katyn også. Jeg kan anbefale dig og BN bosniske Ingenmands Land og Sarajevo, håbets sang - virkelig stærke film. Jeg så for nylig Ang Lee's Lust Caution, som er ret god.
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?

Skriv ny kommentar: