Barnet
Udgivet 31. maj 2006 | Af: kaduffo | Set i biografen
Selv om Bruno indtil nu har vist sig fra sine allerdårligste sider, kan man alligevel ikke lade være med at holde af den lille familie og bede til, at deres fælles projekt i sidste ende vil lykkes dem. Trods en ulig tilgang til livet, præges deres samvær nemlig også af stor gensidig forståelse og følelsesfuld omsorg. Den omsorg ender dog som bristede illusioner for Sonia, da Bruno sælger deres fælles arving. Og derfor må og skal den unge far hurtigt indse skaden og sætte sig for at rette op på den, selv om det måske allerede er for sent.
Det er her Dardenne-brødrene for alvor kommer til orde. Som altid kommer de to forhenværende dokumentarister med deres utvetydige kritik af et belgiske samfund, hvor moralen tilsyneladende står for fald. Således får det aldrig konsekvenser, at Bruno uden omtanke sælger sin førstefødte til en kvinde, der kan tilbyde en betragtelig pose penge i bytte. Brødrenes kalkering af ordensmagten ligner utvivlsomt en latterliggørelse og er det formentligt også. Men nu er det heller ikke moralen, der har det overordnede fokus i en film, der på alle måder må siges at være formfuldendt. Det har derimod kærlighedens opblomstring og retmæssige kamp for overlevelse i et koldt og kynisk samfund, der ikke efterlader selv samme kærlighed store muligheder. Og det har i særdeleshed den ekspliciterede dannelseshistorie, der følger Brunos rejse fra ung til voksen, fra ansvarsløs til ansvarsfuld, fra afstumpet til omsorgsfuld.
Jean-Pierre og Luc Dardenne fornægter ikke deres fortid som dokumentarister. Den kornede og sitrende billedstil, som de for i øvrigt har skabt i tæt samarbejde med hoffotografen Alain Marcoen, er således naturalistisk og nærværende, når kameraet som en flue på væggen følger vores to hovedkarakterer. Det giver et fandenivoldsk, intenst og hudløst ærligt portræt, når vi konsekvent og hele tiden kommer tæt på deres indestængte følelser, frustrerede vredesbrøl, kærlighedshungrende følelsesudbrud og opgivende tårer. Det ligner dogme og er det for så vidt også. Men hvor det for Triers dogme-projekt var et stiludtryk for stilens egen skyld, handler det for de to belgiske instruktører om at vise, hvordan hverdagen kan se ud i den barske virkelighed, uden at det behøver at blive pakket ind i et overflødighedshorn af visuelle effekter.
“Barnet” er med andre ord det forståelige valg som vinder af De Gyldne Palmer i Cannes. Dels indrammer den en gribende og, desværre, hverdagsrealistisk historie garneret med eminent ageren fra de to hovedaktører. Dels fungerer dens minimalistiske look som en naturlig og nærværende beskrivelse af et samfund fyldt med kynisme og ligegyldighed. Tematikken er på mange måder dyster og deprimerende. Ikke desto mindre bliver den, måske i virkeligheden netop derfor, livsbekræftende.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet