Aquarius
Udgivet 11. apr 2017 | Af: Andreas Strini | Set i biografen
I 2003 fik Danmark at se, hvor benhårdt Brasilien er. Gangstere, gadebørn og mord var hovedingredienserne i den fremragende “City of God”, hvor skyggesiden af Rio de Janeiro var scenen. I 2017 er vi rykket til Recife. Her er gangstere, gadens børn og mord erstattet med rige mennesker, sol og musik. Her bor Clara i en lige så fremragende film fra Brasilien.
Heldigvis gør hun det så alligevel ikke alene. Der er to kameramænd. Pedro Sotero og Fabricio Tadeu har brugt kameraet så legesygt, at Quentin Tarantino ville græde af stolthed. Vi panorerer fra højre til venstre. Vi zoomer ind og ud. Hele den løsslupne stemning, som “Aquarius” stråler af, kommer især fra den lige så legesyge måde, de har valgt at filme Claras kamp for sit hjem. Det er som sød sambamusik.
Jeg havde dog ønsket mig et mere intenst møde med Clara. “Aquarius” gentager og gentager. Det er så ærgerligt. Der er for meget fyld, som egentlig godt kunne være skåret fra. Jeg har ikke behov for at se Clara gå tur med barnebarnet for 117. gang. Jeg vil hellere se, hvordan konflikten med entreprenørerne ender. Det er et luksusproblem. Som at brokke sig over vejret i Recife, når børn dør på gaden i Rio. Men en halv time mindre havde klædt Clara og “Aquarius” endnu bedre.
“City of God” påvirkede danskernes rejsevaner: Måske var Rio ikke lige så fedt at tage til? Mordene gav ikke anledning til at ville rejse til sambalandet. Det modsatte gør “Aquarius”. Aldrig før har jeg haft så meget lyst til at tage til Brasilien for at nyde solen og musikken. Recife må være Guds by.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet