Blind
Udgivet 20. aug 2014 | Af: jannie dahl astrup | Set i biografen
I en stor, lys og sparsomt møbleret Oslo-lejlighed, højt hævet over byens tage, tilbringer den blinde Ingrid al sin tid. Hun ved ikke, hvordan lejligheden egentlig ser ud, da hende og kæresten, Morten, først flyttede dertil, efter Ingrid mistede sit syn. Hvordan forklares aldrig i norske Eskil Vogts spillefilmdebut, der sigende bærer titlen “Blind”. Fra lænestolen i lejligheden går Ingrids verden, og alle de sorte huller i virkeligheden, det manglende syn forårsager, fylder Ingrid ud med sin evne til at forestille sig. Den fortælling om en vistnok spirende forfatterinde, som støvsuger tidligere synsindtryk og mikser dem sammen med dagligdagen som blind, omsætter Eskil Vogt til et sorthumoristisk, mesterligt mindfuck, der konstant leger med virkelighed versus fantasi.
“Blind” er den instruktøruddannede Eskil Vogts debut, men i samarbejde med landsmanden, kollegaen og vennen Joachim Trier har han tidligere skrevet manuskripterne til dennes to fremragende film, “Reprise” og “Oslo, 31. august”. Som hos Trier udspiller “Blind” sig også i det moderne Oslo, men melankolien og de højpandede litteraturreferencer er hos Vogt skiftet ud med sci-fi-film, fetich-porno og Morrissey. Okay, Morrissey kunne lige så godt have været en del af referencerammen hos Joachim Trier. Men Vogt virker ikke nær så sammenbidt og tager ikke sig selv og sin film helt så højtideligt, som Trier synes at gøre det.
Ellen Dorrit Petersen er et lykketræf i rollen som Ingrid. Bag de mørke øjne og det udpræget nordisk-sarte udseende gemmer hun på én gang noget både djævelsk og skrøbeligt. Jeg blev helt og aldeles opslugt af at betragte denne kvinde famle rundt, banke ben og pande imod håndfaste, virkelige objekter, afklæde sig, onanere på stuegulvet, presse sin nøgne krop mod lejlighedens vinduespartier, tabe mikroovnsretten på gulvet og hælde te op i en kop. Petersen er såre sanselig. Det indfanger kameramand Thimios Bakatakis enestående taktilt i nærbilleder og halvtotaler. Hans billeder matcher samme, sarte palet som Petersen udtrykker, men sublimt suspenseagtigt lurer hemmeligheder og ukendte indtrængende lige uden for rammen.
Der er ikke meget at varme sig ved i “Blind”, der kan synes kølig og kalkuleret i sit forhold til sine karakterer. Prøv luk øjnene, og forestil dig din nøgne krop mod en kold vinduesrude. Kun din kind er varm, fordi du slog den i blinde på dørkarmen. Den følelse sad jeg efterladt med. Det er dog imponerende, stilsikkert eksekveret af Eskil Vogt – i sin debut – at skabe så mange mindeværdige scener og billeder. Græske Bakatakis, der også har stået bag kameraet på “Dogtooth” og “Attenberg”, fortjener samme applaus. “Blind” blander virkelighed med forestillingens vildeste afkroge. Tankespind, seksualitet, liderlighed, ensomhed og agurker, ja, agurker, udgør grundingredienserne i Ingrids fantasi. Og altså “Blind”, der er noget af det mest grundfascinerende mærkværdige, som længe har mødt mit syn.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet