Eclipse

InstruktionDavid Slade

MedvirkendeKristen Stewart, Robert Pattinson, Taylor Lautner, Billy Burke, Ashley Greene, Jackson Rathbone, Nikki Reed, Kellan Lutz, Elizabeth Reaser, Peter Facinelli, Gil Birmingham, Christian Serratos, Dakota Fanning, Anna Kendrick, Bryce Dallas Howard, Jodelle Ferland, Julia Jones, Michael Welch, Cameron Bright, Alex Meraz, BooBoo Stewart, Monique Ganderton, Jack Huston, Sarah Clarke, Kiowa Gordon, Kirsten Prout, Chaske Spencer, Catalina Sandino Moreno, Daniel Cudmore, Justin Chon, Charlie Bewley, Tinsel Korey, Leah Gibson, Xavier Samuel, Bronson Pelletier, Tyson Houseman, Ben Geldreich, Justin Rain

Længde125 min

GenreDrama, Romantik, Gyser

IMDbVis på IMDb

I biografen30/06/2010


Anmeldelse

Eclipse

4 6
Tusmørket fortsætter

“Twilight” betyder på dansk “tusmørke”, og det er som bekendt det tidspunkt på dagen, hvor solen netop har forladt horisonten, og stjernens lysstråler danser en sidste vals på nattehimlen, før mørket trænger sig på. Den første “Twilight”-film var en appetitlig pærevælling af familievenlig horror og romantik, og den var mere følelsesladet og sober end de fleste fantasifyldte ungdomsfilm nu til dags. Men hvis “Twilight” udgjorde en næsten blændende start på serien, så har sagaen altså endnu ikke trådt ud af det mørke, som den begav sig ind i cirka halvvejs igennem sit første kapitel. Her erkendte vampyren Edward og teenagepigen Bella, at de elskede hinanden, og siden da har franchisen famlet febrilsk efter et nyt højdepunkt af tilsvarende slagkraft.

Føljetonens anden del, “New Moon”, havde sine stunder, men den slentrede ofte af sted i sneglefart uden noget klart mål i sigte. Selvom seriens tredje kapitel, “Eclipse”, afgjort er bedre, så ved den ofte heller ikke, hvad den skal tage sig til. Jovist, “New Moon” introducerede en potentiel konkurrent til Edward, varulven Jacob, men der blev aldrig sat et reelt spørgsmålstegn ved Bellas kærlighed til Edward, så et gedigent trekantsdrama udeblev. Alligevel forsøger filmmagerne fortsat – og stadigvæk uden held – at overbevise os om, at der er potentiale i trioens kærlighedskvaler.

Mens Jacob surmuler i baggrunden, bombarderer Bella og Edward konstant hinanden med alenlange kærlighedserklæringer. ”Jeg lover at elske dig hvert evigt eneste øjeblik for evigt,” siger Edward gudhjælpemig på et tidspunkt. Det er et scenarium, som gentages igen og igen uden megen variation. Måske havde føljetonen fungeret bedre, hvis turtelduernes forelskelse havde udgjort kulminationen på serien som helhed. I et forsøg på at sætte skub i tingene genintroducerer forfatterne en skurk fra den første film samt den grumme Volturi-vampyrklan, hvis medlemmer er iklædt antikke dragter, som får dem til at fremstå hamrende malplacerede i en film, der tydeligvis sigter efter at være moderne. Deres robotagtige mimik gør dem kun endnu mere karikerede og mindre faretruende.

Overordnet set trænger “Twilight”-serien altså til et gevaldigt los i røven. Selvom det ikke helt lykkes for ham at levere sparket, så var det en modig og klog beslutning at hyre David Slade til at instruere “Eclipse”. Den talentfulde brite, som skabte en anden vampyrfilm med markant kraftigere bid, “30 Days of Night”, har leveret den mest temperamentsfulde og visuelt interessante “Twilight”-film til dato. Slade begår endda seriens eneste mindeværdige actionsekvens, hvori Edwards familie og varulvene dyster mod en hær af aggressive blodsugere. Slade formår også at injicere en smule tiltrængt selvironi undervejs (omsider bemærker karaktererne selv, at de fleste fyre altid er trøjeløse), og den første akt er tempofyldt og forfriskende anderledes, men der går desværre ikke længe, før filmen begynder at gå i selvsving.

Heldigvis ser de computergenererede ulve langt bedre ud end i “New Moon”, men de ser stadigvæk langtfra godt nok ud. Alle franchisens film og bøger har tjent kassen, så hvorfor bruger man dog ikke nogle ekstra gysser på at få filmen til at ligne en regulær blockbuster? Det vrimler dog med lamslående billeder af den nordamerikanske natur, og det er atter lykkedes “Twilight”-producerne at få dygtige komponister og musikere til at stå for soundtracket, som endda er blevet Grammy-nomineret.

Skuespillerne er også blevet bedre. I “Twilight” virkede Edwards gakkede adfærd til tider for overgearet, men i “Eclipse” har Robert Pattinson ramt den helt rette balance mellem akavet og forpint. Kristen Stewart har bevist i film som “Into the Wild” og “The Runaways”, at hun magter andet end at stirre længselsfuldt efter sin udkårne, men desværre beder manuskriptet hende sjældent om at gøre andet. Taylor Lautner, som spiller Jacob, har gennemgået den største forvandling foran kameraet. Han er ikke ligefrem fantastisk, men hans tydelige entusiasme tilføjer filmen en charme, som manuskriptet savner. “Twilight”-serien befinder sig altså stadigvæk i tusmørket, og franchisens fjerde og sidste bog, “Breaking Dawn”, skulle desværre være seriens værste afsnit, så der ser uheldigvis ikke ud til at være lys for enden af tunnellen…
Video

Præsenteret i 1080p/AVC 2.40:1. “Eclipse” ser hovedsageligt glimrende ud i HD. I filmens mange smukke naturbilleder udviser transferet en imponerende dybde, som til tider fremstår direkte tredimensionel. Kontrasten er god, billedet er som regel knivskarpt, og farverne er kølige, men smukke. Edge-enhancement forekommer aldrig, men meget sjældent virker billedsiden en tand for komprimeret, hvilket resulterer i en markant lavere detaljerigdom.

Audio

Diskens DTS-HD Master Audio 5.1-lydspor er en anelse kedeligt. Der er masser af aktivitet og adskillige effektive panoreringer under actionsekvenserne, og både lyden og musikken kommer klokkeklart igennem, men den auditive atmosfære er forbavsende rutinepræget.

Ekstramateriale

I modsætning til de fleste af Nordisk Films BD-udgivelser indeholder denne Blu-ray faktisk en smule ekstramateriale. Man savner dog virkelig en kapiteloversigt, og en del af ekstramaterialet vil formentlig udelukkende appellere til fans – såsom kommentarsporet med Kristen Stewart og Robert Pattinson. Dette er muligvis det værste kommentarspor, jeg nogensinde har lagt øre til. De to skuespillere bruger størstedelen af deres tid på ligegyldig mumlen og fnisen.

Kommentarsporet med forfatteren Stephenie Meyer og produceren Wyck Godfrey er desværre ikke meget bedre, men det er de seks medfølgende dokumentarer til gengæld, hvor man hører mere fra den altid velformulerede David Slade. Man kan også vælge at se klippene fra de forskellige dokumentarer, mens filmen kører. Derudover er her en stor stak slettede/forlængede scener, to musikvideoer, et billedgalleri og to lange montager, som indeholder hhv. alle klippene fra filmen med Edward og Jacob. Ekstramaterialet (bortset fra musikvideoerne og billedgalleriet) præsenteres i 1080p.

“Eclipse” er bedre end “New Moon”, men ikke nær så helstøbt som “Twilight”. Her er ikke meget nyt under fuldmånen, men der er lige nøjagtig nok humor, romance og action i filmen til at gøre den til to timers tilforladelig tidsfordriv. Fans ville formentlig købe skiven, selv hvis AV-præsentationen og ekstramaterialet var noget juks, men heldigvis kan både fans og andre nysgerrige sjæle glæde sig over, at skiven indeholder et fornemt transfer, et hæderligt lydspor og noget udmærket ekstramateriale.

Eclipse

4 6
Gang i hugtænderne

Det krævede et jævn kedeligt indslag og endnu et særdeles kedeligt, men efter to mislykkede forsøg er det omsider lykkedes for “Twilight”-serien at ramme den rigtige tone med denne tredje omgang teenage-vampyrer.

Ja vist, de weltschmerz-plagede unge er stadig de samme hensukkende størrelser, der stadig lader til at være fanget i en tilstand af evig længsel, men selvom indholdet grundlæggende er det samme, så er indpakningen denne gang lettere, mere fornøjelig at overvære og mindre plaget af sin egen selvhøjtidelige tone.

Manden, vi skal takke for det, er utvivlsomt David Slade, der med film som “30 Days of Night” og “Hard Candy” under bæltet denne gang har overtaget instruktørstolen, og som med al tydelighed viser sig at være opgaven langt mere værdig end nogen af forgængerne. Selvom ingen af vores trio af stjerner ligefrem overvælder os med deres talenter, så er de alle langt bedre her. Det gælder ikke mindst Bella, der tilbragte hele sidste film med at stirre intenst på sine sko, mens hun lød muggen og irriteret, men som her i langt højere grad opfører sig som en teenager burde. Vi får for første gang en fornemmelse af, at hun er ved at opdage sig selv, og at hun i bund og grund er ret så fremmed over for sine egne lyster og begær.

De opstår ikke mindst til den veltrimmede Jacob, hvis nyerhvervede status i ulveflokken har givet ham en selvtillid, som Bella ikke er immun over for. Dermed bliver der for alvor lagt op til drama i kærlighedstrekanten, hvor Edward og Jacob som to hanekyllinger konstant er ved at flå struben ud på hinanden i ren arrigskab. Sådanne scener har der allerede været lagt op til i de tidligere film, men Slade lader dem i højere grad spille sig ud som den kvindefantasi, de er. Hvilken teenagepige ville ikke gerne have gymnasiets to stege til at slås om sin gunst?

De tre får dog andet at tænke på, da en hær af nyudklækkede vampyrer er på vej, og det kommende slag giver filmen en chance for at spille mere med de visuelle muskler. Til trods for at actionscenerne er relativt få, så er de vellavede, selvom Slade må slås med de begrænsninger, som materialet giver ham – en kæmpe computerskabt ulv ser nu engang lige så latterlig ud, som den lyder. Samtidig med de dramatiske begivenheder i nutiden vises vi i flashback de forskellige oprindelseshistorier fra Cullen-familien og varulve-flokken. Beretningerne giver de nuværende begivenheder mere tyngde og føjer også mere substans til “Twilight”-universets ellers ret skrabede udformning.

Mange af de tidligere films fejl er dog stadig intakte, og ligesom den forrige film plages også “Eclipse” af at være for lang og at bruge alt for meget tid på snak. Sidstnævnte bliver ikke mindst trættende, eftersom vore hovedpersoner ikke lader til at have frygtelig meget at bidrage med andet end at gentage de samme fraser om og om igen. ”Jeg skal nok få dig,” ”Lad os vente lidt endnu,” ”Forvandl mig,” ”Nej, jeg vil ej” osv.

Alligevel formår “Eclipse” at være en ganske underholdende affære, som fortæller en mere vedkommende historie end de tidligere kapitler og endda har overskud til at pjatte lidt med sine egne konventioner. Til undertegnedes store overraskelse kunne der alligevel blæses lidt liv i de udøde.

Se også: Filmz TV: Bag om “Eclipse”.


Kort om filmen

I “Eclipse” finder Bella sig endnu engang i yderste livsfare, da Seattle rystes af en række brutale mord, og en iskold vampyr fortsætter sin ustoppelige søgen efter hævn. Og præcis mens Bella er allermest presset, tvinger omstændighederne hende til at vælge mellem sin kærlighed til Edward og venskabet med Jacob, velvidende, at hendes valg kan blive den gnist, der antænder den skrøbelige våbenhvile mellem vampyrer og varulve. Så mens eksamenstiden i hendes gamle verden hastigt og truende nærmer sig, konfronteres Bella med sit livs vigtigste beslutning… skal hun bare forsøge at leve videre; eller skal hun leve for evigt?