Beslutningen – La Rafle
Udgivet 13. okt 2010 | Af: Benway | Set i biografen
Holocaustfilm om jødeudryddelsen hører ligesom film om svigt eller mishandling af børn til en den gruppe af film, hvor jeg næsten ikke kan lade være med at reagere følelsesmæssigt, men som også tit efterlader en mistanke om, at de på et eller andet plan indeholder et element af dovenskab.
Beretningerne om holocausts ofre er allerede fortalt mange, mange gange, og ofte føler man, at der er så mange andre folkeudryddelser, man burde beskæftige sig med i stedet. Hvorfor retter man ikke mere fokus mod de mindre omtalte massehenrettelser, undertrykkelse og krigsforbrydelserne, der er blevet begået i steder som Kina, Cambodja, Cuba og Rusland? Når “Beslutningen – La Rafle” alligevel har sin berettigelse, så skyldes det, at den fortæller en historie fra den franske fortid, som ingen film før har beskæftiget sig med: Den masseudlevering af jøder, som de franske myndigheder og politi bidrog til, og som sikrede, at det forfulgte folk endte deres dage i Auschwitz.
Den historiske akkuratesse har efter sigende været i højsædet, men manuskriptforfatteren og instruktøren Roselyne Bosch vælger ikke desto mindre ofte nogle temmelig melodramatiske virkemidler, der ikke ville være usædvanlige i gængse Hollywood-film. Hun har bestemt øje for, hvordan man kommer under huden på tilskueren, og ikke mindst de scener, hvor børn – uvidende om, hvad der venter dem – lykkeligt marcherer mod deres undergang, er det nærmest umuligt ikke at blive påvirket af. Filmens mere konventionelle scener fra Anden Verdenskrig er til gengæld ofte et irritationspunkt, og man havde gerne været foruden at overvære endnu en overgearet Hitler-rolle. Bosch krydsklipper mellem de festende nazister og de sultende jøder for at vække vores forargelse, men det er ærlig talt ikke en følelse, man føler behov for at få understreget. Jødernes frygtelige kår er tydelige nok i forvejen.
Stanley Kubrick formulerede den berømte og meget rammende kritik af “Schindlers liste”, at det var en film, der handler om de 200, der overlevede, hvorimod Holocaust handlede om de seks millioner, der døde. Det samme kan “Beslutningen – La Rafle” til dels beskyldes for i slutningen, hvor der fokuseres på de enkelte overlevende. Ja vist, det er opmuntrende og ganske rørende at overvære, men det føles også forkert at forlade biografen med en opløftet følelse. En film om menneskeudryddelse burde være alt andet end betryggende.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet