Lars von Triers forsøg på at lave en lille, finurlig komedie om arbejdsmarkedet, “Direktøren for det hele”, faldt ikke i særlig god jord hos det hjemlige publikum, hvor kun 18.000 biografgængere løste billet til løjerne. Anderledes står det dog til i udlandet.
“Direktøren for det hele” er solgt til 34 lande, så på trods af de lave salgstal i Danmark, lider Zentropa og von Trier næppe nogen større nød.
Foreløbigt har 175.000 italienere set den, og hele 21.000 købte billet i sidste weekend, da filmen havde premiere i Frankrig. Den franske presse vender modsat størstedelen af den danske tommelfingeren opad: ”Et af de mest rå politiske slag, der nogensinde er blevet givet arbejdsmiljøet,” skriver avisen Libération bl.a. i sin anmeldelse.
#1 filmz-Scarface 17 år siden
#2 Zabriskie 17 år siden
Uden Lars von Trier og Carl Th. Dreyer var dansk film ingenting i udlandet.
#3 filmz-Le Samouraï 17 år siden
De film, der tjener godt herhjemme, er typisk de samme film, der ikke har eller kun har mindre mulighed for at blive eksporteret. Omvendt er de smalle film, der tjener pebernødder i de danske biografer faktisk dansk films største eksportsuccesser. DFI sendte nogle tal på gaden for et par måneder siden, der viste, at dansk film faktisk har tjent mere hjem på eksport de sidste 9 år end på hjemmemarkedet. Det er altid et godt argument, hvis man skulle rende ind i en af den slags typer, der vil afskaffe statsstøtten til "kunstneriske" film, fordi "ingen ser dem alligevel".
#4 midas 17 år siden
18k billetter solgt i DK
21k billetter solgt i FR
Synes nu mere at der rendt procentmæssigt er langt færre folk i Frankrig, som har interesse i filmen - selvfølgelig er de 21k vel også kun over 1 weekend, og kan sagtens ændre sig endnu?
#5 mr gaijin 17 år siden
#6 Zabriskie 17 år siden
Som du selv påpeger er der tale om åbningsweekenden i Frankrig, og at der nok skal komme flere biografgængere til.
Derudover mener jeg ikke at landestørrelserne er af betydning. Om det er 175.000 italienere, eller danskere er for mig ligegyldigt, på trods af det procentmæssigt giver store forskelle.
Det vigtige er at filmen kommer ud over landegrænserne og sælger relativt godt for en ikke-engelsk, udenlandsk film, og så at den oveni høster flotte anmeldelser.
Det kan hverken Mine søsters børn i Egypten eller Solkongen