13 Hours: The Secret Soldiers of Benghazi
Udgivet 17. feb 2016 | Af: Lasse Martin Jørgensen | Set i biografen
“13 Hours – The Secret Soldiers of Benghazi” ligner ved første øjekast en film på en politisk mission. Timingen er perfekt. Den dumper ned midt i det amerikanske primærvalg, hvor Hillary Clinton kæmper for at bliver demokraternes næste præsidentkandidat. Hun var udenrigsminister d. 11. september 2012, da handlingen her – angrebet på den amerikanske ambassade i Libyen – fandt sted. Sikkerheden var mangelfuld, hvilket var tæt på at koste hende sin politiske karriere. Men Hillary står stadig rank. Og det bliver heller ikke Michael Bays filmatisering af angrebet, der vælter hende. For Michael Bay interesserer sig lige så lidt for politik som karaktertegning, miljøskildring, dialog og alt andet, der ikke kan sprænge i luften.
Det kunne jeg måske have levet med, hvis de var blevet behandlet ordentligt på manuskript-plan. Men alt er kluntet, overfladisk, firkantet og skamløst sentimentalt. Det er slemt nok, når soldaterne Skype’r hjem til deres koner, kærester, børn og hunde, og den sørgmodige klavermusik banker den åbenlyse pointe ind. Men det overskrider altså min kvalmegrænse, når et foto af en soldat med sit nyfødte barn daler brændende ned fra himlen efter endnu en af det mange eksplosioner. Det er billig følelsesmanipulation af den dummeste Hollywood-skuffe.
Fjenderne, de libyske terrorister, er ikke andet end en stor, anonym masse af brune folk, der svinger deres geværer over hovedet, mens de skriger uforståelige fraser for fuld hals. De får hurtigt deres velfortjente straf, når Bay lader dem blive delt i to af en maskingeværsalve eller skudt i hovedet af en skarpskytte, så de taber deres granat og springer en hel flok af deres kumpaner til atomer. Det ser til tider spektakulært ud, det må jeg indrømme. Det er vel det, der med en tom anmelderkliché ofte kaldes ‘godt håndværk’. Men fordi Michael Bay kun interesserer sig for våben og spektakel, mens han er komplet ligeglad med mennesker, motiver og politisk kontekst, bliver det hurtigt kedeligt.
Jeg fatter ikke, hvorfor Michael Bay har givet sig i kast med en sand historie, når han så åbenlyst kun interesserer sig for at iscenesætte store, larmende actionsekvenser. “13 Hours” udgiver sig for at være en patriotisk hyldest til seks tapre soldater, men fremstillingen er så fladpandet, at den slet ikke er deres indsats værdig. Den eneste, der kan være bare lidt tilfreds, er Hillary Clinton. “13 Hours” sprænger ingen bomber i amerikansk politik.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet