Blandt mænd og får
Udgivet 20. apr 2016 | Af: Oskar K. Bundgaard | Set i biografen
Et sted på Island, hvor naturen både indgyder en sans af vidunder og slår folk ihjel, når det er koldt, findes et lille og stadigt skrumpende samfund af fåreavlere. Blandt disse bor to skæggede brødre, hvis modvilje mod hinanden kun overskygges af deres kærlighed til får. “Blandt mænd og får” går i kødet på både fåreavl, døende lokalsamfund og søskendeforhold. Men den stopper også, før den rigtigt kommer i gang. Så jeg blev jeg kun klogere på fåreavl.
Sigurður Sigurjónsson er utroligt autentisk som den excentriske eneboer Gummi, der må sende sine dyr på dødelig pension, da den smitsomme fåresygdom scrapie udbryder. Det mærkes, hvordan det at skyde får og rive laden ned for ham er det samme som at slukke for livet. Gummi har da heller ikke tænkt sig bare at give op, så han gemmer trodsigt en lille del af fårebestanden i sin kælder. Brormand Kiddis måde at håndtere problemet er ved at drikke en masse alkohol og skyde efter sundhedsstyrelsen med sit haglgevær. Flere gange falder han i søvn i sneen, så Gummi må modvilligt sørge for, at den fordrukne bror ikke dør af kulde.
Jeg ville ønske, at de to mænd havde snakket mere sammen. For hvad var det, der skete for 40 år siden, der gjorde at de nu hader hinanden? Den lille smule baghistorie, vi får, er både sparsommelig og vag, men stadig interessant nok til, at man kan mærke, at der ligger en betændt og ubehagelig familiehistorie bag det hele.
De 93 minutter, som “Blandt mænd og får” spiller, er for kort tid til at fortælle den historie, som der bliver lovet. Dramaets meget snævre fokus på de to brødres forhold gør, at andre temaer som fåreavlertraditionens langsomme, men sikre død, adresseres, men aldrig uddybes. Til gengæld fangede jeg en hel del fagtermer om får og lærte, hvad scrapie er.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet