Anonyme romantikere
Udgivet 14. dec 2011 | Af: jannie dahl astrup | Set i biografen
Kærlighed rimer på chokolade i denne (bitter)søde, pudseløjerlige franske fabel om forelskelse imellem ensomme, angstplagede sjæle. I tone (men ikke visuelt) befinder Jean-Pierre Améris’ romantiske komedie “Anonyme romantikere” sig allerhøjest et stenkast fra Jean-Pierre Jeunets
gigantgennembrud “Den fabelagtige Amélie fra Montmartre”, hvor skæve, men ikke desto mindre elskelige eksistenser ligeså kæmpede for kærligheden trods deres sociale handicap.
De to er selvsagt som skabt for hinanden! Ud over kærlighedens genvordigheder er Jean-Renés chokoladefabrik oven i købet på konkursens rand, og kun Angéliques skjulte talent synes at kunne redde den. Hvis hun altså tør afsløre sig selv som den sande chokolademester, hun er.
Isabelle Carrés finurlige Angélique leder tankerne hen på en god fe, som vi kender dem fra eventyrets verden. Med hendes vidtåbne øjne, nervøse smil og skønne, spraglede påklædning flakser hun ind på den gamle chokoladefabrik og kaster sit tryllestøv over både Jean-René, hans godmodige medarbejdere og så selvfølgelig chokoladen. Carré er vidunderlig og hjertevarm og et perfekt valg til rollen – som en mere lys og uskyldig lillesøster til Audrey Tautous mørkere Amélie (der snarere var helgen end god fe).
Angélique og Jean-Renés forfjamskede kærlighedshistorie er uendelig charmerende – nogen ville måske sige kvalmende – i sin helt åbenlyse naivitet. Men franske Carré og belgiske Poelvoorde udgør et noget nær perfekt match i rollerne som de to angstplagede amorpils-ramte. Man tror faktisk på, at ingen af de to tilsyneladende har turdet kaste sig ud i livet, før de møder hinanden. Budskabet i filmen er rart: Tro på dig selv, så kommer kærligheden nok dumpende. Indpakningen glittende og chokoladekonfekten inden i hvinende sød med en snert af livets bitterhed. En helt rigtig hjertevarmedunk midt i denne kolde decemberregn.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet