Pixar har haft det hårdt oven på pandemien.
Om to uger lander Pixars nyeste film “Elementært” i danske biografer. Dog har filmen ikke fået en særlig god start. Åbningsweekenden i USA’s sikrede Pixar en indtjening på kun 29,5 millioner dollars. Sat op imod produktionsomkostningerne på 200 millioner dollars har “Elementært” kun tjent 15 procent ind af dens omkostninger.
Pixar har ramt et nyt lavpunkt, når det kommer til at tjene penge på deres film. Og det er ikke et enkeltstående tilfælde. “Lightyear”, “Fremad” og “Den Gode Dinosaur” er nylige Pixar-film, som også fik en hård medfart. Dog havde de hver en åbningsweekend, der sikrede produktionsstudiet minimum 10 millioner dollars mere end “Elementært”.
At flere Pixar-film skuffer i biograferne, er ikke et godt tegn. Dog er det ikke nødvendigvis Pixars skyld. Publikumsadfærden har forandret sig. Siden biograferne blev lukket ned under pandemiens, endte flere Disney- og Pixar-film direkte ud på streamingtjenesten Disney Plus. Beslutningen var en del af Disneys strategi om at prioritere vækst på streamingtjenesten. Pixars CCO, Pete Doctor, har udtalt til Variety, at der er et problem med, at fans ved, filmen udkommer på streaming kort tid efter fremvisningerne i biografen. Pixar har derfor fået pålagt en stor opgave med at opfordre folk til at gå i biografen igen for at vise, at filmsening i biograferne er en helt anden oplevelse.
Hvordan det kommer til at gå “Elementært”, når den får dansk premiere den 6. juli, bliver spændende at følge med i. Til biografgængerne kan man glæde sig over, at man ikke kun får én Pixar-fortælling, men to for éns pris. Inden “Elementært” begynder, præsenteres kortfilmen “Carl’s Date”, som følger Carl Frederiksen og hunden Dug i deres forberedelse til en date. Begge karakterer var hovedroller i Pixars “Op”.