Arrival
Udgivet 30. nov 2016 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Kommer de med fred? Det er altid spørgsmålet, når et rumskib besøger Jorden på film. I “Independence Day” er svaret ret klart nej – de fremmede kommer med krig. Sådan er det ikke i “Arrival”, der i stedet er en fredelig nærkontakt af tredje grad, hvor det handler om at forstå de fremmede og det, de vil.
Hun har nemlig mistet et barn præcis som Sandra Bullock i “Gravity”, der fortabt oppe i rummet skulle finde ned til livet igen. Genfinde livsglæden. Adams’ barn er sygt, der er sat tid på, hvor langt hun har tilbage. Hvad betyder det for barnets ankomst? For den tid, de har sammen? Det spørgsmål søger “Arrival” svar på pakket ind i en lille, intim sci-fi, hvor rumvæsnerne med syv tynde ben bare vil snakke om det. Eller skrive om det, som de gør på eget cirkelsprog med blækskrift på væggen oppe i rumskibets tyngdekrafts-udfordrede mødelokale.
“Arrival” letter dog aldrig. Hverken i den ene eller anden betydning. Den holder sine mange ben på Jorden, imens et budskab om forståelse frem for krig leveres medmenneskeligt og lidt (for) tydeligt. Ja, Amy Adams siger det faktisk selv: sprog er første skridt på vejen mod forståelse – eller krig. FN og globalt samarbejde er bedre end 12 lukkede nationer, der forsøger at håndtere ankomsten fra det ydre rum på hver sin måde. Konflikten truer, når vi ikke taler sammen. Det gælder i privaten såvel som på den globale scene, hvor Kina overvejer, hvordan sådan et svævende designmøbel mon kan skydes ned.
Så hvad kommer de med denne gang? Denis Villeneuves filmhold. Der senest flyttede grænsen for sit talent med “Sicario”. De kommer med et mindre komplekst budskab – make love, not war – som jo kan være fint nok at få gentaget, når vi stadigvæk ikke kan finde ud af det. Derfor kan en rummorale på syv ben være ganske udmærket: Lad os snakke om det.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet