Bolshoi Babylon
Udgivet 31. aug 2016 | Af: Anders Baad Mai | Set i biografen
“Bolshoi Babylon” stiller mange interessante spørgsmål. Hvem var skyld i syreangrebet på teatrets bedste danser? Hvad var motivet? Og hvorfor ville flere dansere have den eneste mistænkte løsladt? Det er spørgsmål, den desværre er mindre interesseret i at besvare. Det er en film om den elegante dans, ballet og det smukke teater, hvor dansen bliver opført. Men skandalerne, der lurer lige bag scenekanten, får lov til at blive der.
Sergei Filin, den mest populære danser på teatret, blev tilbage i 2013 angrebet, da en maskeret gerningsmand kastede syre i ansigtet på ham. Ansigtet blev forbrændt og synet forsvandt på det ene øje. Grunden til forbrydelsen? Godt spørgsmål. Måske er det, fordi kæresten til den eneste mistænkte, Pavel Dmitrichenko, blev overset i en vigtig rolle. Hvorfor Filin blev beskyldt for den beslutning, synes ikke at være relevant. Lad os bare acceptere det. Helt præcis, hvorfor unge dansere startede en underskriftindsamling for at få Pavel Dmitrichenko frikendt, synes heller ikke relevant. Lad os bare nævne, det sker. Så kan vi vende tilbage til at minde om, hvor konkurrencepræget ballet er.
Det er svært at vide, hvem man skal holde med. Den nye direktør, der fyrer musikmesteren, fordi han ikke kunne indordne sig den nye ledelse. Eller Filin, der møder modgang, men også selv skaber fjender ved at hyre dansere udefra og fyre teatrets egne. En scene mod slutningen sætter effektivt de to egoer op imod hinanden: Vladimir Urin har kaldt medarbejderne sammen for at give dem et indblik i teatrets fremtid. Filin beslutter sig at afbryde Urin og komme med sin mening. Der er skænderi, og der er frustration. Godt understreget af scenens ubehagelige længde. Her får vi et indblik i det anstrengte forhold mellem balletmesteren og teaterdirektøren.
“Bolshoi Babylon” byder flere gange op til spændende dans, men invitationen trækkes gang på gang tilbage igen. Indblikket i den hårde konkurrence, som balletdanserne bliver udsat for, og deres konstante frygt for at blive skiftet ud er et inddragende indblik i en hård sport. Jeg havde gerne set en hel dokumentar, hvor fokus udelukkende var der. På balletten. Når nu ingen alligevel gider at tale om syreangrebet i rummet.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet