Bullet to the Head
Udgivet 14. mar 2013 | Af: KatjaBrandt | Set i biografen
Inden for blot to uger er det lykkedes to af 1980’ernes store actionhelte at få dansk premiere. Schwarzenegger i sidste uge med “The Last Stand” og nu Sylvester Stallone som erfaren lejemorder i “Bullet to the Head”. Men mens Schwarzeneggers nyeste actionbrag er lavet af folk med et næsten tomt Hollywood-CV – i hvert fald sammenlignet med folkene bag “Bullet to the Head” – har Stallone været en tur i manegen med garvede branchefolk fra profit-produktionsmøllen i Hollywood. Og det er der kommet et underholdende filmfossil ud af.
Den førende hånd på manuskriptpennen er den relativt uerfarne Alessandro Camon, der kun har fire titler bag sig som manuskriptforfatter. Så meget tyder på, at Camons hænder har været bundet op på snore, der kan spores tilbage til en erfaren dukkemester i Hollywood – nemlig filmens instruktør, Walter Hill. Med et tætpakket CV er arven fra hans tidligere blockbuster-successeer let at spore.
Men der er tilføjet en ekstra og meget interessant dimension til både karakteren og historien med den dybe, rungende film noir-voiceover, som Stallone nærmest hvæser frem. En fortællemåde, der sammen med resten af filmens audiovisuelle side er hivet direkte ud af en tidslomme. En kitschet brug af freezeframes og gullig/orange farvetoning giver filmen det sidste touch, der fører sit publikum ned ad actionfilmens Memory Lane. Og selv om det meste er velkendt, så er det alligevel lidt nyt. Sammen bidrager det nemlig til, at filmen får sin helt egen stemme – kitsch eller ej.
Det er 10 år siden, at Walter Hill sidst instruerede en film. Og det skinner alligevel stærkt igennem. Men Hill har ikke ligget på den lade side, mens han har været væk fra instruktørstolen. Som producer på “Prometheus” og “Aliens vs Predator 2” har han været aktiv i filmbranchen, og det skinner også igennem her i “Bullet to the Head”. Hill formår nemlig at svejse de to tidsfløje sammen og skabe en underholdende, ironisk og kitschet 90’er-film i det 21. århundrede – selvforskyldt eller ej.
Alt fra historiens opbygning til castingen og den audiovisuelle stil er lige efter Hollywood-bogen anno 1980, mens meget af dialogen matcher 10’ernes tidstypiske humor. Og særligt dialogscenerne mellem Sung Kang og Stallone viser en Stallone i skuespilteknisk topform.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet