Eli Roths “Hostel”-film – som ofte bliver beskrevet som tortur-porno – har ikke just fået de bedste anmeldelser, men Roth mener ikke, at det skyldes, at hans film er dårlige – filmanmelderne er derimod bange for at indrømme, at de godt kan lide hans film.
Se også: Eli Roth vil smadre Mel Gibson med et baseballbat.
Roth siger: “Det er kun meget få kritikere, der fortæller deres ærlige mening om gyserfilm. De er bange for, at de vil blive associeret med volden i filmen, hvis de kan lide den.”
“Kritikerne brugte ‘Hostel 2’ som en platform til at hylde deres egen moral. De sagde ‘Jeg mener, dette er forkert, da det er forkert at torturere kvinder.”
“No shit. Hvem mener ikke, at det er forkert? Men det faktum, at du reagerede så voldsomt, viser, at du på et hvis niveau var engageret i historien. Du følte noget for figuren, og du blev for alvor chokeret over det, du så.”
Roth har åbenbart ikke overvejet, at den chokerede reaktion kunne skyldes, at filmen ifølge de fleste anmeldere blot var chokerende dårlig…
Se også: Kevin Smith vs. filmanmeldere – Del 2.
#91 filmz-ab 13 år siden
Hvis der ikke er tale om et behov, hvad er så drivkraften bag at se disse film, som netop blot skal vække ubehag og væmmelse, og intet andet? Det farlige har vel altid været ligmed det spændende, og jeg kan ikke helt tro, at man ikke få et slags kick? Man behøver vel ikke at være syg i låget af den grund, så jeg kan ikke helt se, hvorfor jeg modsiger mig. Jeg får da også et kick ud af voldelige actionfilm, hvor jeg indimellem både griner, afstresser og kommer ud med mine aggressioner :-) Det fører os jo næsten til en debat om:
Bliver man voldelig af at se voldsfilm?
"Man læser tit om, at folk er bekymrede for, at børn kan blive ufølsomme overfor vold i virkeligheden af at se meget vold på film, eller at de måske selv kan blive voldelige.
Forskningsresultater viser dog, at vold i film i sig selv nok ikke kan afføde voldelig adfærd. Når børn begår voldshandlinger, må det ses som et resultat af samspillet mellem mange forskellige forhold f.eks. psykiske, fysiske eller familiære forhold, belastede sociale og kulturelle forhold og negative skoleerfaringer, hvor oplevelser af voldshandlinger på film kan være en medvirkende faktor".