American Pie: Reunion
Udgivet 5. apr 2012 | Af: Benway | Set i biografen
Om det er en tilfældighed eller en del af tidsånden, må man selv vurdere, men det er ikke desto mindre et pudsigt tilfælde, at to af 90’ernes største og mest markante filmsucceser begge har premiere denne uge.
Hvor den oprindelige film handlede om de unge fyre, der desperat søgte at miste deres mødom og blive en del af den voksne verden, så handler denne fortsættelse om de kvaler, der opstår, når man rent faktisk er kommet derhen. Livet viser sig ikke at være den dans på roser, drengene havde ønsket sig, og drømmene blev ikke helt, som de troede. Jim og Michelle er ganske vist lykkeligt gift og har et par søde unger, men deres sexliv er gået fuldstændig i stå. Oz har succes som tv-vært, men føler sig mere og mere utilfreds med sit overfladiske L.A.-liv, hvorimod Steve Stifler fortsat fører en teenage-tilværelse med skodjobs og vel egentlig burde være kommet videre for længst.
Ikke desto mindre er der vel alligevel næppe nogen, der går til en film med ordet “Reunion” i titlen med forventning om at se noget alternativt, og mange af de elementer, der gjorde den første film til en grinebider, er stadig til stede. At Seann William Scott blev den, der fik den største filmkarriere efterfølgende, kan dårligt undre, for han er stadig en fornøjelse som den blanke Stifler, hvis evigt fjogede grin bliver siddende, til trods for de smæk som tilværelsen konstant uddeler ham. Han bærer filmen sammen med Jason Biggs og Alyson Hannigan, for ellers så fremstår gruppen af venner som nogle temmelig anonyme størrelser, og ikke mindst Thomas Ian Nicholas som Kevin bliver svigtet af et manuskript, der tilsyneladende fuldstændig har glemt at tildele ham en rolle med selv den mindste betydning. Værst går det dog ud over de kvindelige biroller, som er så personlighedsløse, at man ofte har svært ved at skelne blondinerne fra hinanden.
Beklageligvis taber filmen som så mange andre af sin type gevaldigt pusten i sidste akt, hvor alle de løse tråde skal samles i en fart, og resultatet derfor hurtigt bliver nogle letkøbte og uoverbevisende sejre. Undervejs leveres der dog nok grin til, at underholdningen er bevaret, og Jims far – spillet af Eugene Levy – får denne gang udvidet sin medvirken, og han viser sig hurtigt at være et af filmens stærkeste komiske kort. Tilbage sidder man med en sympatisk, uskadelig komedie, der stadig har lidt af det hjerte, som f.eks. tilsvarende Adam Sandler-film så ofte mangler, og i hvis selskab man er forholdsvis godt tilpas, så længe løjerne varer. Men nu må den sidste bid af den udsatte tærte da vist også snart være fordøjet.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet