25th Hour
Udgivet 23. apr 2003 | Af: The Insider | Set i biografen
Spike Lee (som er en indædt New Yorker) hylder i mange tilfælde sin by, som her i “25th Hour” tydeligvis er blevet påvirket af begivenhederne den 11. september (dog kun i filmudgaven, da bogen blev skrevet før terrorangrebet). Jeg tror, at dette er første gang, en mainstream film har turdet vise nutidens post-terrorangreb New York i sådan en grad. Men folk, der her vælger at hænge Lee og co. ud pga. dette, fordi de mener, at der går sødsuppe i hele affæren, misser totalt pointen, fordi alle disse billeder passer perfekt ind i filmens helhed og er, mere end noget andet, med til at afspejle karakterernes følelser på smuk vis. Monty kommer nærmest til at repræsentere den nuværende amerikanske sindstilstand, idet han bliver frarøvet sin frihed og hans verden begynder at falde sammen om ham. Han har kun meget kort tid til at råde bod på tingene og finde ud af, hvad der egentlig har ført ham ind i hele denne ubehagelige suppedas.
Men “25th Hour” er absolut en film, som principielt bliver båret af skuespillerne. Og “25th Hour” er heldigvis glimrende castet. Edward Norton er (som altid) fremragende, og Barry Pepper udsletter ethvert dårligt minde om “Battlefield Earth” med en særdeles mindeværdig og overraskende sympatisk præstation som Montys småforfængelige ven Frank Slaughtery. Og så kommer det selvfølgelig ikke som nogen stor overraskelse at Philip Seymour Hoffman er aldeles perfekt i sin portrættering af Montys anden barndomsven: skolelæreren Jakob Elinsky. Rosario Dawson (som nogle måske kan huske fra “Men in Black II”) er desuden overraskende god og troværdig i rollen som Montys kæreste Naturelle (som rygtet vil vide, muligvis ikke har helt rent mel i posen…).
Spike Lees musikalske sidekick igennem størstedelen af karrieren, Terence Blamhard, leverer et særdeles stemningsfuldt og atmosfærisk soundtrack til filmen (som blev nomineret til en Golden Globe men som – dybt tragisk -blev tilsidesat af det amerikanske filmakademi da det kom til Oscar nomineringerne). Spike Lee formår at udnytte filmmediets mange forskellige æstetiske virkemidler i høj og udsøgt grad, så filmen bliver en fornøjelse at være vidne til, både visuelt og auditivt. Nogle billeder virker nærmest også som taget ud af en drøm, ved hjælp af en ofte unik brug af slow-motion.
Filmen er dog ikke perfekt. Nogle få gange, såsom nær slutningen, er den måske lidt for ambitiøs, og Montys far James Brogan (spillet af fremragende skotske Brian Cox, som pludselig nærmest synes at dukke op i tonsvis af amerikanske produktioner i øjeblikket) virker meget som en påklistret og en anelse overfladisk karakter, som ikke bliver udnyttet specielt godt. Men dette rører ikke særlig meget ved det faktum, at “25th Hour” uden tvivl er en af årets allerbedste film, og en film som Spike Lee let kan være stolt af – og det siger bestemt ikke så lidt.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet